Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? 26.10.2012 Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Oppdatert handlingsplan RFF MN Styremøte 14. mars 2014
Kommunesektorens kompetansebehov – hvordan få forskning og forskningsresultatene ut i kommunesektoren? Hvordan sikre at kompetansebehov følges opp? Helge.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Strateginotat for Norges forskningsråd
Trondheim Helseklynge
SINTEF Teknologi og samfunn
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Forskningsrådets strategier for regional forskning og innovasjon
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Dialogseminar kommuneregioner i Innlandet – november 2012 Dekan Roger Lian Avdeling for helse, omsorg og sykepleie Innovasjon på kommunenes premisser.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
NANO2021 – Dialogmøte om programplan Vidar Skagestad, programkoordinator Forskningsrådet, 3. mai 2012.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Det integrerte universitetssykehuset
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
Prosjektkanvas introduksjon
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør

Store samfunnsutfordringer krever forskning og innovasjon i offentlig sektor Det dreier seg om helse og omsorg, men også hele bredden i offentlig sektor

Hva har vi gjort? AKTØRDIALOG Møter med «alle» i hele landet, med forskere og forskningsbrukere KUNNSKAPSOVERSIKT Innovasjon i offentlig sektor Policy for Forskningsrådets arbeid POLICYDOKUMENT Mer enn 60 innspill Vedtatt i Hoved- styret 27.10

Forskningsrådets policy for innovasjon i offentlig sektor skal…  Fastlegge Forskningsrådets rolle og utgangspunkt  Gi retning for Forskningsrådet videre arbeid og samarbeid med andre aktører  Legge grunnlag for prioriteringer  Initiere tiltak innenfor Forskningsrådets eksisterende programmer  Initiere nye tiltak og innsatsområder Å koble forskningssystemet på innovasjon i offentlig sektor

Vårt utgangspunkt for innovasjonsarbeidet  Bred forståelse av hva innovasjon i offentlig sektor er  Innovasjon i offentlig sektor og næringsliv er ikke motpoler, men må sees i sammenheng  Innovasjon i offentlig sektor – det foregår mer enn vi tror  Forskning er viktig for innovasjon i offentlig sektor

Forskning er viktig for innovasjon i offentlig sektor Få fram nye ideer Fange opp ekstern kunnskap Formulere problemstillinger Metode og endringskompetanse Kunnskapsbasert beslutningsgrunnlag Dokumentere effekter og risiko Spre kunnskap Utnytte internasjonale nettverk Forskning kan… Forskningsbasert innovasjon og Innovasjon med forskermedvirkning

Forskningsrådets hovedroller  Rådgiver  Hvor, hvordan og hvor mye skal det satses?  Fordeler forskningsmidler  Fremme kvalitet og internasjonalisering  Bygge kompetanse  Mobilisere næringsliv og offentlig sektor  Arrangerer møteplasser  Nettverksbygger

Forskningsrådet skal være pådriver for en offentlig sektor som tar initiativ til og bruker forskning for å bringe fram nye og vesentlig bedre løsninger, i samspill med brukere, næringsliv og kunnskapsmiljøer VISJON

Vi skal investere forskningsmidler i og for offentlig sektor der behovet for forskning er stort som mobiliserer bredt til mer forskning for innovasjon i offentlig sektor som gir verdiskaping og samfunnsnytte I samarbeid med andre aktører skal vi styrke forskningen og forskernes deltakelse i innovasjon i offentlig sektor og fremme spredning og bruk av resultatene. Vi skal bidra til at internasjonal kunnskapsutvikling blir en viktig del av forsknings- og innovasjonsarbeidet i offentlig sektor MÅL

Innovasjon i offentlig sektor – to angrepsmåter: 1.i bredden av Rådets virksomhet, der det er relevant 2.fem fokusområder, tre tverrgående og to tematiske Tverrgående/systemiske Kunnskapssystemet for innovasjon i offentlig sektor Kommunesektorens tverrgående innovasjonsutfordringer Offentlig planlegging og infrastruktur Tematiske Innovasjon i helse, omsorg og velferd Innovasjon i utdanning og oppvekstvilkår

Kunnskapssystemet for innovasjon i offentlig sektor Fremragende kunnskapsmiljøer for offentlig sektor Samspillet forskning – utdanning – praksis Samfunnsvitenskapelig forskning for innovasjon Kvalitet og flyt i kunnskapstriangelet

Kommunesektorens innovasjonsutfordringer Styring, forvaltning og tjenesteyting – rammebetingelser og samspill Det brede kommuneoppdraget Mer relevant forskning i, om og for kommunesektoren

Planlegging og infrastruktur Offentlig planlegging Transport og fysisk infrastruktur IKT Innovative innkjøp Kunnskapsbasert og systematisk politikkutforming, forvaltning og utvikling av infrastruktur

Innovasjon i helse, omsorg og velferd Mer effektive samhandlingsformer Utvikling av velferdsteknologi og universelle løsninger Utvikling av tjenestene i samspill med nye teknologiske muligheter Bedre og mer effektiv diagnostisering og behandling Flere innovasjonsprosjekter med brukermedvirkning i næringsliv og offentlig sektor innenfor samhandling, velferdsteknologi og pasientforløp

Innovasjon i utdanning og oppvekstvilkår Styrket forskning og innovasjon i utdanningssystemet Utvikle nye arenaer for læring Styrket innovasjonsarbeid i barnevern og forebyggende ungdomsarbeid Bedre kobling mellom utdanning og praksis, forskning for kvalitet, innovasjon og nye læringsformer

Overordnet politikkutvikling:  Innovasjon i offentlig sektor må være helhetlig og gå på tvers av sektorer- ellers blir det kortsiktighet og lock-in  Forskningsystemet og resten av innovasjonssystemet må være koblet godt på  Det er andre store mangler i innovasjonssystemet for offentlig sektor – mobilisering og risikoavlastning