Perspektiver på inkludering i praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristin Andresen Soldal
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Levanger kommune A rbeidslivets K omité mot A lkoholisme og N arkomani Hvorfor AKAN?  hjelp og omsorg til ansatte med rusproblemer  bedre arbeidsmiljø.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Organisering uten A Kasse. Organisasjonsoppslutning BransjeOrganisasjonsgrad Industri-Metall60 Bygg45-50 Papir Grafisk60-80 Bil35-40 Hotell20 Grønn.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Prosjekt – Tilsyn og utvikling i barnehagen Status: 15 barnehager kartlagt, tilsynsbesøk rapporter etter tilsynsbesøkene erfaringssamling ny justert runde.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fritid med bistand gir muligheter
OU.
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Distrikt DTTS Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Aktive klubber Medlemsutvikling Støtte Rotary Foundation.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hva kan kommune gjøre ? Anders Midtsundstad Barne- og ungdomskonferansen 2006.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
PERSPEKTIVER PÅ SAMHANDLING OG INKLUDERING I PRAKSIS.
Horten vidergående skole
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fritid med Bistand.
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Drop-In metoden i skolen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
Til tjeneste Lions Norge Til tjeneste Lions Norge Til tjeneste NY GIV Lions Norge – D 104 H Synlighet, Samarbeid, Begeistring.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Stafettloggen Handlingsveileder
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

Perspektiver på inkludering i praksis Jorunn H. Midtsundstad

Inkludering – et både - og Både person og organisasjon Utgangspunktet i personen – og Organisasjonen eller gruppen Muligheter for plassering Inkludering – plassering Inkludering i organisasjoner – praksis Match mellom person og organisasjon Allment behov

Fellesskapet Felles utfordring Felles interesse Inkludering i aktivitetsgruppe det ordinære (FmB) Felles utfordring Felles interesse

SAMMENLIGNING - fritid Sosial sammenligning Medlem – regler for alle medlemmer Et eksempel: Kajakklubben Utfordring: Rusmisbruker Interesse: Medlem av kajakklubben Organisasjonen, klubben opprettholder bistanden «Sammenhengens bistand»

Sammenligning -skole Drop-In En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Logg: Øvelser, sammenligning, fokus Tilhørighet Hvordan orienterer de seg for å utvikle sin elevrolle?

Like forventninger Ulike forventninger stigmatiserer Drop-In Ulike forventninger begrenser Barnehageprosjektet Beskrivelser av mennesker: Ift. utfordring? Ift. andre barn? Ift andre barnehagebarn i vår barnehage Organisasjoner gir betingelser for å utvikle roller Profesjonelles kunnskap

Kvaliteter ved inkluderende organisering Ser fordeler ved mangfoldet Tydelige – like forventninger m/støtte Vi – medlemmer som sammen skaper organisasjonen Romslighet Hvor går grensene for anderledeshet? KLARAS Inkluderende organisering - praksis

Kvaliteter ved individuell inkludering (Aagre og Bugge 1993: 28)

Perspektiver på inkludering på ulike arenaer Koblingen mellom person og organisasjon Inkludering – plassering Felles utfordring – felles interesse Sammenligningsgrunnlaget Organisasjonens sammenligningsgrunnlag Kvaliteter : Individuell inkludering Inkluderende organisering Både -og