Forelesning 8: Descartes

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Demens - Test.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fra ord til liv Mars 2011.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Læren om sjelen.
Lilandspeiderne Informasjon.
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Etter jobb på fredag var jeg ganske trøtt…
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
En måte å lese Bibelen på
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Med sekken full av penger!
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
KRL Av Karina Schjølberg
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Etikk HiAk høst - 06.
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Hvorfor matematikk?. Matematikk Nødvendig redskap Naturvitenskap Matematikk + Det er like nødvendig med matematikk for å beskrive / forstå naturen som.

HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 8: Middelalderen
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
De 10 bud 10 måter å elske på.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Carina Fjelldal-Soelberg
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Fest og følelser Om seksualitet.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
1 Det ondes problem. 2 Hva er det ondes problem? Det onde som et teoretisk problem Tilsynelatende motsetning mellom på den ene siden å tro at det finnes.
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Det moralske argumentet for Guds eksistens
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
Skapt som mennesker.
Moderne psykologi.
RenÉ descartes Fransk MATEMATIKER, FILOSOF OG NATURVITENSKAPELIG FORSKER SOM LEVDE FRA 1596 TIL 1650 MEDITASJONER ble utgitt I 1641 og så utgitt på.
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 8: Descartes Narve Strand

Descartes 1596-1650 Prøver å løse kunnskapsproblemet (rasjonalist)

Metoden Bare akseptere det som framstår klart og tydelig Hyperbolisk tvil (3) Eliminasjonsmetoden (4) Viten som aksiomatisk-deduktivt system

Objektiv virkelighet Tenkes være anderledes? Enkeltting? Andre mennesker; ens egen kropp? Matte? → Hele greia?!

Subjektiv virkelighet? Være anderledes? Nei: Framståen er det samme som væren her Bevisstheten og dens akter (”tenkning”) Cogito, ergo sum.

MEN! Bevissthet: Ikke perfekt Subjektiv → objektiv virkelighet?

Heldigvis: En idé om noe uendelig perfekt (1) Ikke fra naturen eller meg selv → Gud! (årsaksargumentet) (2) Virkelig eksistens = perfeksjon → Gud! (ontologiske bevis) (3) ’God’ = perfeksjon → Gud ikke ond demon!

3 Klare og Tydelige Idéer Utstrakte ting (res extensa) Tenkende ting (res cogitans) Uendelig perfekte ting (Gud) = Urokkelig grunnlag all viten

Hvorfor mulig ta feil? = VILJEN! Vilje kun holde seg til idéene, bygge vitenskapen på de

Naturvitenskapen Bare utforske utstrakt virkelighet (struktur, volum, bevegelse) Forstå denne mekanisk i streng forstand (all samhandling v/ direkte kontakt) Kroppen vår også! Gud skapt, setter alt i bevegelse, opprettholder

Bevisstheten For alltid utilgjengelig for naturvitenskapen! Vesensforskjellig, epifenomen Gud sikrer samsvar kropp og sjel

Menneskesyn Dualist (kropp vs.bevissthet) Rasjonalist: Viten gjennom fornuft (selvet)

GUD: Garantist viten og samhandling (etikk, samfunn)!

Problemer: (1) Er idéen om noe uendelig perfekt klar og tydelig? (Hobbes) Descartes: Ja!

(2) Utlede Guds eksistens fra blotte tanke? Descartes: Ja!

(3) Cartesianske sirkel: Idéenes pålitelighet ↔ Guds eksistens?! Descartes: Minnets pålitelighet! Imot: Forbi demonhypotesen da? Framdeles sirkelslutning?

(4) Det Cartesianske dilemma: Hvordan to vesensforskjellige ting i det hele tatt like, være relatert, samsvare?