Møte om samkjøring 4. januar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Senter for Velferdsteknologi
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.

Trafikkbildet i Bergen • Jevn økning i trafikkveksten  Veinettet har alvorlige kapasitetsproblemer  Tiltakende støy- og luftforurensing.
Dialogtorg i Kristiansand
Oppsummering Trond Hovland - ITS Norge ITS Norway.
Prosjektstatus. Fremdrift til nå  Forrige brukerforum la vi frem følgende plan:  15 mars – Fase 1 – alle hovedmoduler  15 april- Fase 2 med Aktiviteter.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Grønn bydistribusjon i Oslo
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Ansatte er en ressurs avdelingens ansatte må ”bare” inviteres med
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Miljøvennlig innkjøp – erfaringer Joakim Sveli – Inspiria 7.nov
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
Ung i BKK 19. oktober Om prosjektet Ambassadørnettverk Høstkampanje Demo Idemyldring Agenda.
Møte for samkjørere hos Aker Solutions 19. oktober 2012.
Insentivperiode 1, 2012 Startet 26. mars Avsluttes 15. juni Krav for å delta: Fra hver bedrift skal 10 brukere samkjøre 4 ganger.
Mal – ambisjoner.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Skien, 2. oktober  Et nasjonalt samarbeid mellom bedrifter  Spennende medlemsmasse  Skape en sterk og internasjonal konkurransedyktig næringsklynge.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kristiansand Samkjøring i Bergensområdet Bytransport på en fornybar måte. Arild Eggen Prosjektleder.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Sykkelsatsing og styrket vedlikehold i Grenland Olav Risholt, Telemark fylkeskommune.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
1. 2 Fra Blekkulf til Miljøagentene «Barn i Norge går, sykler eller reiser kollektivt til skolen. De er bevisste på konsekvensene av mye.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
DriveNow Company Profile
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Verdensarvsenter på Bryggen - Status for vårt arbeid
Workshop Altinnstrategi Samarbeidsgruppemøtet
Orientering for VSV, 13.desember: Arbeidsreiser med “klimakutt”
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Kortreist Stein Workshop om Samfunnsnyttig massedisponering, Bergen,
Utskrift av presentasjonen:

Møte om samkjøring 4. januar Hovedmål og delmål Offentlig samkjøringsplattform – OSP Kutt kø Eksisterende og nye testprosjekter Samarbeid med Bergens Tidende Status og fremdrift - organisering Nye deltakere – strategi Spørsmål og diskusjon Eventuelt

Hovedmål og delmål Maching mellom passasjer og transportmiddel på tvers av samkjøringsløsninger Oppnå en «kritisk masse» av samkjørere Samordning med taxi og buss/bane Transport-styring ved å ta biler ut av trafikken, for reduksjon av kø/klimautslipp Private- og offentlige incitamenter Beregning av klimapoeng og gevinster ved reduserte utslipp Trafikkinformasjon til samkjørere Integrasjon med SVV sin trafikkportal Lansering Bergen i 2014

Hovedmål og delmål Effektivt tiltak fra det offentlige for reduksjon av kø og klimautslipp Offentlige trafikkmyndigheter må henvise til en «nøytral» plattform hvor det finnes flere likeverdige aktører å velge mellom Behov for å endre forskrifter/lovverk Aksept for viktige offentlige belønningsordninger Nødvendig formell prosess frem til stortinget

Kutt kø Avtalebasert transportstytring Hovedmålet med avtalebasert trafikkstyring er å redusere bilbruken inklusiv kø, utslipp og forurensning m.m Løsningen baserer seg på avtaler med bedrifter og privatpersoner som benytter bil som transportmiddel, men som har mulighet for transportfleksibilitet Transportfleksible løsninger kan inndeles i følgende hovedgrupper: Flexitid - egen bil til/fra jobb utenom rush-tid Samkjøring med bil eller taxi Hjemmekontor Sykle Gå Benytte offentlige transportmidler Møter gjennom videokonferanser

Avtalebasert transportstyring Avtalene skal sikre at nødvendig fleksibilitet finnes, dvs. at nok biler styres ut fra trafikken De som bidrar skal kompenseres økonomisk Gjennom mobiltelefon og Internett skal resultatene dokumenteres Systemet skal integreres med Offentlig Samkjøringsplassform (OSP)

Kutt kø

Forslag til noen enkle budskap

Eksisterende og nye testprosjekter Sandsli/Kokstad Støtte fra Transnova Penger holder til februar/mars Ny søknad til Transnova Bergen Kommune Hordaland Fylkeskommune Fjell Kommune Norgestaxi Andre taxi-selskaper

Samarbeid med Bergens Tidende

Status, fremdrift og organisering

Nye deltakere - strategi

Spørsmål og diskusjon Eventuelt