Perspektiver på inkludering i praksis Jorunn H. Midtsundstad
Inkludering – et både - og Både person og organisasjon Utgangspunktet i personen – og Organisasjonen eller gruppen Muligheter for plassering Inkludering – plassering Inkludering i organisasjoner – praksis Match mellom person og organisasjon Allment behov
Fellesskapet Felles utfordring Felles interesse Inkludering i aktivitetsgruppe det ordinære (FmB) Felles utfordring Felles interesse
SAMMENLIGNING - fritid Sosial sammenligning Medlem – regler for alle medlemmer Et eksempel: Kajakklubben Utfordring: Rusmisbruker Interesse: Medlem av kajakklubben Organisasjonen, klubben opprettholder bistanden «Sammenhengens bistand»
Sammenligning -skole Drop-In En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Logg: Øvelser, sammenligning, fokus Tilhørighet Hvordan orienterer de seg for å utvikle sin elevrolle?
Like forventninger Ulike forventninger stigmatiserer Drop-In Ulike forventninger begrenser Barnehageprosjektet Beskrivelser av mennesker: Ift. utfordring? Ift. andre barn? Ift andre barnehagebarn i vår barnehage Organisasjoner gir betingelser for å utvikle roller Profesjonelles kunnskap
Kvaliteter ved inkluderende organisering Ser fordeler ved mangfoldet Tydelige – like forventninger m/støtte Vi – medlemmer som sammen skaper organisasjonen Romslighet Hvor går grensene for anderledeshet? KLARAS Inkluderende organisering - praksis
Kvaliteter ved individuell inkludering (Aagre og Bugge 1993: 28)
Perspektiver på inkludering på ulike arenaer Koblingen mellom person og organisasjon Inkludering – plassering Felles utfordring – felles interesse Sammenligningsgrunnlaget Organisasjonens sammenligningsgrunnlag Kvaliteter : Individuell inkludering Inkluderende organisering Både -og