Oslo kommune Bydel Grorud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fylkesmannens rolle i det boligsosiale arbeidet
Advertisements

Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Krav til sikkerhet ved brann i kap
Brannvern for hjemmeboende eldre og funksjonshemmede
Egnet bolig for flyktninger
En sosial boligpolitikk for framtiden BOLIGUTVALGET 18. august 2011
Deltaking, inkludering og velferd
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
Liv Guneriussen 19. september 2012
Levekår i Drammen En orientering om planer for utarbeidelse av en temaplan som vedlegg til revidert Kommuneplan.
Joachim Bjerkvik
BOSO Oslo Oslo kommune Byrådsavdeling for eldre og sosiale tjenester BOSO Oslo
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Flyktningkonferansen 2008
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
om sosialt boligarbeid i Oslo ved Nina Børresen og Tilde Knudtzon
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
Samdata 2012 Somatikk.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Oslo vokser Arbeid med ny kommuneplan Finansbyråd Kristin Vinje
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Boligsosialt utviklingsprogram Skien kommune
Østerdalsgata boliger – gode naboer
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
På vei til egen bolig i Stavanger
Boligpolitikk – med fokus på boligmelding Av Christian Hellevang, KS.
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
50 mill til bomiljøarbeid i 2017
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Boligkonferanse
Viseadm. dir. Bård Øistensen
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Bydel Grorud Boligutfordringene sett fra et bydelsperspektiv Bydelsdirektør Helge Jagmann, Bydel Grorud

Kort om Bydel Grorud Nær 27 000 innbyggere (Oslos minste bydel) Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre utgjør 42,3 prosent av befolkningen 62,8 prosent av bydelens befolkning er i arbeid. Nest lavest av bydelene i Oslo 601 kommunalt disponerte boliger – store boligsosiale utfordringer Mål: Befolkningen i Bydel Grorud skal ha en positiv levekårsutvikling

Oslo kommune - store geografiske variasjoner i levekår 1. Indeks – måler flere aspekter ved levekårene (sosialhjelp, dødelighet, uføretrygd, attføring, arbeidsløshet og overgangsstønad) 2. Høy score= dårlige levekår 3. Bydel Grorud ligger lengst til høyre og har de dårligste levekårene. 4. Stor spredning på oslos bydeler. Akershus ligger mer konsentrert om midten av figuren og scorer bedre enn gjennomsnittet for norske kommuner som er 5,5. 5. Det er altså behov for å gjøre noe med levekårene i bydelen. Kilde: Oslotrender 2009

Disposisjon 1. Behovet for boliger 2. Den kommunale boligen – løsningen eller del av problemet? 3. Startlån – tar vi ut hele potensialet i ordningen? 4. Et større og mer segregert Oslo – hvilke planleggingsbehov ser vi?

Flertallet av søkerne i Bydel Grorud får avslag Kilde: KOSTRA

Kommunal bolig tildeles oftest personer med utfordringer knyttet til rus og psykiatri Andre problemer er økonomisk vanskeligstilte, sosialt vanskeligstilte og fysisk sykdom. Grorud har også en kvote med flyktninger som bosettes i kommunalt disponerte boliger. De er av registreingstekniske grunner ikke kommet med i statistikken Kilde: KOSTRA

Vanskelige avveininger når ”alle” er like høyt prioritert Forskrift om tildeling av kommunal bolig i Oslo: Målgruppen for kommunal bolig er personer som ikke selv, eller ved hjelp av andre former for offentlig boligbistand, greier å skaffe seg egnet bolig Er antallet søkere som fyller grunnkravene større enn antall kommunale boliger til disposisjon, skal det foretas en prioritering mellom ellers kvalifiserte søkere. NOU 2011:15 Rom for alle Forslag: Lovfeste det kommunale ansvaret for å skaffe boliger til vanskeligstilte

Behov for flere og mer differensierte boliger Flere boliger boliger for rusmisbrukere boliger for personer med psykiske lidelser boliger for psykisk utviklingshemmede og andre grupper med pleie- og omsorgsbehov boliger som er tilrettelagt for eldre og personer med bevegelseshemminger ordinære kommunale boliger Mer differensierte boliger større geografisk spredning mer differensiering internt i de enkelte bomiljøene med hensyn til størrelse på bolig og dermed beboergrupper

Store levekårsutfordringer i noen områder 9 Kilde: Boligsosial Handlingsplan 9

Befolkningsveksten medfører økt behov for kommunalt disponerte boliger Bydel Grorud 2012: 26 777 innbyggere/ 601 kommunalt disponerte boliger Fremskrevet befolkning 2020: 28633 (+ 1856) Antallet kommunalt disponerte boliger i Bydel Grorud må øke fra 601 til 642 i 2020 for at dekningsgraden skal være lik Høy tilflytting av innvandrere og personer med levekårsutfordringer vil medføre at behovet for kommunal bolig øker mer Vi investerer i skole, vei, kommunikasjon, barnehager (men ikke kommunale boliger)

