Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KBL Boligkonferanse Stavanger mai Bolig med oppfølging

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KBL Boligkonferanse Stavanger mai Bolig med oppfølging"— Utskrift av presentasjonen:

1 KBL Boligkonferanse Stavanger 9- 11 mai 2017. Bolig med oppfølging
Romslig Modig Sunn Takk for at jeg fikk ha innlegg Presentere meg selv KBL Boligkonferanse Stavanger mai 2017. Bolig med oppfølging Rita Karin Sele, leder Boligtjenesten

2 Boligtjenesten Egen resultatenhet 13,8 årsverk, 14 ansatte
2 årsverk, miljøvaktmester 5,8 årsverk, kommunale boliger, 6 saksbehandlere 2,8 årsverk, Startlån/bostøtte, 3 saksbehandlere Litt fakta: Vi disponerer : 490 Kommunale boliger 158 Innleid på privat marked som vi igjen fremleier til mottak av flyktninger. Måtall 2017 65 Samlokalisert boliger 12 Småhus Ettervern etter behov Egen enhet fra 2010 under levekår. Miljøvaktmester : byggfaglig kompetanse- sosialt engasjert- kjenner beboerne og deres behov. Kommunale boliger : Sosialfaglig bakgrunn foretrekkes Sosionomer, vernepleiere, barnevernspedagog, Startlån: eiendomsmegler og økonomibakgrunn som er ansatt

3 Bolig for velferd NASJONAL STRATEGI BOLIG FOR VELFERD_ som mål 2 2. ALLE MED BEHOV FOR TJENESTER SKAL FÅ HJELP TIL Å MESTRE BOFORHOLDET. Hvordan kan vi bidra til at våre beboere ønsker å motta og at de kan klare nyttiggjøre seg den hjelpen de har behov for og krav på I Sandnes har vi valgt å la det være et av dybdeområdene i vår bolig sosiale handlingsplan.

4 Boligsosial handlingsplan 2016-2022 vedtatt
Dybdeområder Framskaffelse av boliger Oppfølging av leietakere, drift og vedlikehold Nærmiljø Oppfølging av leietaker : hva innebærer det ? Det betyr at vi må gjøre gode kartlegginger : hva trenger du bistand til og hvordan kan vi best hjelp deg. Vi gjør dette for å forebygge at behovet for kommunal bolig oppstår Forhindre utkastelse Oppfølgning etter behov. Vi har i vår boligsosiale handlingsplan også sagt at : Alle som har potensial for det skal få muligheten til å eie sin egen bolig. Dette utfordrer oss enda mer og innebærer at vi må ha gode kunnskap om hvem våre beboere er og grundig kartlegging av de som bor og de som søker kommunal bolig. Økonomisk vanskeligstilt : de som ikke klarer leie til markedspris- enklere nå enn for kun 1 år siden. Eksempel 1. Enslig dame født 1984, alene med 3 barn, 2 i skolealder, 1 i barnehage- er i arbeidspraksis og skal ta helsefagarbeider til høsten. Ikke behov for oppfølgning. Her blir det viktig med motivasjon når fagbrev fullført å se på muligheten videre – enten over på leie privat eller tenke kjøp av bolig med startlån. Eksempel 2: Enslig mann, mottar AAP, har søkt om uføretrygd. Sosial angst. Viktig at vi her legger plan sammen med beboer og sjekker mulighet for startlån når han får innvilget uføretrygd. De to første eksempel er beboere i kommunal bolig. Søker til kommunal bolig eksempel 3. Bor i kjellerleilighet, trapper ned, uføretrygd, fått diagnose MS, har en del gjeld, søknad nå vi er i gang med kartlegging. Situasjon nå + se fremover , betale ned gjeld, sparing etc Dette er også oppfølgning av våre beboere/kunder. Ville nevne dette slik for å vise at oppfølging i bolig kan være mangfoldig og i noen tilfeller kan oppfølging bestå i legge plan sammen om veien til egen bolig- hva skal til hva vi som kommune bidra med og hva kan beboer gjør for å komme i posisjon til egen bolig Så over til den litt mer tradisjonelle oppfølgning……

