Hvilket innhold skal du ha på webben din? Cecilie Tveter - Interaksjonsdesigner Hvilket innhold skal du ha på webben din? 10 GODE VERKTØY Nytt selskap 5 partnere – kun senior – veldig flinke Familie med epinova og novanet+ Snakke fort STRATEGISK OG KREATIVT Digitale konsepter Interaksjonsdesign Grafisk I dag skal jeg snakke om
Folk MÅ få vite om VERDIENE våre – det er jo kjernen i hvem vi er… Utsagn jeg ofte møter på Mange stakeholders Alle vil på forsiden og ha egne faner Speil av org istedenfor å løse brukerbehov
TENK OM noen skulle få behov for AKKURAT DEN rapporten? Redd for å ikke dekke absolutt alle behov Prioritere = Prioritere bort La oss lage web for 95 % av brukerne. De siste 5% kan ta en telefon
Vi trenger en FRESHERE LOOK på sidene våre Beslutningstakere er ikke involvert men skal mene om design: kult om logoen eksploderer hvert 5 sek i alle våre referanser Presentasjon og formatering nok – godt innhold, dårlig presentasjon lite visuell kommunikasjon på web - undervurdert
To måter å løse A-Å Begge med godt innhold Den ene – møter på en vegg
Redd barna Fantastisk effekt. Bilde sier mer enn 1000 ord Snakker til hjertet Få budskap
Vi MÅ være på web om vi skal bli tatt på ALVOR Mangler strategi Vet ikke hva vi skal med webben
Resultatet blir en web uten MÅL og MENING. Situasjonen til mange er ikke helt her, men elementer av det
10 GODE VERKTØY Gå videre
1.hva gir verdi for din bedrift? 1. Tydelig strategi 1.hva gir verdi for din bedrift? Webstrategi – holder ikke med forretningsstrategi– ei heller komm strategi Assosiasjoner Personlighet Mål Målgrupper Brukeroppgaver Suksesskriterier
2. kjenn de du lager web for. 2. Bruk personas hver dag 2. kjenn de du lager web for. Personas – love it Kom på fornavn med dem Sikre brukefokus Heng opp - Kontroller mot disse før noe blir publisert End goals – brukerbehov Experience goals: Hva jeg føler, korrekte assosiasjoner Life goals - undervurdert, for å bygge lojalitet, hvem er jeg? Hva vil jeg? Trener du får å gå ned to kilo – viktig å se bra ut, for å leve lenge så du kan bli en god og Aktiv bestemor – ulik approach Treffe triggere hos disse gjennom språk og bilder X tra mile
3. Selvbetjent posteringsbilag… 3. Lukten av informasjon ”Hvilke begrep ville Eivind søkt på?” Kontoutskrift = selvbetjent posteringsbilag – bank i Norge Søk Lukten av info – møt meg med mine ord Vi er nesten som sporhunder, før vi kommer til ditt nettsted har vi et ord i hodet. Sas – London 3. Selvbetjent posteringsbilag…
4. spør hva de vil ha. 4. Spør hva de vil ha Spørreundersøkelser Enkle polls Tilbakemeldingsfunskjoner
5.brukertest. igjen og igjen. På alle nivåer. Papir – vi går ut på gata Kolleger Samler kunder med bruksoppgaver – tester på hverandre Lab Alltid AHA opplevelser – ah, du tenker ikke som jeg trodde
6. hvordan leter de? 6. Bruk analytics Hva gjør de? Hva søker de på? Hvor forsvinner de?
7. utnytt devicene. 7. Bruk kanalene riktig Vet ikke lenger hvor de er når de benytter hva, Enda mer brukeroppgave fokus på mobil – mindre skjerm – mindre plass- prioriter hardere
8. hva må vi ta hensyn til? 8. Inkluder alle Forskrift på høring – blir endelig realitet Inkluderende samfunn – samfunnsansvar Kjøpesterk gruppe – grå gullet, mange eldre MANGE
9. lag inventarliste. 9. Lag inventarliste Seksjon Side Beskrivelse Action Mål Notat Eier Barneforsikring Hva er en barneforsikring? En enkel og rimelig barneulykkesforsikring som dekker behandlingsutgifter og som gir erstatning ved medisinsk invaliditet som følge av ulykke. Oppdater : Må skrives om. Henvisning til gamle tall 3 Henriette på juss Gerd Hva dekker det offentlige? om du vil se av informasjonen nedenfor er mangfoldet stort. Slettes 2 Mangler call to action Kris Ord og uttrykk i barneforsikring Som gir erstatning ved medisinsk invaliditet som følge av ulykke. Oppdater : Legg til info om loven 1 Tredje mest besøkte siden Helseopplysninger og risikovurdering Tarald Hvorfor trenger vi barneforsikring? Aldri besøkt Knut Få kontroll¨på innholdet ditt Sett på ansvarlige Todo liste Få opp hvilke mål det er med på å understøtte
10.alle sider har en oppgave 10. Mål med alle sider 10.alle sider har en oppgave Svare på konkret BRUKERBEHOV Understøtte FORRETNINGSMÅL Tydelig CALL TO ACTION
Oppsummert 1. Strategi Møt brukerbehovene med god brukervennlighet for å nå forretningsmålene 2. Personas 3. Triggerord 4. Spør 5. Brukertest 6. Analytics 7. Ulike devicer 8. UU 9. Inventarliste 10. Mål med alle sider
Takk for meg