De fleste av byens nye innbyggere vil være nyankomne innvandrere Kilde: SSB

Mer offentlig-privat samarbeid for å skaffe flere boliger til vanskeligstilte Utfordringer: - det etableres for få nye boliger for vanskeligstilte - arbeidet med å etablere boliger er krevende og tar for lang tid Tiltak: - mer samarbeid med seriøse private utbyggere som ønsker å leie ut til vanskeligstilte - utvikle modeller for leie hvor kommunen ikke er en part i leieforholdet, men likevel har mulighet for å påvirke hvem som tildeles bolig Investeringsregimet og reguleringsregimet

Disposisjon 1. Tilbud og etterspørsel etter kommunale boliger 2. Den kommunale boligen – løsningen eller del av problemet? 3. Startlånet – kan vi få mer ut av ordningen? 4. Et større og mer segregert Oslo –planleggingsbehov på boligsiden?

De kommunale boligene – løsningen eller del av problemet? Det å ha et tilfredsstillende sted å bo er et grunnleggende behov, og en forutsetning for helse, utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse Samtidig er kommunal bolig ofte et dårlig botilbud

Dårlige oppvekstvilkår i kommunale boliger Mange barn bor i kommunal bolig hele oppveksten De fleste opplever bomiljøet som problematisk Mange bor trangt Forholdene påvirker barnas muligheter for et sosialt liv Mange ønsker å flytte

Kommunal bolig – varig og midlertidig tilbud Forslag om 7 års leietid som hovedregel i ”Høring om endring i kommunal forskrift om tildeling av kommunal bolig forskrift” Bydel Groruds vurdering: kortere kontrakt for personer med midlertidig boligbehov lengre kontrakt for personer med mer varig behov mer systematisk oppfølging av beboeres status underveis for å frigjøre boliger når boligbehov faller bort Mål: De som til enhver tid har størst behov skal ha tilbud om kommunal bolig Ingen skal bo i kommunal bolig lengre enn nødvendig

Bedre balanse mellom rettigheter og plikter for beboere i kommunal bolig Beboernes har rettigheter i forhold til blant annet: lengde på husleiekontrakt statlig bostøtte to ulike kommunale bostøtteordninger økonomisk sosialhjelp/andre ytelser helsetjenester og andre oppfølgingstjenester Samtidig har kommunen begrensede muligheter til å stille krav til leietakerne Hvordan kan kommunen mobilisere beboernes ressurser og motvirke passivitet? Bruk av vilkår? Individuelle boligplaner? osv

Disposisjon 1. Tilbud og etterspørsel etter kommunale boliger 2. Den kommunale boligen – løsningen eller del av problemet? 3. Startlånet – kan vi få mer ut av ordningen? 4. Et større og mer segregert Oslo –planleggingsbehov på boligsiden?

Mål for Startlån 1. Flere vanskeligstilte skal eie bolig 2. Utvikle samfunnsmål for ordningen redusert segregering mindre sentralisert bosetting flere i de mest vanskeligstilte gruppene skal eie bolig bedre levekår i utsatte områder – tildele større del av rammen til kommuner/bydeler med store levekårsutfordringer Tilpasse ordningen til målene

Utvikle nye modeller ”leie til eie” rett til å kjøpe seg inn i den kommunale boligen samarbeid med frivillige organisasjoner informasjons- og motivasjonstiltak rettet mot beboere i kommunale boliger bruke Startlån som motivasjonskilde for å øke overgangen til arbeid kan for eksempel personer som kommer i arbeid prioriteres for startlån (deltakere i NAV-tiltak)

Disposisjon 1. Tilbud og etterspørsel etter kommunale boliger 2. Den kommunale boligen – løsningen eller del av problemet? 3. Startlånet – kan vi få mer ut av ordningen? 4. Et større og mer segregert Oslo –planleggingsbehov på boligsiden?

Er dette fremtidens nye boliger i GD? Hentet fra D2 9 november 2011 Oppe venstre: ringnes park Oppe høyre: Waldemars hage Nede venstre: Breigata: utsikt skal man ha selv om den bare rekker to meter. Nede høyre: jens bjelkes gate 73 (2005)

Eller er det mer av dette vi trenger?

Boligforsyning, byplanlegging og boligsosialt må sees i sammenheng Den “brede boligpolitikken” har implikasjoner for, og påvirker omfanget av antall vanskeligstilte på boligmarkedet. Planlegging, bygging, forsyning og fordeling må ses i et samlet og langsiktig perspektiv. Bård Øistensen, direktør Husbanken I forbindelse med kommuneplanarbeidet ønsker Oslo kommune” på et prinsipielt nivå å få belyst hva slags konsekvenser valg av ulike byutviklingsstrategier/grep kan ha på den sosioøkonomiske utviklingen i Oslo”. Byrådsavdeling for Finans Bård Øisteinsen, Direktør HB Finansbyråd Kristin Vinje

Boligsosialt Utviklingsprogram i Bydel Grorud