Status og utfordringer innen vannforsyningen Jens Erik Pettersen Driftsassistansen i Møre og Romsdal Kurs/årsmøte Mai 2005 Ulsteinvik
Viktige utfordringer innen vannforsyningssektoren de nærmeste årene Vannkvalitet hos forbruker Forbrukerens tillit Organisasjon og økonomi
”Nye” mikrober og andre helsebetenkelige stoffer –parasitter –hormonhermere, finner vi det i norsk vann også? Når og mot hva er vannkilden hygienisk barriere? –”dypvannsinntak” ikke så sikkert ”som det en gang var” –barriere mot en mikrobe, men ikke en annen Økende humusinnhold Vannkvalitet hos forbrukerne - Råvannskvalitet
x x X: 1998
Vannkvalitet hos forbruker - Vannbehandling (1) Klor ikke så sikkert ”som det en gang var”...
Vannkvalitet hos forbruker - Vannbehandling (2) Overflatevannverk uten desinfeksjon (Møre og Romsdal) –2004: 19 vv (11%) som forsyner personer (3%) –1998:42 vv men…. –E.coli påvist i renvannsprøver ved 16 vannverk der man desinfiserer
Vannkvalitet hos forbruker - Vannbehandling (3) Fargefjerning - en utfordring –mht. investeringer, men også mht. –drift av anlegg som skal takle til dels betydelige variasjoner i vannkvalitet
Avvikrapportering hele landet tilfredsstillende
Vannkvalitet hos forbruker - ledningsnettets innvirkning (1) Smittefare ved trykkløshet, tilbakeslag Vannkvalitetsforringelse i ledningsnettet –stagnasjon, biofilm, korrosjon, muggsopp Internt fordelingsnett –fancy armatur - tungmetallinnhold? –PEX-rør - begroing og utlekking fra materialet?
Muggsopp kan: –være allergene, gi hudirritasjoner og infeksjoner svekke immunforsvar, gi usmak med mer. Forskningsprosjekt som skal avsluttes medio 2005 (Veterinærinstituttet) –14 norske vannverk –mange sopparter funnet både i råvann og ledningsnett
Vannkvalitet hos forbruker - ledningsnettets innvirkning (2) Lekkasjer i MogR (2002): 39% - på landsbasis: 33,5% –ledningsnettet bør analyseres mht. steder og situasjoner der undertrykk kan oppstå
Oppsummering utfordringer- Vannkvalitet hos forbruker Økt fokus på: –multiple barrierer ved vurdering av hygienisk sikkerhet –tolkning av analyser renvannet kan f.eks inneholde parasitter etter klorering selv om indikatororg. er fraværende etter en forurensningsepisode –drift og vedlikehold styring av vannbehandlingsprosesser drift av ledningsnettet
Forbrukerens tillit - trygt vann (1) Tillitt svekkes gjennom: –massemedia - basert på faktiske/falske opplysninger –markedsføring av flaskevann - ”vannverksfeil” brukes for hva det er verd for å skape utrygghet –egne opplevelser - tidvis dårlig vannkvalitet (farge/grums)
Forbrukerens tillit - trygt vann (2) Tillit skapes gjennom –tiltak - hygieniske barrierer, planmessig drift og vedlikehold for å minimalisere ”hendelser”, beredskap –informasjon til forbrukeren - om forebyggende tiltak og når ”hendelser” skjer –at Mattilsynet utøver sin godkjennings- og tilsynsmyndighet på en profesjonell måte
Mattilsynets hjemmeside: Publisert: Vannverkene i Oslofjord-området kontrolleres Et samarbeidsprosjekt mellom Mattilsynets regionkontor i Oslo, Akershus og Østfold og regionkontoret i Buskerud, Vestfold og Telemark skal i løpet av våren og sommeren gjennomføre revisjoner på 38 vannverk, som til sammen forsyner omlag 1,5 millioner mennesker med vann.
Internkontroll og beredskap VREG2003: –67% av vannverkene i M og R har rapportert at de har internkontroll –52% av vannverkene i Møre og Romsdal har rapportert at de har beredskapsplan Møre og Romsdal (2003)
Oppsummering utfordringer - Forbrukernes tillit Økt fokus på: –internkontroll og beredskap –informasjon til/kontakt med forbrukerne –et profesjonelt og ”utadvendt” tilsyn
Hvis jeg skulle fremheve ett område som bør få økt fokus kommende år hos: Vannverkene –drift og vedlikehold generelt og av transportsystemet spesielt Forvaltningen –profesjonelt og aktivt tilsyn Forskningen –ledningsnettet - vekst av mikrober (opportunister, sopp oa.), hva er risikoen, og hvordan ha kontroll
Organisasjon og økonomi Effektivisering av VA-sektoren –konkurranseutsetting, privatisering –benchmarking –fra selvkost til inntektsrammesystem? –regelverk