Hva slags kunnskap trenger vi i allmennmedisin?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Velkommen til Prekonferanse Kirkenes Litt om tanker rundt praksiskonsulentordningen og vårt prosjekt.
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Foreløpig program Mandag 11.november
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Kompetansebygging i sykehjemsmedisin Med vekt på sykehjemslegens rolle Seminar i sykehjemsmedisin, Ål kulturhus 7. september 2010 Robert Tunestveit Fastlege,
NY LOV OM HELSEPERSONELL
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
”Med hodet over vannet…”
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Sykehuset Levanger . SØK-prosjekt Randi Skei Fossland.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Behandlingshjelpemidler - opplæring
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
prof. dr. med., leder av HUNT
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Lillesand fra i et folkehelseperspektiv. Ola Lillesander født Hva vil god folkehelse bety for livskvalitet til hver enkelt? Kommunens.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
1 Institutt for samfunnsmedisinske fag Det medisinske fakultet Universitetet i Bergen Sabine Ruths Førsteamanuensis Seksjon for allmennmedisin.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Pasientforløp alkohol
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Samhandlingsreformen
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Institute of General Practice and Community Medicine IASAM Strategiske planer Forskningsseminar ved Med Fak Ullevål 27. august 2009.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Samhandlingsreformen Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 22. august 2008.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
En ny helsereform Samhandlingsreformen Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 15. oktober 2008.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Pakkeforløp psykisk helse og rus
Utskrift av presentasjonen:

Hva slags kunnskap trenger vi i allmennmedisin? Guri Rørtveit Forskningsleder, professor dr. med. Allmennmedisinsk forskningsenhet i Bergen Fastlege i Bergen

Johanne, 86 år Alvorlig KOLS Diabetes Osteoporose Gjentatte blodpropper Hjerteinfarkt høst 08 Hjertesvikt Deprimert i perioder

Hvem har ansvaret for kunnskapsutviklingen i helsetjenesten? HOD har lovpålagt ansvar for foretakene og finansierer forskning i foretaksregi 2009: 445 mill. kr HOD tar også ansvar for kunnskapsutvikling i allmennlegetjenesten HOD opprettet i 2006 fire allmennmedisinske forskningsenheter 2009: 8 mill kr

Hva slags forskning etterspør beslutningstakerne? Forskning på sentrale pasientgrupper, eks: KOLS Diabetes Psykiatri Forskning på ressurskrevende forhold legemiddelbruk Samhandling/helsetjenesteforskning

Hva slags kunnskap trenger fastlegene for å forbedre praksis? Vite hva vi gjør i dag (opptelling) Gode forebyggingsstrategier på pasientens premisser - røyking, alkohol, overvekt God behandling av kroniske sykdommer Godt-nok-kunnskap Kunnskap om normalitet og selvhelbredende prosesser

Hva er forskning? Systematisk uvikling av kunnskap som er gyldig i bestemte sammenhenger Kunnskap utviklet i sykehus er ofte ikke gyldig i allmennpraksis

Det finnes god og dårlig forskning Vi trenger masseforskning med god nok kvalitet Opplæring Vedlikehold av ferdigheter Vi trenger toppforskning Gir skikkelig gode svar med stor betydning for praksis Gir stor forskningskompetanse som flyter nedover i systemene Gir faglig autoritet Vi trenger IKKE dårlig forskning

Kan allmennmedisinere forske? Allmennmedisinsk forskning Ungt som akademisk fag Har fått svært små midler Miljøene har konsentrert seg om små og/eller billige prosjekt På tross av dette har vi opparbeidet solid forskningskompetanse:

Dette tallet kunne vært 0 Topp kvalitet Siste 10 år: 24 forskningsartikler og ledere/kommentarartikler i verdens 4 ledende medisinske tidsskrift Dette tallet kunne vært 0

Hva skal til for å svare på spørsmål fra beslutningstakere og praksis? Øke forskningskompetansen i allmennmedisin Utvikle apparat for desentralisert datainnsamling Langsiktig arbeid med å skape de gode prosjektene – bygge stein på stein

Hvordan kommer vi videre? Anerkjenne at kunnskapbehovet i sykhus og allmennpraksis er forskjellig Samhandling krever kunnskap i alle ledd Dialog mellom oppdragsgiver (HOD/Hdir) og forskningsenheter er nødvendig