VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten
Livsutfoldelse i trygge omgivelser
Mandag 6. mai Kl Kunnskapsbasert praksis –Brukerkunnskap og brukermedvirkning –Forskningsbasert kunnskap –Erfaringsbasert kunnskap Pårørendesamarbeid Kl Enkel mat og innsjekking Kl Work shop Kl Middag
Tirsdag 7. mai Buss fra sentrum tilbake til båten kl 14.00, linje 20 Kl Fagutviklingssykepleiere, fokus på rollen og nettverket Work shop Oppsummering Kl Middag
7 mål for turen Vi …. har tilegnet oss mer kunnskap om pårørendesamarbeid er blitt klokere når det gjelder å arbeide kunnskapsbasert har en åpen kommunikasjon, ingen spørsmål er dumme spørsmål har delt egne erfaringer og bidratt inn i gruppediskusjonene tar med minst 2 nye ting ”hjem” til eget sykehjem og videreformidler til ansatte/kollegaer har videreutviklet nettverket har hatt det hyggelig og gøy
Fra SYE sin Strategisk plan Utvide samarbeidet med pårørende og frivillige Styrke samarbeidet med utdanningsinstitusjoner og etablere kunnskapsbasert praksis i sykehjemmene
Sagt om pårørendesamarbeid: Pårørende er krevende Det er så mange krav… …som å gå Besseggen… Pårørende en ressurs Ressurssterke pårørende
Vi har tilegnet oss mer kunnskap om pårørendesamarbeid Etatsdirektør har etablert en arbeidsgruppe med fokus på pårørendesamarbeid; lage standard og ”idekasse” –ZEVS bidrar inn i dette arbeidet Opplæringsprogram i regi av Utviklingssenteret Pårørendes rolle styrkes (PBRL, NOU) Å investere i pårørendesamarbeid er lurt! –Likeverdighet og felles mål – unngå konflikt –Formaliseres allerede ved innkomst –God kommunikasjon, dele informasjon, skape tillit/trygghet, ha forståelse, vise empati, ha kontaktperson som koordinerer Utfordringer i en hektisk hverdag, pårørende tilstede kveld/ helg etc.
Vi er blitt klokere når det gjelder å arbeide kunnskapsbasert KBP - Bruk av 3 kunnskapskilder i en gitt situasjon/ kontekst KBP skjer i møtet mellom pasient og pleier Prosedyrer må utvikles; faglig standard suppleres med egne erfaringer og ved å etterspørre hva pasienten ønsker og mener En prosedyre lever ikke evig, må evalueres og endres; det som var riktig for 10 år siden kan være feil i dag Bruk Helsebiblioteket, McMaster, pyramidesøk! Ta nettkurset! Kunnskapssenteret
Vi har en åpen kommunikasjon, ingen spørsmål er dumme spørsmål 17 spørsmål dag 1 Vi har delt egne erfaringer og bidratt inn i gruppediskusjonene Ingen henvendelser til rom 5607
Vi tar med minst 2 nye ting ”hjem” til eget sykehjem og videreformidler til ansatte/kollegaer 1.Prosedyre Innkomstsamtalen; samkjøre med Samarbeidssamtalen 2.Kjøpe til KKU-biblioteket og lese boka til Siri; Å forså pårørende med demens 3.KKU kan arbeide mer kunnskapsbasert 4.Bør SYE ha målsetting for svarprosenten ved pårørendeundersøkelsen? 5.Navnelappen er genial! Skal henge på et lurt sted Andre eksempler:….
Vi har videreutviklet nettverket har hatt det hyggelig og gøy Fra 2008 ble jobbet hardt for å opprette stilling som fagutviklingssykepleier i alle kommunale sykehjem ZEVS er SYEs eldste nettverk Modell for øvrige nettverk i etaten Dere blir sett og hørt og lyttet til - bruk den posisjonen dere har konstruktivt og kreativt! KBP var tidlig et tema i nettverket – fortsatt tema, på helt annet kunnskapsnivå ZEVS – fortsatt et nettverk i utvikling – bruk navnelappen