Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Advertisements

Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Psykisk helse og samhandling i Grimstad Bente Somdal
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
TIDLIG INNSATS Førskolealderen er ”de magiske årene” når det gjelder evne og kapasitet for læring av språk. Ingen annen tidsperiode gir så gode biologiske.
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Felles innsats mot mobbing
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Bakgrunn for KOLS/O2-prosjekt:
barn og unge med funksjonshemming
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
IPT Gården som arena for tidlig tverrfaglig innsats overfor barn og unge Prosjektleder: rådgiver forebyggende barnevern (WF) Prosjektgruppe: Marianne Madsen.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Prosjekt tidlig innsats
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Presentasjon av Skien kommune 27
Avdeling for barn og unge/Enhet for barnehabilitering Lærings- og mestringssenteret Side 1 © Hemit - team elæring 2011 Familien og ”jungelsystemet” Hjem.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kampen skole Vår visjon:
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Styrk læringskjeden august 2012 – juli 2014!
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Barnevernet – Kommunenes stolthet Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Generalsekretær Randi Talseth.
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Utvalg for Oppvekst og Kultur
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
BTI- Stord kommune.
Avdelingsleder Jannie Rasmussen, Molde kommune
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Seksjon barn og familie
NAV mulighetenes marked
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
Utskrift av presentasjonen:

Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland Prosjektleder

Prosjekt Tidlig innsats Mål 2: Styrke forebyggende innsats Mål 3: Styrke tverretatlig samarbeid Mål 1 HP: Forebygge språk og atferds-problemer for barn i førskolealder. (Bystyret des. 2009) Tiltak: ”Å ta opp uroen” Styrke samarbeid i tverretatlige team og ansvarsgrupper Utarbeide systemer for å lette overgang barnehage  barneskole  ungdomsskole Videreføre og utvide koordinatoropplæring Utrede fordeler og ulemper ved å inkludere HS tjenester for barn og unge i ny oppvekstsektor Tiltak: ”Å ta opp uroen” Tilbud om språkkartlegging ved fylte 3 år. Dokumentere oppfølgingstiltak etter kartlegging Videreutvikle PMT-O Videreutvikle ICDP Øke pedagogtettheten Minimum 50% ansatt med førskolelærer-utdanning Tiltak: ”Å ta opp uroen” Videreutvikle PMT-O Videreutvikle ICDP Videreutvikle LP modellen i skolen Utarbeide bedre oversikt over tjenestetilbud på inter- og intranett

Forebygge språk og atferdsproblemer for barn i førskolealder. ”Å ta opp uroen” Tilbud om språkkartlegging ved fylte 3 år. Dokumentere oppfølgingstiltak etter kartlegging. Videreutvikle PMT-O Videreutvikle ICDP Øke pedagogtettheten. Minimum 50% ansatt med førskolelærerutdanning

Styrke forebyggende innsats ”Å ta opp uroen” Videreutvikle PMT-O Videreutvikle ICDP Videreutvikle LP modellen i skolen Utarbeide bedre oversikt over tjenestetilbud på inter- og intranett

Styrke tverretatlig samarbeid ”Å ta opp uroen” Styrke samarbeid i tverretatlige team og ansvarsgrupper Utarbeide systemer for å lette overgang mellom barnehage – barneskole og ungdomsskole Videreføre og utvide koordinatoropplæring Utrede fordeler og ulemper ved å inkludere HS tjenester for barn og unge i ny oppvekstsektor (Bystyret 15.09.10)

Å ta opp uroen Samarbeidsprosjekt mellom HS, skole og barnehage og Sørlandets sykehus Prøves ut i Søm skolekrets. 6 barnehager 3 skoler Helsetjenesten i R/T Barneverntjenesten PP-tjenesten Abup (Avdeling for barn og unges psykiske helse) ARA (Avdeling for rus og avhengighetsbehandling)

Hovedmål Styrke ansattes kompetanse i å ta opp sin uro overfor barn med barnets foreldre på et tidligst mulig tidspunkt slik at foreldre og nettverk involveres på en respektfull måte. Legge til rette for at fagfolk fra ulike tjenester for barn og unge utvikler felles forståelse og språk som grunnlag for å styrke det tverretatlige samarbeidet.

Delmål Styrke dialogen mellom offentlige ansatte og foresatte. Ansvarliggjøre ansatte som møter risikoutsatte barn og familier. Styrke dialogen og samhandling mellom offentlige instanser på kommunalt nivå og mellom kommunen og andre forvaltningsnivåer.

Tiltak Utdanne til sammen ca. 50 ansatte ”trenere” i kursprogrammet ”Å ta opp uroen” (6x2 dager i 2011) Trenerne skal etter gjennomført opplæring, lære opp tverrfaglige og tverretatlige grupper av ansatte som jobber med barn og unge (3x3 timer fra 2012) Evalueres våren 2012