EUs nye miljøsubsidie-politikk: - Hva er de viktigste endringene? - Hvilke interesser har fått gjennomslag? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE Stockholm,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
NATOs Strategiske Konsept 2010
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Hvordan jobber Norsk Industri for å påvirke utviklingen av EUs klima- og energipolitikk Canes 20.november 2007.
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Forum for miljøteknologi
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Biogass 09 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Fjernvarmesatsing og notifisering av Energifondet Trude Tokle Fjernvarmedagene 2011.
Høring energi- og miljøkomiteen 8. november 2007 Av Bjørn Lauritzen Daglig leder Småkraftforeninga.
Sosiologi i barnehagen
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
EUs klima- og energipolitikk frem til 2030 Elin Lerum Boasson, seniorforsker, CICERO Hvilke rolle kan Europaparlamentet komme til å spille? Foredrag for.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
End of waste - Når blir avfall til produkt? Byggavfallskonferansen 29.Januar 2014 Ellen Halaas Fagrådgiver Avfall Norge.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
14 Samarbeid over grenser
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Bellonas Energiforum 19.juni 2009 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
Endringer blant norske energiprodusenter - Hvorfor har de satset mye på fjernvarme og en del på vind og småkraft etter 2008? Elin Lerum Boasson CANES-brukermøte.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
100 lure ord å lære.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Om barne- og familievernet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Norwegian Ministry of Fisheries Til: fiskerinæringen Fra: fiskeriministeren ”Konkurransekraftige rammebetingelser for norsk marint næringsliv” Fisk 2003.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
EEC Konsolidering og indre krise. Iverksettelse av EEC Hallstein kommisjonen –Øke sin innflytelse Ministerrådet –COREPER: permanente representater/ambassadører.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
NORGE OG ESA Finansnæringens perspektiv Norsk forening for europarett 24. november 2014 Idar Kreutzer, adm.dir i Finans Norge.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Grønne energikommuner Klima-og energi Mona Nilsen, rådgiver Livskraftige kommuner og Grønne energikommuner.
AER, møte i komité 1 Abruzzo, Italia AER Norge 3.11 v/ Per Inge Bjerknes og Sanna Sarromaa Trendsetterne Sanna & Per Inge Montesilvano.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Vi le­ver i et sam­funn der
EU og Polen i klimapolitikken: Hvem bestemmer over hvem?
Wenche Teigland,
Utskrift av presentasjonen:

EUs nye miljøsubsidie-politikk: - Hva er de viktigste endringene? - Hvilke interesser har fått gjennomslag? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE Stockholm, 21. mai 2008

Struktur for presentasjonen: 1.Hvorfor studere miljøsubsidie-politikk? 2.Basics om EUs statsstøtte-politikk 3.Hva er endringene i den nye miljøsubsidie- politikken? 4.Hvilke interesser har fått gjennomslag? 5.Kort om relevans og implikasjoner

Hvorfor studere miljøsubsidie- politikk?  Skjæringsfelt mellom marked, juss og politikk  Viktig - kan ha stor betydning for realisering av politiske løfter og for utvikling av ny teknologi  Likevel underforsket og underforstått felt!

Basics om EUs statsstøtte-politikk  Juridisk plassering: -EU-traktatens art. 87 (1) forbyr statsstøtte, men art. 87 (2-3) gir hjemmel for unntak -Eks: miljøretningslinjene -Enhver støtte må notifiseres til, og godkjennes av, Kommisjon/ESA før iverksettelse (’standstill-klausulen’)  Politisk plassering: -’Soft law’ som klargjør det politiske skjønnet i statsstøttesaker -Reform hvert 5./6. år. Nye retningslinjer lansert 23. januar i år -Ikke formell medbestemmelse, men åpen prosess, høringer, ’forhandlingsmøter’ etc. Ca toårig reformprosess!

Hva er endringene?  Kort fortalt: mer støtte, og flere typer støtte  Mer spesifikt for fornybar energi: - Investeringsstøtte: Staten kan dekke % av ekstra kostnader, 100 % ved anbudsprosesser (før bare 40-60%) - Driftsstøtte: Staten kan dekke 100 % av ekstra kostnader. Tidsbegrenset, og helst degressivt... Ps: Feed-in og sertifikat-systemer regnes ikke som statsstøtte dersom de designes på riktig måte...

Hva er endringene? (forts.) Flere nye momenter: –Fjernvarme har fått eksplisitt behandling. Staten kan dekke % for fornybar, % for fossil (!) –Fritak fra energi-skatter: Noe enklere regler. Tidsbegrenset og minimumssatser. –Statsstøtte i forbindelse med ETS: om overallokering og om allokeringsmetodologi. –CCS. For tidlig med endelige regler, men kommisjonen vil ha en ’generally positive attitude’... NB: Gruppefritaks-ordning legges fram før sommeren! Dette gjør regelverket enda mer generøst.  I sum – mer generøse subsidie-regler

Hvilke interesser har fått gjennomslag?  Gitt de økte subsidiene som sådan: –Energiselskaper? –Miljøbevegelsen?  Gitt det økte fokuset på fjernvarme: –Varmesektoren? –Nye medlemsland?  Realiteten er... …at de nye reglene ikke kan krediteres noen av disse aktørene!

Svært lite eksternt påtrykk -Få aktører ga formelle høringsuttalelser -Ingen store energiselskaper ga innspill, med unntak av Iberdrola -Ingen i miljøbevegelsen ga innspill, med unntak av Greenpeace -Få innspill fra fornybar-lobbyien -Få innspill fra varmesektoren -Lite påtrykk fra nye medlemsland -Heller ikke mye har skjedd ’i de lukkede rom’

Så hvem står bak den nye subsidie-politikken?  DG Comp (selvfølgelig)  men også DG Energy og DG Environment –Delvis sammenfallende interesser: Sikret generøse miljøstøttenivåer Verktøy som gjør det lettere å nå målsetningene –Men også internt spill: grønne versus brune interesser: ikke bare miljø- hensyn, også security of supply, jamfør støtte til fossil fjernvarme  Alt i alt – kommisjonen er hovedarkitekt

Relevans og implikasjoner  Er det overraskende at kommisjonen ’styrer showet’? - Det er noe overraskende, gitt den åpne prosessen og gitt at mye står på spill  Spiller det noen rolle? - Tja, større deltakelse ville (kanskje) gi politikken mer legitimitet? - Dessuten, mer påtrykk kunne gitt andre utfall – andre støttenivåer, enklere regler, fjerne fossil støtte, etc.

Hvorfor så passive stakeholders?  Et spørsmål om tid, ressurser og prioritering. Andre parallelle politiske løp tok oppmerksomheten?  Mange synes statsstøtte-politikk er komplisert og vanskelig å forholde seg til. Gjør det vanskeligere for interessenter å ha klare posisjoner. “The state aid guidelines are so complicated it is horrible…” “In general, state aid policies have been left for the bureaucrats and the Commission’s lawyers to figure out. For others, they are simply too complicated to follow up on…”  Kan det også ligge andre årsaker til grunn? Hva tror dere?

Konklusjon  EUs nye miljøsubsidie-politikk har stor betydning, men er skapt og påvirket av få Stor betydning – men liten deltaking  Mer info: te_aid/reform/reform.cfm te_aid/reform/reform.cfm