Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Valgfagsnettverket Fjernundervisning og nærundervisning Bedre tilbud til studentene –Tilbud om flere valgemner –Fleksibilitet med hensyn til tid og rom Planer om utvidelse med mellomfag
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Samarbeidspartnere –Høgskolen i Oslo, allmennlærerutdanningen –NKI Fjernundervisningen (Nettskolen) –Høgskolen i Bodø, lærerutdanningen –Høgskolen i Buskerud –Høgskolen i Vestfold –Høgskolen i Østfold
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Mål Målet med prosjektet er å utvikle et åpent internett-basert valgfagsnettverk i IT for lærere, sette dette i ordinær drift som fjernundervisning og skaffe systematisk kunnskap om denne formen for lærerutdanning.
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Nett- skolen HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Organisatorisk og faglig samarbeidskonsept Samarbeidsnettverket reiser problemstillinger og utfordringer: –organisatorisk –økonomisk –pedagogisk
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Evaluering - så langt Samarbeid i prosjektet: organisatorisk, økonomisk og faglig Det enkelte kurs fra studenter og lærere Fjernundervisningsfag i nærundervisningskurs
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Organisatorisk samarbeid Avtale mellom samarbeidende institusjoner bygger på SOFFs standardkontrakt Deltakende institusjoner forplikter seg til å tilby avtalte kurs via samarbeidsnettet i prøveperioden.
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Økonomisk samarbeid Standardkostnader for hver student er brutt ned til –Faglige kostnader: utvikling, leveranse og eksamen (74 %) –Administrative kostnader: opptak, kurslister, eksamen, vitnemål (26 %)
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Økonomisk oppgjør 99-00
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Evaluering fra deltakerne Flere valgfag/bedre tilbud Flere studenter på sikt Erfaringer kan brukes i andre prosjekter framover Godt samarbeid i prosjektet Studentene er forberedt på fjernundervisning Utvikling av mellomfag Kursoppleggene preget av "brevkurs” - manglende interaksjon * Lite erfaringsutveksling/ faglig ensomhet Uklare krav til utstyr for å følge kurs Lite engasjement fra studenter i nettverket Positive erfaringer Negative erfaringer
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Nettlæring - hva er det? Nettbasert læring, nettbasert undervisning, elektronisk fjernundervisning, OFL…………? Valget av nettbaserte medier gir ikke nødvendigvis grunnlag for å kalle noe fjernundervisning
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Fjernundervisning for nære studenter Studentene ved Høgskolen i Oslo er vant til å bruke weben => Overgangen til web-basert fjernundervisning er derfor kanskje lettere? Utvikling av metaforer –Administrativ bruk kontra bruk i undervisningen –Fra kronologisk mot tematisk
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Web-bruk i nærundervisning Effektivitet –Studenter vet hvor de skal søke informasjon –Orden på kursmateriale, oppgaver og besvarelser –Ansatte deler undervisningsmateriale resultat: vi er flinkere til å dokumentere det vi gjør –Sporbarhet: Ad hoc løsninger er lettere (vikar) Gjesteforelesere kan orientere seg
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Nær- eller fjernundervisning? Tar i bruk fjernundervisningselementer i stedbunden undervisning Bruk av diskusjonsforum, nettsider og e-post Tar i bruk nærundervisningselementer i fjernundervisning Samhandling og synkron kommunikasjon Realisert i kurset Jenter og IT i skole og samfunn i Valgfagsnettverket
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Bieffekt: Innsyn i det lukkede klasserom! Nettbasert dokumentasjon av undervisningsplaner Nettbasert presentasjon av undervisningsmateriale Åpen og fleksibel læring
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Utviklingen framover Fra nærstudent til fleksibel student - fra klasseromslærer til nettlærer –Undervisningsmetoder - mange muligheter? –Undervisningsoppgaver - endring av situasjonen for læreren? –Åpent og fleksibelt læringsmiljø - lærerens mareritt?
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Mellomfag Muligheten til å fortsette mot hovedfag IKT-didaktikk Tilbudet skal være totalt nettbasert Baserer seg på utstrakt gjenbruk av kurser Bygger på etablert samarbeid og leveransesystem dvs: Valgfagsnettverket
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Modell for mellomfaget
Norgesnett-tanken i miniatyr? Vil du være med så heng på