Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Blogg og publisering på nett
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Utskrift av presentasjonen:

Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse - Engelsk Monica Johannesen

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Hvorfor skal jeg snakke om dette? Jobber på IT-seksjonen, ALU, HiO 15 år som lærer på Den Polytekniske Høgskolen Fjernundervisningslærer og -utvikler siden 1986 for NKI Fjernundervisningen Laget det seminarbaserte nettkurset Jenter og IT i skole og samfunn sammen med kollega Leikny Øgrim Prosjektleder i Valgfagsnettverket (mer senere)

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fjernundervisning? Hva er det? Nettbasert læring, nettbasert undervisning, elektronisk fjernundervisning, OFL…………? Valget av nettbaserte medier gir ikke nødvendigvis grunnlag for å kalle noe fjernundervisning

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fjernundervisning SOFFs definisjon Fjernundervisning er undervisning hvor lærer og elev(er)/student(er) er adskilt i rom og/eller tid. Tekniske hjelpemidler benyttes til formidling av lærestoff og til reell toveis kommunikasjon, til støtte for læreprosessen.

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fleksibel læring SOFFs definisjon Fleksibel læring innebærer en studentsentrert tilnærming til utdanning, som integrerer ulike teknologityper for å legge til rette for aktivitet og interaksjon, både synkront og asynkront. Tilnærmingen er basert på å kombinere et utvalg av fag- og brukertilpassede teknologier med undervisning på lærestedet og/eller fjernundervisning. Tilnærmingen gir utdanningsinstitusjonene fleksibilitet til å tilpasse læringsmiljø til ulike studentmålgruppers behov, samtidig som det tilbys kostnadseffektiv utdanning av høy kvalitet.

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Erfaringer med teknologibasert fleksibel læring Web-bruk i nærundervisning Fjernundervisning for campus studenter Nær- eller fjernundervisning? Interessante bieffekter Valgfagsnettverket

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Web-bruk i nærundervisning Effektivitet (for lærere og studenter) –Studenter vet hvor de skal søke informasjon –Orden på kursmateriale, oppgaver og besvarelser –Ansatte deler undervisningsmateriale resultat: vi er flinkere til å dokumentere det vi gjør –Sporbarhet: Ad hoc løsninger er lettere (vikar) Gjesteforelesere kan orientere seg

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Viktig lærdom Utvikling av materialet –Administrativ bruk og bruk i undervisningen Endring av metaforer –Fra kronologisk mot tematisk

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fjernundervisning for campus studenter: 4 av 10 vekttall i campus-basert kurs i IT for lærere leveres som fjernundervisning Samarbeidsnettverket IT for lærere

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Nær- eller fjernundervisning? Tar i bruk fjernundervisningselementer i stedbunden undervisning Bruk av diskusjonsforum, nettsider og e-post Tar i bruk nærundervisningselementer i fjernundervisning Samhandling og synkron kommunikasjon Realisert i kurset Jenter og IT i skole og samfunn i Valgfagsnettverket

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Bieffekt I: Innsyn i det lukkede klasserom! –Nettbasert dokumentasjon av undervisningsplaner –Nettbasert presentasjon av undervisningsmateriale Åpen og fleksibel læring

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Bieffekt II: Nettbruk i nærundervisning gir et omfattende grunnlagsmateriale som kan brukes til å kunne lage kurs basert på elektronisk fjernundervisning

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Fra nærstudent til fleksibel student - fra klasseromslærer til nettlærer Undervisningsmetoder - mange muligheter? Undervisningsoppgaver - endring av situasjonen for læreren? Åpent og fleksibelt læringsmiljø - lærerens mareritt?

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Samarbeidsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Fjernundervisning i nærundervisning Bedre tilbud til studentene –Tilbud om flere valgemner –Fleksibilitet med hensyn til tid og rom Dannet grunnlag for mellomfagstillegg

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Samarbeidspartnere –Høgskolen i Oslo, allmennlærerutdanningen –NKI Fjernundervisningen (Nettskolen) –Høgskolen i Bodø, lærerutdanningen –Høgskolen i Buskerud –Høgskolen i Vestfold –Høgskolen i Østfold

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Mål Målet med prosjektet er å utvikle et åpent internett-basert samarbeidsnettverk i IT for lærere, sette dette i ordinær drift som fjernundervisning og skaffe systematisk kunnskap om denne formen for lærerutdanning.

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Nett- skolen HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Organisatorisk og faglig samarbeidskonsept Samarbeidsnettverket reiser problemstillinger og utfordringer: –pedagogisk –organisatorisk –økonomisk

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Ulike pedagogisk tilnærming Fjernundervisning vs nærundervisning –fleksibilitet med hensyn på innhold struktur tid/rom –HiO: Jenter og IT –NKI: Fjernundervisningsped

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Ulik bruk av teknologien Tilrettelegging for bruk via nettet og som selvstendig materiale Eksempler –HiVe: JAVA –NKI: Systemløsninger

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Ulike samarbeidsformer Utvikle og drifte kurset selv, på egen servere Utvikle selv og teknisk drift av nettverket Utvikle selv og levere gjennom nettverket

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Organisatorisk samarbeid Avtale mellom samarbeidende institusjoner bygger på SOFFs standardkontrakt Deltakende institusjoner forplikter seg til å tilby avtalte kurs via samarbeidsnettet i prøveperioden.

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Økonomisk samarbeid Standardkostnader for hver student er brutt ned til –Faglige kostnader: utvikling, leveranse og eksamen (74 %) –Administrative kostnader: opptak, kurslister, eksamen, vitnemål (26 %)

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo DevelopmentRegistrationDeliveryExaminationAccreditation Local registration 10% Central regi- stration 10% Development /maintenance 30% Teaching & tutoring 30% Local tutoring 2% Development /examination 14% Local examination 2% Certificate 2% Verdi-kjede for en student i nettverket

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Økonomisk oppgjør 99-00

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Mellomfag Muligheten til å fortsette mot hovedfag IKT-didaktikk Tilbudet skal være totalt nettbasert Baserer seg på utstrakt gjenbruk av kurser Bygger på etablert samarbeid og leveransesystem dvs: Samarbeidsnettverket

Sanner Johannesen, Høgskolen i Oslo Modell for mellomfaget

Norgesnett-tanken i miniatyr? Vil du være med så heng på