5 Riktig bolig –riktig oppfølging
Ordinære boliger Housing First Ettervern Småhus Innleid bolig De aller fleste vi bosetter får tilbud om ordinære boliger i ordinære nabolag. Vi ser at vi i større grad benytter de boligene som er ledige fremfor å øremerke boliger til eks ettervern og HF. På den måten kan vi bedre ivareta valgfrihet samtidig som vi raskt klarer rigge oss etter behovet. Slipper tomgangsleie dersom boligene blir stående. Vi hadde ledig boliger til ettervern men ingen som var til langtidsbehandling som var klar for bolig. Har gjort oss mange erfaringer fra HF metoden som overføres til flere og flere- Bruke god til på bli kjent- lage god oppfølgingsplan- Valgfrihet knyttet til området boligen skal ligge i Ettervern : hvilket område ønsker du å bo i ? Dette er tema tidlig i behandlingen slik at vi kan forsøke å etterkomme ønske. Ved klage : rask responstid- helst samme dag dersom mulig. Eneste forskjell mellom HF og Ettervern er hvilke husleieavtale vi skal benytte. Småhus : individuell oppfølging samt fokus på nabolagsarbeid / informasjon i forkant- ofte her motstanden og kanskje frykt hos naboer er størst- alle som har forsøkt å etablere botilbud til rus/kjenner igjen den problemstillingen NIMBY Vil kreve en annen type oppfølging: Innleid bolig : mottak av flyktninger . Boligkurs i boligen- befaring 3 mnd- 6 mnd etter innflytting. Minst årlig Felles for de alle : Målsetting med planen er å bistå leietaker slik at de skal mestre boforholdet Leietaker skal med oppfølging og støtte, gis mulighet til å mestre sin bosituasjon. Kommunen skal gjennom oppfølgingsavtalen ha oversikt over situasjonen til leietaker, dette skal sikre at både boligens nærområde, og leietaker kan ivaretas på en hensiktsmessig måte. Planen skal inneholde en oversikt over hvordan leietaker, boligkontoret og mestringsenheten sammen skal håndtere vanskelige og eller farlige situasjoner.

6 Utforming av oppfølgingsavtale
Felles samling Workshop i grupper Internopplæring Evaluering Må være et samarbeide mellom oss og de som gir tjenesten. Alle som jobber med oppfølgning må ha et eierforhold til dokumentet. For til enhver tid å sikre at vi har felles plattform og felles mål har vi årlig samling med de to største samarbeidsparter. Workshop samt erfaringsbasert tema… Internopplæring : ta eksempler fra egen enhet… klage fra naboer på PER- hva gjør vi nå Kari har ikke betalt husleie- hva gjør vi Sjekk oppfølgingsplan- hva har vi forpliktet oss til – hva vil Per og Kari ha av bistand til denne situasjonene ? Evaluering: hvordan fungerer avtalen kan noe endres gjøres enda bedre.

7 Oppfølgingsavtalens oppbygging
Hvordan er avtalen bygget opp? Situasjon – tiltak – Ansvar Individuell tilpasning Levende dokument - Behov for evaluering – Fornyes minimum hvert 3 år i forbindelse med ny leiekontrakt. Avtalen er et vedlegg til leiekontrakten Oppfølgingsavtale, skal foreligge til kontraktsmøtet og signeres sammen med husleiekontrakten. Det kan i noen tilfeller by på utfordringer- men hovedregel er dette- viktig uansett å da sette en frist for når den må være klar. Alle avtalepartene skal være tilstede på kontraktsmøte, og oppfølgingsavtalen er forpliktende og avgjørende for inngåelse av husleiekontrakt mellom leietaker og Sandnes kommune. Skal være individuell og skal evalueres Innhold i boligoppfølging Ansvar Konsekvens ved avvik Husleie skal betales ved forfall. Naboklager skal håndteres umiddelbart. Leietaker leietaker/Kontakt person i kommunen/boligkontor alle forplikter seg til et samarbeid omkring oppfølgning

8 Eksempel fra malen oppfølgningsavtalen-
3 parter som forplikter seg- Hva skjer dersom husleie ikke betales ved forfall : Hvem gjør hva

9 Erfaringer med oppfølgingsavtalen
Nyttig dokument for å komme i posisjon til å gi avtalt oppfølging Nyttig dokument for å komme i dialog med leietaker når det oppstår utfordringer knyttet til bosituasjonen. Vi erfarer at våre leietakere er positive til avtalen Leietaker setter selv ord på hvordan vi skal håndtere ulike hendelser – Vi må jobbe hele tiden for å forhindre at malen blir planen- Erfaringsmessig vet vi at en grundig kartlegging og det å bruke god tid på å lage en god plan er god investering, Spørsmål ?


Laste ned ppt "KBL Boligkonferanse Stavanger mai Bolig med oppfølging"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google