i:SEE Conceptual Learning DA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

i:SEE Conceptual Learning DA
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Bli kjent med i Powerpoint
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Når matematikk blir magisk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
22 tips for den faglitterære forfatteren
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hva er PRIMTALL?.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
1 Foredragstittel Tittel på foredraget Navn på foredragsholder.
Hvordan lage spill i power point?
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
MAL MEMORYOPPGAVER Eksempel fra kurset! 1.Rød 2.Svart 3.Black 4.Grønn 5.Green 6.Gul 7.Yellow 8.Hvit 9.White 10.Rosa 11.Pink 12.Lilla 13.Purple 14.Blå 15.Blue.
Noen hoderegningstriks
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Komplekse tall Naturlige tall
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Velkommen til Technorama Det Sveitsiske vitenskapssenteret.
Presentasjon av ROS PP Trykk pil for neste bilde.
Skåring av SSIS-skjemaene Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word - maler 1 DAT100 TEMA: Maler.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Tittel på foredraget Navn på foredragsholder. 2 Sted og tid Heading Tekst og innhold skal stå her Første underpunkt Andre underpunkt Med mulighet for.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Desimaltall.
Økt 3 Lyspæra.
Velkommen til PowerPoint
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

i:SEE Conceptual Learning DA ”MATEMATIKK TEMALINJAL 1 - SIFFER OG 10’EROVERGANG” Plassbegrepet og posisjonssystemet i matematikk i:SEE Conceptual Learning DA

For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

Temalinjal 1 består av og i tillegg veiledninger med begrepsoversikt og oppgaver. i:SEE Conceptual Learning DA

Plassbegrepets betydning i matematikk Det er et kjent problem at elever ofte skriver tallene på feil plass. 11 +6 =71 Hvorfor blir ikke Du har jo satt sekstallet på feil plass! i:SEE Conceptual Learning DA 4

Begrepene plass og retning Bruk temalinjalens utklippsfigurer for å lære eleven begrepene plass og retning (linjalens side 1, Froskesiden). i:SEE Conceptual Learning DA

I hvilken rute har gutten plass Her bør det kanskje stå: Hvor i rekka har gutten plass?(Har han plass som nr 2 fra venstre, eller som nr 3 fra høyre? Forholder vi oss til posisjonssystemet og starter fra høyre når vi snakker om plass her?) i:SEE Conceptual Learning DA

I hvilken rute har gutten plass Her bør det kanskje stå: Hvor i rekka har gutten plass?(Har han plass som nr 2 fra venstre, eller som nr 3 fra høyre? Forholder vi oss til posisjonssystemet og starter fra høyre når vi snakker om plass her?) Svar: I 2. rute fra venstre eller i 3. rute fra høyre. i:SEE Conceptual Learning DA

Plassere katten på guttens høyre side Du har jo satt sekstallet på feil plass! Det samme her, hvor har katta og gutten plass? i:SEE Conceptual Learning DA

Plassere frosken på guttens venstre side Hvem har stor størrelse i forhold til f.eks. katta? Hvem har plass til høyre - venstre for? i:SEE Conceptual Learning DA

Begrepene plass og retning Jobb videre med figurene for å lære elevene begrepene plass, retning og størrelse. Lag forskjellige oppgaver. Eksempel på oppgave: Sett en figur i hver rute, de skal ut å gå mot venstre. Hvem har plass som nr. 1, 2, 3 og 4 i rekken ? Hva skjer om de forandrer retning og går mot høyre ? Hvem er størst i størrelse ? i:SEE Conceptual Learning DA

Tallenes plass i posisjonssystemet Det er viktig å vite hvor vi plasserer tallene i posisjonssystemet fordi plassen bestemmer deres verdi ! Tell 1`ere inn på 1`er plassen til det ikke er plass til flere. i:SEE Conceptual Learning DA

Tallenes plass i posisjonssystemet 10’erovergang Det er bare plass til 9 enere på 1’erplassen. Hva gjør vi med den tiende eneren ? i:SEE Conceptual Learning DA

Tallenes plass i posisjonssystemet 10’erovergang Vi må veksle 10 enere inn i én oransje stav, som symboliserer en 10`er. i:SEE Conceptual Learning DA

Bytt de 10 hvite 1’erstavene til én 10’erstav og 10’er overgang Fra 9 til 10 Bytt de 10 hvite 1’erstavene til én 10’erstav og bytt plass fra 1’er- til 10’er plass i:SEE Conceptual Learning DA

Tallenes plass i posisjonssystemet 10’erovergang Skriv eller legg utklippstallene på de riktige plassene. i:SEE Conceptual Learning DA

Fagbegrepet 10’erovergang blir lært : Vi konkretiserer at det bare er plass til 9 én’ere på hver sifferplass. Når vi får den 10’ende 1’erstaven må vi veksle til en 10’erstav (bytte plass). Vi går samtidig til 10’er plassen fordi det ikke er lov å skrive 2 tallsymboler på samme sifferplass. Fagbegrepet 10’erovergang blir lært : fra ensifrede til tosifrede tall, fortsett fra tosifrede til tresifrede tall, og fra tresifrede til firesifrede tall. i:SEE Conceptual Learning DA

4 8 2 6 10’erovergang Det blir etter hvert vanskelig å få stavene til å stå i loddrett stilling. La da de røde stavene symbolisere 10’ere, de lysegrønne 100 og de lilla 1000. 4 8 2 6 i:SEE Conceptual Learning DA

Plassbegrepet og posisjonssystemet På denne måten kan eleven lære at tallenes plass i posisjonssystemet bestemmer deres verdi. i:SEE Conceptual Learning DA