Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva betyr forskning for klinikkens utvikling?
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Unimed 1 Status og framdriftsplan for Multisenterstudien av akuttpsykiatri (”MAP?”) Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid.
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
”Den Gode Henvisning” - et samhandlingsprosjekt
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Star Tour Ferievaner September 2009
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Utprøvende behandling med Caphosol-munnskyll ved mucositt, etter høydose methotrexate Ved Stine Næss, sykepleier ved Oslo Universitets sykehus (OUS)-Radiumhospitalet,
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet Kari Fyhn rådgiver Udir, Avdeling for fag- og yrkesopplæring.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Placeboeffekter i smerte
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Hva er en artikkel?.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Traumefokusert behandling av barn - en randomisert kontrollert studie
Velkommen til Medisinsk bibliotek
”Kompetanseutvikling i bruk og evaluering av kartleggingsverktøy for pasienter med samtidig rus og psykiatriproblematikk”. Erfaringskonferanse Oslo.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Etter selvmordsforsøket
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
eksempel problemstilling
POP studien Norwegian Primary prevention Of Psychosis project
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Aggression Replacement Training
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Å forklare sosiale fenomener
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Demensstudien i Nord-Norge En behandlings- og omsorgsrelatert studie.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kvalitative og kvantitative metoder
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Prosjektoppgaven.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Fra idé til publikasjon
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Utskrift av presentasjonen:

Behandlingsforløp ved barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk: En analyse av virksomme faktorer. Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø) Presentasjon på Nettverkseminar for ”Dobbelkompetanse i psykologi”, Solstrand 16.11.06 Veiledere: Martin Eisemann, UiTø Siv Kvernmo BUP/RBUP Tromsø

Effekt av behandlingsforløp Sammendrag: Doktorgradsprosjektet er en del av den regionale multisenterundersøkelsen BUP Nord som omfatter seks Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker i Helse Nord. Formålet ved denne undersøkelsen er å beskrive og analysere virksomme faktorer i behandlingsforløp for ulike diagnosegrupper behandlet ved BUP Tromsø og BUP Storsteinnes i perioden september 2006 og ut 2008. Undersøkelsen utføres i en naturalistisk setting, og vil omfatte totalt 200 pasienter i alderen 4 til 18 år og deres foreldre. Det vil bli innhentet informasjon fra klienter, foreldre, lærere og klinikere. Datainnsamlingen inkluderer målinger på fire tidspunkt: ved inntaksvurdering, etter utredning, etter behandling og 6 mnd etter avsluttet behandling. Repeterte prosessmål vil inkludere psykologisk tilpasning (SDQ), klinikervurdering av pasientens symptombilde (HONOSCA og CGAS) og mål på terapeutisk allianse (WAI og TASC-R). I tillegg inkluderes mål hentet fra: Et barnepsykiatrisk intervju (DAWBA); en evnetest (WPPSI/WISC/WAIS); oversikt over tiltak under utredning; informasjon om behandlingsmetoder/tiltak under behandlingsfasen og brukerfornøydhetsskjema.

Hva er problemstillingene for prosjektet? Foreløpig plan over artikler Artikkel 1: Behandlingsforløp ved barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk: En analyse av virksomme faktorer. Problemstillinger: Hva kjennetegner behandlingsforløp med positiv effekt? Hva kjennetegner behandlingsforløp med negativ effekt? Hva kjennetegner behandlingsforløp uten effekt?

Hva er problemstillingene for prosjektet? Foreløpig plan over artikler Artikkel 2: Virksomme faktorer i behandlingsforløp: En kvalitativ intervjuundersøkelse. Hvem skal intervjues: ? Problemstillinger: Hvilke variabler har betydning for terapeutisk endring hos barn/ungdom? Hvordan skjer endringer hos barn/ungdom som følge av terapeutiske intervensjoner?

Hva er problemstillingene for prosjektet? Foreløpig plan over artikler Artikkel 3: Betydning av terapeutisk allianse for behandlingseffekt hos barn og ungdom. Mål: Terapeutisk allianse mellom barn/ungdom – terapeut og foreldre – terapeut. Replikasjon av Kazdin, Whitley og Marciano (2006) sin studie. Problemstillinger: Hvilken betydning har alliansen mellom barn/ungdom og terapeut for behandlingseffekt? Hvilken betydning har alliansen mellom foreldre og terapeut for behandlingseffekt hos barn/ungdom? Hvilken informants vurdering av kvalitet på terapeutisk allianse viser mest sammenheng med behandlingseffekt?

Når er det ferdig? Datainnsamling startet september 2006 ved BUP Tromsø. Fremdeles usikkert når datainnsamling starter ved BUP Storsteinnes. Tillatelse til å samle inn data ut 2008. Stipendiat periode 1: Vår 2008 – vår 2010: Kvalitativ intervjuundersøkelse. Skrive artiklene. Sende ut artikler til publisering. Stipendiat periode 2: Vår 2011 til vår 2012

Hva frembringer studien av ny kunnskap? Det finnes relativt få forløpstudier i Barne- og ungdomspsykiatrien som har kartlagt effekten av behandling mottatt, og som identifiserer og analyserer virksomme faktorer i behandlingen av barn og ungdom → ny kunnskap om prosessfaktorer relatert til utfall Problemstillingene belyses både gjennom kvantitativ og kvalitativ tilnærming Det er behov for kunnskap om virksomme faktorer i og effekt av ”treatment as usual”. En slik oversikt vil i neste omgang kunne danne grunnlag for forskning med sikte på å evidensbasere spesifikke metoder. Det er behov for flere undersøkelser som belyser betydning av terapeutisk allianse for behandlingseffekt hos barn/ungdom. Man vet lite om betydning av allianse mellom foreldre og terapeut for behandlingsutfall hos barn/ungdom.