Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

50 mill til bomiljøarbeid i 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "50 mill til bomiljøarbeid i 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 50 mill til bomiljøarbeid i 2017
En særskilt satsing på barns oppvekstkår i kommunal bolig Ketil Wendelbo Aanensen Spesialrådgiver Byrådsavdeling for eldre, helse og sosiale tjenester (EHS)

2

3 Budsjettforliket 2017 Byrådet AP/SV/MDG og budsjettpartner Rødt
Verbalvedtak H31 Boligsosialt arbeid og bomiljø i kommunale boliger «Det settes av 50 millioner kroner til boligsosialt arbeid. Midlene skal brukes til å bedre bomiljøet i kommunale boliger gjennom fysiske bomiljøtiltak, tilskudd til prosjekter i ideell og frivillig regi, samt boligsosialt utviklingsarbeid. Tiltaket målrettes mot bomiljøer med særlige utfordringer.»

4 Hovedaktører i kommunen

5 Oppdragene Tildelingsbrev, bydelene
Boliger til vanskeligstilte – booppfølgingsarbeid «Barn skal sikres trygge, gode og stabile boforhold og oppvekstmiljø.» «Det forventes at arbeidet med boppfølging prioriteres og rettes mot de som trenger det mest.» «Den særskilte tildelingen av midler til booppfølgingsarbeidet i bydelene er styrket. […] i stand til å opprettholde og mestre et boforhold. […] kunnskap, kompetanse og en helhetlig tenkning rundt bolig og booppfølging.» Kommunalt rusarbeid «Booppfølgingsarbeid rettet mot mennesker med rusavhengighet og personer med psykiske lidelser er styrket. Dette må ses i sammenheng med den særskilte tildelingen til rusarbeid og booppfølging i bydelene.» Rapportering/oppfølging: «dialog og møter med bydelene» […] «erfarings- og kompetansedeling på tvers» Fulltekst: Boliger til vanskeligstilte – booppfølgingsarbeid s 17-18 Byrådet har som mål at flest mulig settes i stand til å eie sin egen bolig. Familier som bor i kommunale boliger skal prioriteres for startlån og tilskudd. Barn skal sikres trygge, gode og stabile boforhold og oppvekstmiljø. Det etableres kommunale boliger for vanskeligstilte over hele byen for å bidra til at de som ikke kan eie bolig selv, hjelpes til en annen egnet bosituasjon. Det forventes at arbeidet med boppfølging prioriteres og rettes mot de som trenger det mest. 18 Den særskilte tildelingen av midler til booppfølgingsarbeidet i bydelene er styrket. Det forutsettes at midlene benyttes til booppfølging som gjør vanskeligstilte på boligmarkedet i stand til å opprettholde og mestre et boforhold. Tjenestene må ha kunnskap, kompetanse og en helhetlig tenkning rundt bolig og booppfølging. Overgang og flytting fra institusjon til egen bolig kan være krevende, og mange er da i en særlig sårbar situasjon. Det er viktig at det etableres kontakt og gis oppfølging både før og etter utflytting til egen bolig. Vedtak om booppfølging i egen bolig som gis av bydelen selv, skal fattes i Gobo. Det gjøres oppmerksom på avgrensning mot andre typer tjenester som ytes i hjemmet, da eksempelvis hjemmetjeneste og psykisk helsehjelp ikke defineres som booppfølgingstiltak i denne sammenheng. Kommunalt rusarbeid s 18 Booppfølgingsarbeid rettet mot mennesker med rusavhengighet og personer med psykiske lidelser er styrket. Dette må ses i sammenheng med den særskilte tildelingen til rusarbeid og booppfølging i bydelene. Byrådsavdelingen vil i dialog og møter med bydelene følge opp og gjøre seg kjent med hvordan bydelene arbeider med booppfølging. Tilrettelegging for erfarings- og kompetansedeling på tvers er en viktig målsetting

