04.04.2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Sikkerhet i bygg Løsningsretninger
Ny saksbehandlingsforskrift

ikke lenger en visjon Bedagene 2001 Birgitte Hille Prosjektleder
Bedre kommunikasjon Line Sagberg

Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Byggesaksbehandling Klage Dispensasjon
1. STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tidsfrister - Får vi som fortjent BE-dagene.
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Spillemiddelseminar 2011 – fallgruver i søknadene.
Gode boligområder for oss alle
Kurs for søkere 2013.
Saksmottak – dokumentasjonskontroll
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
BEdagene 2003 Hva er nytt? Hva blir nytt? Ole Molnes Kommunal- og regionaldepartementet.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tilsyn - Kommunens oppgave BEdagene 2001 Kristin.

STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK.
BEdagene 2002, april 2002.
1. STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Service og holdninger BEdagene 2002 Gunn.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Rollen som ”ansvarlig søker”
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Byggesaksbehandling Tiltak som krever søknad og tillatelse Tiltak som krever søknad og tillatelse, uten krav om ansvarsrett Tiltak.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Deling eller mer korrekt, tillatelse til opprettelse av ny matrikkelenhet/grunneiendom Saksbehandlingstid 3 uker.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatrettslige forhold
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Søknad og saksbehandling
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Gjennomføringsplan.
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

04.04.2017

Ansvarlig søker med nye oppgaver BEdagene 2002 Finn N. Bangsund seniorrådgiver STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT

Bakgrunnen for lovforslaget: Mer effektiv og raskere saksbehandling Saksbehandlingsfrister Mer komplette søknader ”Tillatelse på dagen” ”Privatisere” noe av den forberedende saksbehandlingen som i dag ligger hos kommunen Tilrettelegging for elektronisk søknad

Forholdet til andre myndigheter Tar ofte lang tid å avklare saken med andre myndigheter Pbl. § 95 nr. 2 annet ledd: Kommunen er ansvarlig for å innhente tillatelse/samtykke fra andre myndigheter dersom dette ikke er gjort på forhånd. Tiltakshaver eller søker kan i dag avklare dette selv - praktiseres i noen kommuner Rammetillatelse med forbehold

Forslag Foreslås at dette overlates til tiltakshaver Mer komplette søknader og mindre arbeide for kommunene Kommunen kan likevel gjøre jobben Innebærer ikke at søker skal stå for utredningen etter fvl. § 17

Pbl. § 7 Foreslås at kommunen kan pålegge tiltakshaver og søker å innhente uttalelse fra fylkeskommunen eller statlig sektormyndigheter i dispensasjonssaker etter pbl. § 7 når den finner det hensiktsmessig

Samordner fjernes! Ansvarlig søker overtar samordnerfunksjonen i utførelsesfasen Ansvarlig søker vil dermed ha koordineringsrollen gjennom hele byggeprosessen Rollen kan deles opp

Ansvarlig søker med ”postkassefunksjon” for naboprotester Søknaden kan avgjøres tidligere fordi kommunen ikke behøver å vente på naboprotestene Tilrettelegging for elektronisk byggesaksbehandling Tiltaket kan avklares tidligere

Søker som ”postkasse” for naboprotester Naboene sender sine protester til ansvarlig søker Ren samordningsfunksjon. Naboenes merknader vil ha samme betydning som i dag Tvinger utbygger å avklare tiltaket med naboene Kommunen mottar en mer komplett søknad Dersom tiltaket er avklart med naboer må søker sørge for at dette fremkommer klart av søknaden Dersom det ikke er mulig å avklare tiltaket, sendes saken inn til kommunen for behandling

Kommunen må selvsagt vurdere nabomerknadene, men de kan starte behandling av saken omgående Dersom utbygger endrer tiltaket etter at nabovarsel er gitt, må det sendes ut nytt varsel Eventuelle gjenparter av merknader fra naboer skal vedlegges søknaden med en kort redegjørelse fra søker eller tiltakshaver for hva som er gjort for å imøtekomme disse.

Kan naboene stole på søker? Naboene kan være usikker på om protestene deres sendes videre til kommunen Kopi av protestene kan sendes kommunen Kan naboene være sikre på å motta riktig dokumentasjon? Har de f.eks. sett de riktige tegningene? Ferie

Kontrollerklæring Ansvarlig uførende (eller samordner) har ansvar for å sende kontrollerklæring til kommunen Foreslås at kontrollerklæringen sendes til ansvarlig søker.

Avklaringer som gjenstår Hva nabovarselet skal inneholde? Hvor skal ytterligere dokumentasjon om saken kunne leses? Hva skal til for at ansvarlig søker må sende nytt nabovarsel? Hvordan skal fristen for nabouttalelsene beregnes?

Hva vil kreves av ansvarlig søker? Kjennskap til nabovarselreglene Kjennskap til sektorlovgivningen, sektororganene og hvilken dokumentasjon som skal sendes disse Mer papirarbeide, mer tid til å forholde seg til sektormyndighetene og flere oppgaver Dårligere kvalitet på dok. til sektormyndighetene?

Fordeler Færre oppgaver og mindre henvendelser til kommunen. Dette vil kunne bidra til raskere saksbehandling Tidligere avklaringer Søker vil få mer kontroll over byggesaken Uttelling av fordelene ved forslaget vil komme de til gode som har disse kunnskaper