Fastlegereformen - forbedringspotensiale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten om pasienter med muskel-skjelettplager Pål Kristensen Ranheim Legesenter, Trondheim spesialist.
Advertisements

Legers turnustjeneste i kommunene
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
”Den Gode Henvisning” - et samhandlingsprosjekt
Om tyver og helse Andreas Moan Dr.med. Pt HOD 2041 – et magisk år.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
- en nyttig test i demensutredningen?
Advanced open access En ny måte å tenke på
Nærhet vs. stoppeklokke
Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Telefontilgjengelighet-legekontorets akilleshæl
Hvorfor bør den gamle timeboka forandres?
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Resultater Kundesenter
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Allmennlegenes offentlige oppgaver - Hvordan kan de styrkes?
Erfaringskonferanse Kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud 18.november.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
Anbefalinger for videre henvisning etter tuberkuloseundersøkelse med Mantoux-metode Smitteverndagene Folkehelseinstituttet 26. mai 2005 Brita Winje Rådgiver.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Telefonresponstid ved fastlegekontorene i Tromsø november 2005 Kommuneoverlege Anne Helen Hansen Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø.
Fire gode vaner som gir effektiv klinisk kommunikasjon
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Dagligbankundersøkelsen 2014
PLANER FOR ELDREOMSORGEN I BERGEN
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
Steget mot 2.divisjon? Hva kreves? Hvilke utfordringer venter? Observ./DUK/DUR Hva er forskjell fra 3. til 2.divisjon? Forventninger til opprykksmuligheter.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Timesammedag: En ny måte å organisere timeboken på Primær medisinsk uke 2010 Oslo Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin Risvollan legesenter Trondheim.
Framtidsvisjoner – hva vil vi med legevakten i fremtiden? Anne Helen Hansen Kommuneoverlege Tromsø kommune Anne Helen Hansen, kommuneoverlege.
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Ombudets erfaringer med kommunal helse- og omsorgstjeneste i Oppland
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Utskrift av presentasjonen:

Fastlegereformen - forbedringspotensiale Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin Risvollan legesenter Trondheim

Evalueringsprosessen Fastlegereformen har vært evaluert flere ganger. Siste gjenomgående evaluering gjort av Norges forskningsråd i 2006 Fire hovedtema : legedekningen, tilgjengelighet, kontinuitet, effektivitet

Hva har bedret seg? Bedre legedekning , økt rekruttering God stabilitet og bedre kontinuitet Pasientene er fornøyd med fastlegen Samarbeidspartnerne er fornøyd med ansvarsplassering

Hva bør så forbedres? Telefontilgjengeligheten Ventetid på timer Intern ventetid på kontoret Øyeblikkelig hjelp

Problem nr.1: telefontilgjengeligheten TNS gallup 2003 kun 32% tilfreds med fastlegens telefontilgjengelighet APLFs fagutvalg: Standard for akseptabel telefontilgjengelighet er 90% besvart innen 2 minutter I en rekke undersøkelser fra forskjellige kanter av landet får man lav score på telefontilgjengelighet. Få når opp til standard Mer om dette i neste foredrag

Tilgjengeligheten er viktigere enn før Fastlegen skal prioritere sine pasienter Om fastlegen ikke kan ta imot er det vanskelig å få andre leger til å gjøre det Ofte blir ALV løsningen

Problem nr.2 Ventetid på timer Hvordan måle ventetid på uprioritert time? Gå inn i timeboka og finn første dag med to ledige timer etter hverandre.

Kartlegging gjort av helsetilsynet ventetid på uprioritert time Finnmark ( 2003) 17 dager Troms (2002) 16.6 dager Hordaland (2003) 7 dager

Listelengden har ingen innvirkning på ventetiden I Tromsø var ventetiden på uprioritert time i snitt 16.5 dager , i Harstad 28 dager. Listelengde var i snitt 1363 i Tromsø og 1044 i Harstad Hansen Aaraas 2005 I Bergen var ventetid på uprioritert time 6 arbeidsdager , listelengde var i snitt 1310 pasienter Hetlevik Hunskår 2004

Data fra levekårspanelet Statistisk sentralbyrå Eldre og kvinner venter lengst ved bestilling av uprioritert time Ventetiden har generelt gått noe ned siden fastlegereformen startet. Det er lengre ventetid hos kvinnelige fastleger enn hos mannlige Det er lengre ventetid for personer på lister med høy kvinne andel

Problem nr 3. Intern ventetid på kontoret I flere undersøkelser slås fast at intern ventetid på kontoret er et stort problem for pasientene Timens uforutsigbarhet gjør at pasienten derved kan bli forsinket til mange andre viktige gjøremål. Dette temaet vil bli belyst av kollega Stein Kristian Lereim

Problem nr. 4 Øyeblikkelig hjelp Livstruende sykdommer ser vi lite av i praksis, kanskje et tilfelle hver mnd. Men vi har mange pasienter som påberoper seg å ha problemer som det haster å få løst. Hvem bør avgjøre dette ?

Alt for mange havner på ALV Legene har for få ØH timer, 2-8 , snitt 6 om dag i følge en landsomfattende kartlegging. De fleste legene fyller opp med kontroller 50% av pasientene er villig til å vente 1-3 dager for å komme inn til fastlegen , når det blir lengre ventetid havner de på legevakten

Legevakten har altfor mange som ikke burde ha vært der 5% Rød ØH , livstruende og alvorlige sykdommer 20 % gul ØH sitasjoner som haster litt 75% grønn ØH tilstander som kunne vente og bli løst på fastlegens kontor

Grunnen til at ALV renner over: Man kom ikke frem på telefon Om man kom frem fikk man ikke time innen 2-3 dager Pasienten føler seg syk og eller trenger medisiner / sykemelding Få sitter der av bekvemmelighetssyn!

Hva kan endre denne adferden? Legen må være tilgjengelig Legen må ha ledige timer allerede neste dag La legevaktslegene jobbe på timebasert lønn

Takk for oppmerksomheten