6 Oppdragene, forts Tildelingsbrev, Velferdsetaten Mye på boligfeltet
Mål 3: Bedre levekår, rettferdig fordeling og utjevning «Tiltak 1: Tilby tilpassede, sektorovergripende kurs og kompetansetiltak innen sosialfag, rusomsorg og boligsosialt arbeid» Boligsosialt arbeid «Det boligsosiale utviklings- og innovasjonsprogrammet i Oslo videreføres» […] «Handlingsplan for bedre bomiljø […]: Barns bolig og bomiljø skal vektlegges i planen. […] trekke inn bydelene, tidligere erfaringer og andre pågående og planlagte innsatser som gjelder bomiljø.» Tilskudd til frivillige og ideelle organisasjoner på helse- og sosialområdet […] «Velferdsetaten bes om å vurdere hvordan tilskuddsordningen for frivillige og ideelle organisasjoner kan videreutvikles[…] vurdere hvordan ordningen eventuelt kan deles inn i hensiktsmessige hovedgrupper; […] støtte til nyskapende aktiviteter for ulike målgrupper, støtte til store aktører som har aktiviteter i forlengelsen av kommunal tjenesteproduksjon.» […] Fulltekst: Indikatorer for måloppnåelse: s12 Flere tilvisningsboliger Mål 3: Bedre levekår, rettferdig fordeling og utjevning s 12 Tiltak 1: Tilby tilpassede, sektorovergripende kurs og kompetansetiltak innen sosialfag, rusomsorg og boligsosialt arbeid Tiltak: 2 Bistå bydelene med å fremskaffe flere varierte leieboliger spredt utover byen Tiltak for rusavhengige s 16 Implementere booppfølgingsrutinen som et ledd i overgangen fra institusjon til bolig ved alle rusinstitusjonene. Kompetanseutvikling s 16 Velferdsetaten skal i økt grad tilby bydelene kompetansehevende tiltak om de økonomiske boligvirkemidlene, slik at det sikres at de ulike virkemidlene ses i sammenheng og brukes til innbyggernes beste. Boligsosialt arbeid s 17 Det boligsosiale utviklings- og innovasjonsprogrammet i Oslo videreføres med vekt på å gi bydelene støtte til nyskapning i bydelsprosjektene. Velferdsetaten skal gjennomføre en kartlegging av bydelenes leiekontrakter for kommunalt disponerte utleieboliger, utløpstid og kostnader ved tilbakeføring av leieobjekter. I løpet av 2017 utreder Velferdsetaten hvordan Housing First konseptet kan innføres i Oslo Velferdsetaten må lage rutiner for alternativ håndtering av kommunal bostøtte i tilfelle SAPO får funksjonsproblemer. Velferdsetaten skal utrede hvordan startlån og personrettet boligtilskudd kan tildeles slik at virkemidlene bidrar til utjevning av levekår mellom bydelene. Etaten skal gjøre en gjennomgang av klagesaker på det boligsosiale området, og fremme forslag til endringer i regelverk og rutiner som bygger på erfaringer i klagesaksbehandlingen og som kan føre til færre klagesaker. Etaten skal vurdere nye modeller for etablering av egne eide boliger til mennesker med funksjonsnedsettelser i dialog med beboere og deres støttespillere. Oppgaven med å utarbeide en handlingsplan for bedre bomiljø er lagt til Velferdsetaten. Barns bolig og bomiljø skal vektlegges i planen. I dette arbeidet skal etaten trekke inn bydelene, tidligere erfaringer og andre pågående og planlagte innsatser som gjelder bomiljø. Tilskudd til frivillige og ideelle organisasjoner på helse- og sosialområdet: s 17 Byrådet vil målrette bruken av tilskuddsmidler til større ideelle aktører. Velferdsetaten bes om å vurdere hvordan tilskuddsordningen for frivillige og ideelle organisasjoner kan videreutvikles. Etaten bes om å vurdere hvordan ordningen eventuelt kan deles inn i hensiktsmessige hovedgrupper; eksempelvis driftsstøtte til mindre medlemsorganisasjoner, støtte til nyskapende aktiviteter for ulike målgrupper, støtte til store aktører som har aktiviteter i forlengelsen av kommunal tjenesteproduksjon. Til den siste gruppen bes etaten vurdere hvordan det innenfor rammen av et tilskuddsregime kan utvikles nye samarbeidsformer i dialog med de store aktørene.

