Dimensjonering av vegoverbygning etter 018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et lite tilbakeblikk for å se hvor vi startet.
Advertisements

Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Drenering i forbindelse med drift og vedlikehold av veger og gater
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Sjøørret (Salmo trutta L.)
Norsk Odd Fellow Akademi Thomas Wildey seminar 27.april 2013
Dimensionering av vegdrenering i fremtiden
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Drenering - Vannets betydning for bæreevnen - Grøfter og grøfteutforming Geir Berntsen, NCC Roads AS.
Dimensjonering av bjelkelag med tabell Og valg av yttervegg med tabell
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
Finansiering av Vegbygging
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
Bituminøse bærelag (og kontroll av bituminøse materialer)
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Valg av dekketype Norsk Asfaltforening
Bosetting Nina Gran.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Handlingsprogram for fylkesveger
Litt om Statens vegvesen
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Fylkes- og kommunale veger
Kompetansesamling - Vestfold 4. juni 2014
Strakstiltak Konnerudgata Bakgrunn: Åpning av Øvre Sund bru og Strømsø torg har ført til trafikkendriger som har gitt kø i Konnerudgata. Trafikkbilde betydelig.
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Nytt proporsjoneringssystem
GJENBRUK AV ASFALT PÅ KOMMUNALE VEIER
Tiltak mot telehiv og teleskader
Fagkurs – 2007 Oslo 10. april 2007 og Hamar 24. april 2007.
Breddeutvidelse og kantstabilitet
Prosjektforslag 10 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2007
Evalueringsseminar HiN Bodø Erfaringer fra sensor Geir Refsdal ”Drift og vedlikehold av veger og gater” sensurert: DVVG2005, DVVG2006 og DVVG2007.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Christian Grorud
Foreningen for Miljøtunnel Mosseveien ca. 500 betalende medlemmer registrert i Brønnøysund dekker flere Vel også ’talsmann’ for trafikantene fra syd.
Fjordlinjene er videreført fra 2007
Ønsker vi flere kvinner og ungdom som medlemmer? Innledninger ved: Evelyn Bakken og Aleksander Aaland.
Reguleringsplan for skiarena med utfartsparkeringer på Solli Orientering for komité for teknikk, kultur og fritid
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Historiske data oHistorikk på geometri. o Trafikk (ÅDT) Tellepunkter Klimastasjoner o Aksellast o Dekke Spor Skade Jevnhet Vegdekke Vedlikeholdsstrekninger.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Erfaringer med betongrør og kummer i Norge
1 Det kongelige landbruks- og matdepartement Økt fokus på håndhevelse av bestemmelsene om foryngelse i bærekraftforskrifta -Bakgrunn og målsetning Jon.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
R ISØR KOMMUNE Vi skal vokse - gjennom kunnskap, regional utvikling og attraktivitet Kjempesteinsmyra 10 mai 2016 Informasjonsmøte «oppgradering Kjempesteinsmyra.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Informasjonsmøte Ibsens gate VA-anlegg, etappe 1 11.mai 2016.
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Skredsikring fra 2010 til nå
TEKNISK.
Status og videre fremdrift
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
GEOPRO – En spesialavdeling i Ahlsell
Vintervedlikehold og vegstøv
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Helseatlas 2013, 2014, 2015, 2016.
Arbeidsopplegg for Region vest
Flash Programming Vi skal i dette kapittel se litt på definisjon av hastighet og akselerasjon, men denne gang i 2 og 3 dimensjoner, dvs generelt.
Hvorfor ikke bruke noen minutter på beregning av hvor mye du kan spare ved å gå inn for et mer effektivt mattesystem. BEREGNING: LEIEMATTER: ______ leiekostnader.
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Kurs i veiprosjektering GIS - Samarbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Dimensjonering av vegoverbygning etter 018 24. april 2007 Dimensjonering av vegoverbygning etter 018 Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst

www.vegvesen.no Fag og prosjekter Håndbøker Vegbygging

Bestemmelse av trafikkgruppe (antall 10 t ekvivalente aksellaster) Eksempel: ÅDT=5000 15 % tunge kj.tøyer 20 års dim.periode 2 % trafikkøkning 10 t aksellast 2 kjørefelt

Dimensjon-eringstabell Felles for hoved-, samle- og atkomstveger

Valg av dekke etter ÅDT

Bestemmelse av bærelag

Tiltak på svak undergrunn …. Anleggstekniske forhold vurderes spesielt Øke forsterkningslagstykkelsen Foreta grunnforsterkning Andre tiltak som sikrer bæreevnen under anleggsperioden armering, bakhun Leire med St>8 bør minimumstykkelsen for anleggsfasen økes med 10-20 cm su<25 kPa – vurderes forsterkningslagstykkelse og sikkerhet mot grunnbrudd vurderes spesielt

Grunnforsterkning med lokale materialer (1) Vanligvis vil planleggeren ”akseptere den undergrunnen som ligger der og dimensjonere overbygningen deretter. Det er ikke alltid like smart. 018 beskriver hvordan vi kan utnytte lokale ”ubrukelige” materialer for å lage en grunnforsterkning.

Grunnforsterkning med lokale materialer (2) I veglinjen vil det ofte være lokale materialer som ikke holder kravene til overbygningsmaterialer, for eksempel noe telefarlige materialer. Disse materialene kan brukes til en ”grunnforsterkning”, dvs at vi innfører en ny undergrunn, som gjør at vi kan tillate dimensjonering av overbygningen på en bedre underbygning enn den som var der. Hovedfordel: Vi får en mye mer homogen undergrunn, og en jevnere oppførsel av vegen mht telehiv mv

Eksempel - grunnforsterkning Traf.gr. C Med grunnforsterkning Uten grunnforsterkning

Grunnforsterkning Nødvendig tykkelse (cm) av grunnforsterkningslaget for å kunne betrakte dette som undergrunn ved dimensjonering av overbygning: Tallene i ( ) refererer seg til bæreevnegruppe

Hva med grunnforsterkning her? Er dette egentlig den optimale løsningen? For planleggeren er svaret ja, for da slipper han å tenke

Grunnforsterkning Grunnforsterkning med bruk lokale materialer kan ha følgende fordeler: god utnyttelse av lokale materialer i veglinja reduserte overbygningstykkelser mer homogene og ensartede grunnforhold

Egne dimensjoneringstabeller for: Grusveger Veger med belegningsstein Parkeringsplasser og terminalanlegg Gang- og sykkelveger

Så: hvor gjør vi de kostbare tabbene? Det viktigste er at dekket har god kvalitet og har riktig tykkelse i forhold til steinstørrelse. Mangler det er asfaltlag er det egentlig ingen katastrofe Her må du virkelig passe på! –både mht kvalitet og tykkelser. Gjør du feil her har vi det gående! Bommer du litt på tykkelsen på forsterkningslaget er det ingen katastrofe