Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Venstres sosialliberalisme
7 Demokrati.
Etiske modeller - hva er det?
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
KRL Av Karina Schjølberg
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Regionrådets Landskonferanse for Interkommunalt Samarbeid
Den Franske Revolusjonen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Enevelde og opplysningstid
1. Innledende påstander om organisasjoner
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
POLITIKK.
Etikk for finansielle rådgivere
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Det flerkulturelle samfunnet
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Innføring i yrkesetikk for lærere
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Menneskerettighetene Historiske perspektiver Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Fordi Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen og Dronningen (Ludvig 16. og Marie Antoinette) var dårlig likt. Kongen.
Livssynshumanismen.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Stoisismen og kristendommen
Verdensdagen for Psykisk Helse
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Kapittel 7 Demokrati.
Livssynshumanismen.
Politiske ideologier 1800->.
Livssynshumanismen.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Forelesninger i statsrett - Dag 1 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Alle tiders historie Kapittel 8: Opplysningstid og revolusjoner
Perspektiver på retten (jf. lærebok kap. 13 og 14)
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I Narve Strand

Den Klassiske Liberalismen Grunnlegger: Hobbes (1588-1679) Oppsto kjølvannet Vitenskapelige Revolusjon Idéen om samfunnskontrakten sentralt

Naturtilstanden Statsløs tilstand (1) Mennesket: Styrt overlevelsesdrift; frykt (2) Aldri nok ressurser → Alles krig mot alle!

Samfunnskontrakten Suverenen Sterk, stabil stat Samtykke Fornuftsbasert = Legitimere statsstyre (nattvekterstat)

LEX/IUS Naturloven = Søk alltid fred hvis mulig! Lov (lex): Fornuftsnorm, -regel Rett (ius): Frihet til å handle eller ikke Naturloven = Søk alltid fred hvis mulig! Naturretten = Hvis ikke, bruke alle midler sikre deg! Positiv lov = Suverenens vilje

Konflikter mulig? EGENTLIG IKKE: Suverenens vilje lovgivende Plikt underkaste oss Suverenens person ”hellig” Kan prøve å flykte...

Verdinøytral Vitenskapelig Modell? (1) Statsstyre vs. moral/politisk liv (2) Verdier = subjektive (3) Statsstyre urverk; menneskenaturen ”mekanisk” → Rent beskrivende samfunnsvitenskap?

John Locke (1632-1704) Bidratt mest utforming moderne liberalisme Etter Platon kanskje den mest innflytelsesrike politiske teoretikeren

Naturtilstanden Statsløs, men IKKE samfunnsløs tilstand (1) Alle individer rett til frihet, liv og eiendom (iboende rettigheter) (2) Nok ressurser alle klare seg → Statsdannelse?

Samfunnskontrakten (1) Offentlige kjente lover (2) Upartiske dommere (3) Håndhevelse lover Rettsstat og deling statsmakt (utøvende, lovgivende) Folkesuverenitet

Konflikter mulig? JA! (1) Utøvende og lovgivende makt må fungere i.h.t. naturlig lov (2) Borgerne kan rasjonelt vurdere dette! (3) Hvis flertallet mener de ikke gjør det → Opprørsrett!

”Possessiv Individualisme” (MacPherson) Rett til disponere fritt egen kropp og resultat arbeid (privat eiendomsrett) Landeiendommer og kapital Statens rolle beskytte dette

VIKTIG: Locke den første tenker som gir forsvar konstitusjonelt styre, rettsstat og demokrati!

Konsekvent Politisk Teori? (1) Naturrett på empiristisk grunnlag? (2) Religiøs begrunnelse sekulær teori?

Rousseau (1712-1778) Imot engelske liberalismes og opplysningstidens ensidige fokus fornuft og framskritt Anti-liberal? Totalitær?

Naturtilstanden Statsløs og samholdsløs tilstand (1) Mennesket = naturlig godt (2) Roten til alt ondt: Eiendomsretten! → Stat?!

Samfunnskontrakten Basis: individets egen frie vilje Forener individuell frihet og moralsk fellesskap i høyere syntese ↔ Positiv vs. negativ frihet

”Allmennviljen” Sikrer politisk liv styrt hensynet fellesskapet Tuftet på menneskets naturlige medfølelse Det egoistiske mennesket må tvinges til å bli fritt!

En Liberal Teori? For aktivt borgerskap, men samtidig må folket oppdras... ”Allmennviljen”: Ikke reduseres flertallsbeslutning/enstemmighet! Staten i siste instans tvinge borgerne til å innse sitt eget beste!

Grunnproblem Klassiske Liberalisme: Objektiv, rettferdig samfunnsorden ↔ subjektive, individet? Forsvare den rasjonelt? Utvikle en ”nøytral” statsteori?