Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner

Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Kommunikasjonsarbeid i Oppland fylkeskommune
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Bevisst kommunikasjon innad og utad
Dine Penger på Facebook Nå: følgere: Dobling på under ett år – slik gjorde vi det!
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Media håndtering og kommunikasjon
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Vivi Sævik, journalist i PD
12. Oppsummering.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Hva er kommunikasjon?.
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Slik jobber vi på desken i Aftenposten. Avisdøgnet Fra tekst til ferdig sak Desken frem mot deadline og deadline hele døgnet: samarbeidet nett-papir.
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Kommune-og fylkestingvalg høsten 2007 – hva gjør vi? generalsekretær Harald Tronvik FRIFO.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Prosjektoppgaven.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Ulvejakt og media.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Analysere nyheter
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta

Eksempel på samarbeid lokal og sentralt

Mål Vinne valget og øke oppslutningen Partiet dekkes på en korrekt måte Etablere et godt forhold til media Bygge opp profil og profiler Påvirke opinionens holdninger Ta initiativ til debatt Svare raskt på angrep Håndtere kriser

God mediekontakt Skaper gode resultater, tillit og troverdighet og i neste omgang bedre rammevilkår Tilgjengelighet Troverdighet Hurtighet Åpenhet

Nyhetstrender Underholdningsverdi prioriteres foran viktighet i samfunnsutviklingen Visuell verdi foran forklaring Økt komprimering av nyhetene Media vet først og er de først Økt hurtighet Økt personfokus

Motsetninger Abstrakt – Konkret Prinsipper – Hendelser Teoretisk – Praktisk For kolleger – For folk Nyansert – Forenklet Haste ikke – Haster Forsiktig – Fantasifullt Metodeorientert - Resultatorientert

Vinkling Hva er mest interessant Nyhetspoenget Konkurransedyktig Hvilken knagg henger saken på? Redaksjonen ønsker sin egen vri Saken må gjøres enkel og salgbar.

Tenk visuelt Et godt bilde kan utgjøre forskjellen mellom en liten notis og et tosiders oppslag. En god fotoreportasje kan sørge for bred dekning på lokal-tv Bilder på radio. Gode bilder i gode lyder Gi fotografene gode arbeidsforhold

Bruk lokalpatriotisme Gi saken lokale identitet Fortelle saken noe spesielt om folk i området? Viser saken at vi er annerledes enn andre steder Lokal helt

Tenk nyhetskriterier Er saken vesentlig? Stor betydning for mange? Positive/negative konsekvenser for samfunnet? Er saken aktuell? Rykende fersk? Nye tall? Kan den knyttes til en løpende debatt eller aktuell hendelse. Kan leserne identifisere seg med saken? Personifisering, nærhet, relevans.

Nyhetskriterier Kuriositet Gir saken mulighet for konflikt? Er det makta mot allmennheten? Er det ofre i historien og i tilfelle hvem? Er det ofre i historien – og i tilfelle hvem?

Tenk tall og konkrete eksempler ”1 av 5” mener at…. Fungerer veldig bra Kan du lage en egen måling eller statistikk? Kan du konkretisere problemstilling for å tydeliggjøre konsekvensene? Kan saken personifiseres? Lokal helt.

Medietrender

Daglig dekning på Distriktssendingene Landsgjennomsnitt En gjennomsnittshverdag lytter totalt personer på DK-sendingene i NRK P1

Dekning fordelt på DK-område Radioundersøkelsen, telefonintervju

Flyt gjennom døgnet Hverdager, september og oktober

Papir og nett: VG VG samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. I 2007 leste VGs trykte utgave, mens brukte VG Nett. Daglig antall tusen lesere

Dagbladet samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. I 2007 leste Dagbladets trykte utgave, mens brukte Dagbladet.no på nettet. Papir og nett: Dagbladet Daglig antall tusen lesere

Sosiale medier

Nye medier blir viktigere

Et hestehode foran…

Strategimetodikk - 3 sentrale metoder

Hvordan velger vi strategi? 1.Situasjonsanalyse (egen vurdering og undersøkelser) 2.Valg av profilsaker/hovedsaker 3.Balansen mellom rasjonell og emosjonell argumentasjon 4.Rammer for debatten /framing 5.Felles budskap (stor historie/partihjulet)

Situasjonsanalyse 1 StyrkerSvakheter MuligheterTrusler

”Fra=> til” metode Dette er vi i dag: Dagens situasjon Hva ønsker vi å ta oss med videre Hvor ønsker vi å være i framtida Hva vi vil stå for i fremtiden:

Valg av valgkampsaker Høyt på dagsorden Lavt på dagsorden Høy tillit Lav tillit Vinnersaker Potensielle vinnersaker ”Ikke saker”Faresaker

Sentralt/lokalt Månedens budskap/ ukens budskap Fakta og informasjon på Sms og e-post På jakt etter eksempler og case

Emosjonell vs rasjonell argumentasjon Avhenger av motivasjon Evne til å sette seg inn i problemstillingen Tid til å sette seg inn i en sak

Diskusjon Hvordan er mediesituasjonen hos oss i dag? Selger vi inn saker ofte nok? Svarer vi raskt nok på henvendelser? Reiser vi nye debatter? Har vi fokus på krigen, eller bare slagene? Samarbeid sentralt/ lokalt? Hvordan får vi våre saker på dagsorden? Forholder vi oss til nyhetskriteriene? Bruker vi ny teknologi?