Kapittel 8 Hovedpunkter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

I.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
5 Kultur.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Normer, verdier og holdninger
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Aboriginere Et urfolk i Australia.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Nordisk ombudsmøte i Oslo - oppsummering og veien videre 22. og 23. august 2011.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Mangfold og det flerkulturelle samfunn
KRL Av Karina Schjølberg
Velkommen til Det Norske Utvandrersenteret
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Kjært barn har mange navn IKS v/ Ronald Nolet.
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Kapittel 19 Et folk av bønder
6 Kulturmøter.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Sett inn riktig form av adjektivene og substantivene, med artikkel hvis nødvendig Kapittel 8 oppgave c.
Si adjektivene og substantivene i bestemt form. 
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Vokabular til kapittel 8: ”Typisk norsk” – og det flerkulturelle Norge
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Innvandring til Fredrikstad Per K. Bertelsen og Mozafar Amini
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Det norske utvandrersenteret
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Det flerkulturelle samfunnet
Lys til verden 2013/2014 Årets tema: Forfulgt tro  7 misjonsorganisasjoner sammen om felles prosjekt i Nidaros  Kristne blir forfulgt for sin tro i mer.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Kjærlighet – mellom søsken
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Samfunnskunnskap: Det flerkulturelle samfunnet Kapittel 4. s Dette skal vi se nærmere på: Hva er kulturkonflikt? Hva er fordommer Hva er rasisme?
Gjør om fra presens til 2. kondisjonalis Kapittel 8 oppgave g.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
Kommunikasjon og kultur
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Hva betyr disse adjektivene?
Sett inn riktig form av substantivene
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 8 Hovedpunkter

Typisk norsk – og det flerkulturelle Norge Nordmenns forhold til tradisjoner ”Norskhet”: symboler fra nasjonsbyggingen Hvorfor holder nordmennene så fast på symbolene? Hva synes DU er ”typisk norsk”?

Myter om Ola og Kari Nordmann ”Det er typisk norsk å være god” (G. H. Brundtland) Nordmenn er født med ski på beina … Alle nordmenn elsker hyttelivet … Er det ”typisk norske” egentlig gammeldags? Paradoks: nordmenn er stolte av tradisjonene – men de identifiserer seg ikke med dem Er det typisk norske dermed en illusjon?

Myter om den lokale nordmannen Mange myter og fordommer om nordmenn Hvordan skal vi forholde oss til mytene om den lokale nordmannen? Er mytene sanne? Sørlendingen: treg, langsom, sindig, god venn … Nordlendingen: lunefull, raus, humoristisk, åpen, livsglad, spontan, direkte, drikkfeldig … Vestlendingen: religiøs, pietistisk, naturkjær, gjerrige, oppfinnsomme, måteholdne … Østlendingen: Oslo som sentralt punkt Forskjeller mellom Oslo øst og Oslo vest

Janteloven Skjønnlitteraturen setter spor i oss mennesker Litteraturen reflekterer mennesket og påvirker kanskje samfunnet Janteloven – hva er det? Mange mener at denne loven lever blant nordmenn i det skjulte … Hva er din erfaring? Hadde du hørt om Janteloven fra før av? Tror du nordmenn liker å fortelle om Janteloven?

Samene i Norge Samene er Norges urbefolkning Hva betyr ”urbefolkning”? Er samene anerkjent som urbefolkning? Hva er samenes hovednæring, tradisjonelt sett? Hva er egentlig samenes opprinnelse? Fornorskning av og misjonering for samene Nordmenns kolonialisering av samiske områder Diskriminering, undertrykkelse og rasisme Samenes identitetsforståelse Endring mot slutten av 1800-tallet og etter 2. verdenskrig

Rasisme Når kom ”de nye landsmennene” til Norge og hvordan ble de tatt imot? Hva er ”snillisme”? Hvorfor er dette begrepet aktuelt? Hvilke ulike holdninger til innvandring finnes i Norge? Hvordan burde Norge ha hatt imot innvandrerne? Hvordan bør innvandringspolitikken i Norge være?

Innvandringen siden 1960 24 % av befolkningen i Oslo er innvandrere Hvilke fordeler og ulemper finnes ved innvandringen? Å komme til Norge på gjenforeningsgrunnlag

På riktig spor Hvilke myter om innvandrere kjenner du? Skjærer vi alle over én kam? Eller forstår vi at ”innvandrere” er en stor gruppe med mange ulike nasjonaliteter? Arbeidsledigheten blant innvandrere Skille mellom første og andre generasjons innvandrere Fødsel blant innvandrerkvinner Utdannelse Lønn Integrasjon – ikke assimilasjon Er det ok å bo i getto?

Nordmenns integrering i utlandet Hva kritiserer nordmenn utlendinger for? Hvordan lever nordmenn i Spania? Hvordan levde nordmennene da de utvandret til Nord-Amerika? Hvorfor er integrering vanskelig? Er assimilasjon positivt eller negativt? Hvorfor?