Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse - Engelsk Monica Johannesen
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Hvorfor skal jeg snakke om dette? Jobber på IT-seksjonen, ALU, HiO 15 år som lærer på Den Polytekniske Høgskolen Fjernundervisningslærer og -utvikler siden 1986 for NKI Fjernundervisningen Laget det seminarbaserte nettkurset Jenter og IT i skole og samfunn sammen med kollega Leikny Øgrim Prosjektleder i Valgfagsnettverket (mer senere)
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fjernundervisning? Hva er det? Nettbasert læring, nettbasert undervisning, elektronisk fjernundervisning, OFL…………? Valget av nettbaserte medier gir ikke nødvendigvis grunnlag for å kalle noe fjernundervisning
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fjernundervisning SOFFs definisjon Fjernundervisning er undervisning hvor lærer og elev(er)/student(er) er adskilt i rom og/eller tid. Tekniske hjelpemidler benyttes til formidling av lærestoff og til reell toveis kommunikasjon, til støtte for læreprosessen.
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fleksibel læring SOFFs definisjon Fleksibel læring innebærer en studentsentrert tilnærming til utdanning, som integrerer ulike teknologityper for å legge til rette for aktivitet og interaksjon, både synkront og asynkront. Tilnærmingen er basert på å kombinere et utvalg av fag- og brukertilpassede teknologier med undervisning på lærestedet og/eller fjernundervisning. Tilnærmingen gir utdanningsinstitusjonene fleksibilitet til å tilpasse læringsmiljø til ulike studentmålgruppers behov, samtidig som det tilbys kostnadseffektiv utdanning av høy kvalitet.
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Erfaringer med teknologibasert fleksibel læring Web-bruk i nærundervisning Fjernundervisning for campus studenter Nær- eller fjernundervisning? Interessante bieffekter Valgfagsnettverket
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Web-bruk i nærundervisning Effektivitet (for lærere og studenter) –Studenter vet hvor de skal søke informasjon –Orden på kursmateriale, oppgaver og besvarelser –Ansatte deler undervisningsmateriale resultat: vi er flinkere til å dokumentere det vi gjør –Sporbarhet: Ad hoc løsninger er lettere (vikar) Gjesteforelesere kan orientere seg
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Viktig lærdom Utvikling av materialet –Administrativ bruk og bruk i undervisningen Endring av metaforer –Fra kronologisk mot tematisk
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fjernundervisning for campus studenter: 4 av 10 vekttall i campus-basert kurs i IT for lærere leveres som fjernundervisning Samarbeidsnettverket IT for lærere
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Nær- eller fjernundervisning? Tar i bruk fjernundervisningselementer i stedbunden undervisning Bruk av diskusjonsforum, nettsider og e-post Tar i bruk nærundervisningselementer i fjernundervisning Samhandling og synkron kommunikasjon Realisert i kurset Jenter og IT i skole og samfunn i Valgfagsnettverket
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Bieffekt I: Innsyn i det lukkede klasserom! –Nettbasert dokumentasjon av undervisningsplaner –Nettbasert presentasjon av undervisningsmateriale Åpen og fleksibel læring
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Bieffekt II: Nettbruk i nærundervisning gir et omfattende grunnlagsmateriale som kan brukes til å kunne lage kurs basert på elektronisk fjernundervisning
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fra nærstudent til fleksibel student - fra klasseromslærer til nettlærer Undervisningsmetoder - mange muligheter? Undervisningsoppgaver - endring av situasjonen for læreren? Åpent og fleksibelt læringsmiljø - lærerens mareritt?
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Samarbeidsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Fjernundervisning i nærundervisning Bedre tilbud til studentene –Tilbud om flere valgemner –Fleksibilitet med hensyn til tid og rom Dannet grunnlag for mellomfagstillegg
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Samarbeidspartnere –Høgskolen i Oslo, allmennlærerutdanningen –NKI Fjernundervisningen (Nettskolen) –Høgskolen i Bodø, lærerutdanningen –Høgskolen i Buskerud –Høgskolen i Vestfold –Høgskolen i Østfold
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Mål Målet med prosjektet er å utvikle et åpent internett-basert samarbeidsnettverk i IT for lærere, sette dette i ordinær drift som fjernundervisning og skaffe systematisk kunnskap om denne formen for lærerutdanning.
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Nett- skolen HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Organisatorisk og faglig samarbeidskonsept Samarbeidsnettverket reiser problemstillinger og utfordringer: –pedagogisk –organisatorisk –økonomisk
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Ulike pedagogisk tilnærming Fjernundervisning vs nærundervisning –fleksibilitet med hensyn på innhold struktur tid/rom –HiO: Jenter og IT –NKI: Fjernundervisningsped
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Ulik bruk av teknologien Tilrettelegging for bruk via nettet og som selvstendig materiale Eksempler –HiVe: JAVA –NKI: Systemløsninger
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Ulike samarbeidsformer Utvikle og drifte kurset selv, på egen servere Utvikle selv og teknisk drift av nettverket Utvikle selv og levere gjennom nettverket
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Organisatorisk samarbeid Avtale mellom samarbeidende institusjoner bygger på SOFFs standardkontrakt Deltakende institusjoner forplikter seg til å tilby avtalte kurs via samarbeidsnettet i prøveperioden.
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Økonomisk samarbeid Standardkostnader for hver student er brutt ned til –Faglige kostnader: utvikling, leveranse og eksamen (74 %) –Administrative kostnader: opptak, kurslister, eksamen, vitnemål (26 %)
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo DevelopmentRegistrationDeliveryExaminationAccreditation Local registration 10% Central regi- stration 10% Development /maintenance 30% Teaching & tutoring 30% Local tutoring 2% Development /examination 14% Local examination 2% Certificate 2% Verdi-kjede for en student i nettverket
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Økonomisk oppgjør 99-00
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Mellomfag Muligheten til å fortsette mot hovedfag IKT-didaktikk Tilbudet skal være totalt nettbasert Baserer seg på utstrakt gjenbruk av kurser Bygger på etablert samarbeid og leveransesystem dvs: Samarbeidsnettverket
Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Modell for mellomfaget
Norgesnett-tanken i miniatyr? Vil du være med så heng på