Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta
Eksempel på samarbeid lokal og sentralt
Mål Vinne valget og øke oppslutningen Partiet dekkes på en korrekt måte Etablere et godt forhold til media Bygge opp profil og profiler Påvirke opinionens holdninger Ta initiativ til debatt Svare raskt på angrep Håndtere kriser
God mediekontakt Skaper gode resultater, tillit og troverdighet og i neste omgang bedre rammevilkår Tilgjengelighet Troverdighet Hurtighet Åpenhet
Nyhetstrender Underholdningsverdi prioriteres foran viktighet i samfunnsutviklingen Visuell verdi foran forklaring Økt komprimering av nyhetene Media vet først og er de først Økt hurtighet Økt personfokus
Motsetninger Abstrakt – Konkret Prinsipper – Hendelser Teoretisk – Praktisk For kolleger – For folk Nyansert – Forenklet Haste ikke – Haster Forsiktig – Fantasifullt Metodeorientert - Resultatorientert
Vinkling Hva er mest interessant Nyhetspoenget Konkurransedyktig Hvilken knagg henger saken på? Redaksjonen ønsker sin egen vri Saken må gjøres enkel og salgbar.
Tenk visuelt Et godt bilde kan utgjøre forskjellen mellom en liten notis og et tosiders oppslag. En god fotoreportasje kan sørge for bred dekning på lokal-tv Bilder på radio. Gode bilder i gode lyder Gi fotografene gode arbeidsforhold
Bruk lokalpatriotisme Gi saken lokale identitet Fortelle saken noe spesielt om folk i området? Viser saken at vi er annerledes enn andre steder Lokal helt
Tenk nyhetskriterier Er saken vesentlig? Stor betydning for mange? Positive/negative konsekvenser for samfunnet? Er saken aktuell? Rykende fersk? Nye tall? Kan den knyttes til en løpende debatt eller aktuell hendelse. Kan leserne identifisere seg med saken? Personifisering, nærhet, relevans.
Nyhetskriterier Kuriositet Gir saken mulighet for konflikt? Er det makta mot allmennheten? Er det ofre i historien og i tilfelle hvem? Er det ofre i historien – og i tilfelle hvem?
Tenk tall og konkrete eksempler ”1 av 5” mener at…. Fungerer veldig bra Kan du lage en egen måling eller statistikk? Kan du konkretisere problemstilling for å tydeliggjøre konsekvensene? Kan saken personifiseres? Lokal helt.
Medietrender
Daglig dekning på Distriktssendingene Landsgjennomsnitt En gjennomsnittshverdag lytter totalt personer på DK-sendingene i NRK P1
Dekning fordelt på DK-område Radioundersøkelsen, telefonintervju
Flyt gjennom døgnet Hverdager, september og oktober
Papir og nett: VG VG samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. I 2007 leste VGs trykte utgave, mens brukte VG Nett. Daglig antall tusen lesere
Dagbladet samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. I 2007 leste Dagbladets trykte utgave, mens brukte Dagbladet.no på nettet. Papir og nett: Dagbladet Daglig antall tusen lesere
Sosiale medier
Nye medier blir viktigere
Et hestehode foran…
Strategimetodikk - 3 sentrale metoder
Hvordan velger vi strategi? 1.Situasjonsanalyse (egen vurdering og undersøkelser) 2.Valg av profilsaker/hovedsaker 3.Balansen mellom rasjonell og emosjonell argumentasjon 4.Rammer for debatten /framing 5.Felles budskap (stor historie/partihjulet)
Situasjonsanalyse 1 StyrkerSvakheter MuligheterTrusler
”Fra=> til” metode Dette er vi i dag: Dagens situasjon Hva ønsker vi å ta oss med videre Hvor ønsker vi å være i framtida Hva vi vil stå for i fremtiden:
Valg av valgkampsaker Høyt på dagsorden Lavt på dagsorden Høy tillit Lav tillit Vinnersaker Potensielle vinnersaker ”Ikke saker”Faresaker
Sentralt/lokalt Månedens budskap/ ukens budskap Fakta og informasjon på Sms og e-post På jakt etter eksempler og case
Emosjonell vs rasjonell argumentasjon Avhenger av motivasjon Evne til å sette seg inn i problemstillingen Tid til å sette seg inn i en sak
Diskusjon Hvordan er mediesituasjonen hos oss i dag? Selger vi inn saker ofte nok? Svarer vi raskt nok på henvendelser? Reiser vi nye debatter? Har vi fokus på krigen, eller bare slagene? Samarbeid sentralt/ lokalt? Hvordan får vi våre saker på dagsorden? Forholder vi oss til nyhetskriteriene? Bruker vi ny teknologi?