Å forebygge utkastelser fra kommunal bolig -samarbeid på tvers i kommunen Gunhild Ørsland Tobiassen, Kristiansand kommune
Kristiansand kommune Helse og sosialsektoren Omorganisering Helse- og sosialsektoren gjeldende fra 01.01.2014 Helse og sosialsektoren Service og forvaltning Oppfølgnings-tjenester Omsorgs-sentre Helsefremming og innovasjon Behandling og rehabilitering NAV
Bakteppe – endringer i boligpolitikken Mekanismer nedbygging av institusjoner og kortere oppholdstid innsatsen mot bostedsløshet samhandlingsreformen bosetting av flyktninger Generell boligknapphet større press på kommunal boligsektor og tjenestetilbud De grupper man bosetter i dag er svakere enn de grupper man bosatte tidligere Felles forståelse om et felles ansvar omkring målet «alle skal bo»
Organisering av boligsosialt arbeid i Kristiansand Kristiansand Boligselskap KF Anskaffelse Vedlikeholdstjenester Kemner-kontoret Varsel om utkastelse Virksomhet service og forvaltning Bolig og tjenestetildeling Framleie Virksomhet oppfølgings-tjenester Oppfølgingstjenester innen rus og psykisk helse NAV Bosetting/oppfølging av flyktninger Nødboliger Oppfølgingstjenester Virksomhet behandling og rehabilitering Hjemmetjenester Myndighet\ forståelse.
Husleierestanser Husordensregler Vedlikehold Årsaker til klager/ utkastelser: Husleierestanser Husordensregler Vedlikehold
Husleierestanser Nettbankkonsulenter i NAV Trekk i trygd Varsel om utkastelse fra Kemner – kopi til NAV og Boligavdelingen Samarbeidsmøter med Kemnerkontoret
Husordensregler Forebyggende arbeid – før innflytting Ulike former for tilrettelagte bo- og tjenestetilbud Kartleggings og tildelingsmøter, ser bolig- og tjenestetildeling i sammenheng Samarbeid med oppfølgingstjenesten Samarbeid med helseforetak om utskrivningsklare Fra nødbolig til ordinær bolig ISF finansiering Beboeravtaler
Husordensregler Oppfølging av klager/ bekymringsmeldinger Rask behandling Lesetilgang til Acos Samarbeidsmøter og gode rutiner med bofellesskapene Boligkontoret «rykker ut» til bofellesskap
Vedlikehold Vaktmestertjenesten i Boligselskapet melder raskt fra