Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen 05. 04 Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen 05.04.06 v/juridisk rådgiver Mette Braathen
Nærmere om internkontroll Kapittel 8 i forskriften Kravet trådte i kraft 1 januar 2006 Hamar kommune har gitt overgangsperiode til 1 juli 2006 Sosial- og helsedirektoratet veileder om internkontroll for salgs- og skjenkested – IS-1337 www.shdir.no NHO Reiseliv – sjekkliste for internkontroll www.tryggdrift.no
Hva er internkontroll? Intern styring og egen kontroll med den daglige skjenkevirksomheten Definisjon: ”Systematiske tiltak som skal sikre at virksomhetens aktiviteter planlegges, organiseres, utføres og velikeholdes i samsvar med krav fastsatt i bevillingen, alkoholloven og i bestemmelser fastsatt i medhold av alkoholloven.”
Hvorfor internkontroll Pålegger ikke nye plikter, men skal sikre at de krav til bevillingshaver overholdes Redusere risiko for brudd på regelverket Omfatter enkeltanledninger og faste bevillinger
Hvem er ansvarlig? Bevillingshaver I praksis: Daglig leder, styrer og stedfortreder
Omfanget på internkontrollen skal tilpasses Virksomhetens størrelse Egenart og aktiviteter Risikoforhold Ingen formkrav men bør (må) dokumenteres skriftlig
Innholdet i internkontrollen - krav til bevillingen Oversikt over krav i bevillingen, alkoholloven, og bestemmelser fastsatt i medhold av denne Mulige tiltak: Oppdatert regelverk tilgjengelig Bestått kunnskapsprøve Holde seg oppdatert Aktuelle dokumenter: Alkholloven og forskriften Bevillingsvedtaket Åpnings- og skjenetidsforskriften Alkoholpolitiske retningslinjer
Innholdet i internkontrollen - kunnskap Ansatte i virksomheten skal ha tilstrekkelig kunnskaper og kompetanse til å overholde kravene til virksomheten Mulige tiltak: Opplæring Introduksjonsplan for nytilsatte Aktuelle dokumenter: Opplæringsplaner og rutiner Dokumentere gjennomførte opplæringstiltak
Innholdet i internkontrollen - organisering Oversikt over hvordan virksomheten er organisert og hvordan oppgaver og ansvar er fordelt Mulige tiltak: Orienteringer på personalmøter Orientering til nyansatte Oppslag Aktuelle dokumenter: Organisasjonskart navn og tlf på styrer og stedfortreder Oversikt over ansatte/funksjonsbeskrivelser
Innholdet i internkontrollen - rutiner Rutiner for å sikre overholdelse av krav i bevillingen, alkoholloven mv Mulig fremgangsmåte: Kartlegge risikoforhold Vurdere eksisterende rutiner Utvikle nye rutiner, instrukser ved behov Sørge for at rutinene faktisk følges Rutinemessig rapportering fra ansatte
Innholdet i internkontrollen - avvik Virksomheten skal ha rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvik Mulige tiltak Rutiner for håndtering av brudd på regelverket, hvem håndterer situasjonen på stedet, hvem varsles, hvordan rapportere Rutiner for oppfølgning i IK-systemet Aktuelle dokumenter Rutiner, instrukser mv Møtereferater Rapporter (avviksskjema, loggbok mv)
Innholdet i internkontrollen - gjennomgang Virksomheten skal foreta systematisk og regelmessig gjennomgang av internkontrollen Mulige tiltak: Rutine for fast gjennomgang og dokumentasjon av denne Personalmøter Rutiner for rapportering fra de ansatte Aktuelle dokumenter: Dokumentasjon av resultater ved gjennomgang av virksomheten Sjekkliste for gjennomgang av virksomheten og resultater Møtereferater