7 Oppdragene, forts Tildelingsbrev, Boligbygg Oslo KF Bakgrunn:
Alt dreier seg om boliger: Noen Omsorg+ og særlig tilrettelagte boliger, mest ordinære kommunale boliger. Ca 40% frittstående boliger, 60% heleide kommunale gårder Norges største utleier, rundt boliger. Brorparten av boligene er i sentrum øst: Bydelene Sagene, Gamle Oslo, Grünerløkka Boligbygg tar gjengs leie. Oslo kommune tar utbytte. Behovsprøvd subsidiering av beboere. Stadig vedlikeholdsetterslep. Med unntak av at verbalvedtak H31 er sitert er ikke «boligsosialt» nevnt i tildelingsbrev til BBY

8 Øvrige kommunale aktører

9 Kunsten å bruke 50 millioner
Geografisk fordeling: Ikke spre tynt ut: Konsensus om 6 bydeler: Stovner, Grorud, Vestre Aker, Sagene, Gamle Oslo, Grünerløkka Barn og unge! Økonomisk fordeling: 25 millioner til NOE-sektor – > overføres BBY 25 millioner til EHS-sektor – > overføres: De aktuelle bydelene Velferdsetaten

10 NOE-midler Fordelt på 6 bydeler: Gamle Oslo: 3 områder
Vestre Aker: 1 område Sagene: 2 områder Grünerløkka: 3 områder Stovner: 2 områder Grorud: 2 områder Type tiltak: Lekeplasser Tiltak for barnefamilier, f.eks. barnevognskur Lokaler i bomiljøet til bruk for tjenestetilbud og for beboere Trygghetsskapende tiltak: belysning inne og ute. Kamerovervåkning?

11 EHS-midler EHS-midler Ca 12 millioner til bydeler Målrettes
Bydelene bedt om å melde behov i lys av utfordringer og muligheter Barn og unge! Medvirkning! Ca 13 millioner i tilskuddspott Maksimal målretting Tiltak skal være strengt beboerforankret

12 Arbeidsgruppe Organisering Arbeidsutvalg
5 byrådsavdelinger: NOE, EHS, MOS, BYU, KIF Arbeidsutvalg NOE, EHS, BBY, VEL Råd Relevante ressurser, utvalg, fagpersoner, Sagene Gamle Oslo Grünerløkka Vestre Aker Grorud Stovner

13 Oppfølging av EHS-sektormidler
Arbeidsutvalget påser implementering. Skal assisteres av et råd av ressurspersoner Byrådsavdelingen svært tett på: uvanlig operativ rolle Satsingen ses i sammenheng med Velferdsetatens oppdrag «handlingsplan for bedre bomiljø» Sentrale utfordringer: Å møte komplekse problemstillinger: Hvor og hvordan skal ROP-pasientene bo? Hvordan få til medvirkning, og særlig: Når barn og unges stemme frem? Tilskudd: profesjonelle aktører vs uorgansierte beboerbehov 50 millioner i Hva med de neste årene? Hvordan sikre varig endring? Hva slags tjenestetilbud og bosettingspraksis trengs? Mulighetsrommet: FoU: HELSEVEL, FORKOMMUNE Boligsosialt utviklings- og innovasjonsprogram Den evige finansieringsjakten…


Laste ned ppt "50 mill til bomiljøarbeid i 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google