det første ordforrådet Kursmøte 2 På-vei-mot det første ordforrådet
De første 50 ordene slik kan det se ut ordeksplosjon
I en periode øker ikke antallet aktive ord En periode med frustrasjon for de voksne Barnet tester ordenes nyttighet og øker det passive ordforrådet Hvordan skal vi øke forståelsen for at ordforrådet utvikles likevel?
Ved ordeksplosjonen ca 45 aktive ord, 160 passive ord
De første ordene – ikke en avgrenset betydning objekt sted handling følelse person Etterhvert frigjøres ordet fra helheten og begynner å bety bare bil
De første tegnene og talte ord Vanskelige å forstå Et uttrykk kan ha flere betydninger En betydning kan uttrykkes på flere måter Dessuten er uttalen ikke stabil Hvordan skal vi finne ut hva tegnene betyr?
Hvilke ord behøver barnet? Ord for spesielle personer, ting, steder Ord for handlinger f.eks bade Sosiale ord f.eks takk hei Modifiserende ord f.eks stor sterk Grammatiske ord; f.eks borte mer der.. Hvordan skal vi vite hvilke ord som er nyttige?
Med ord blir uttrykket mer nøyaktig Ordene peker ut hva, hvem, hvordan, hvor Bestestemme samtaleemne Tydligere språklige handlinger Feks hilse be om benevne bestemme gi (svar, informasjon…) protestere hevde seg
Barnet er din samtalepartner VENT – gi tid La barnet begynne Gi barnet tid til å svare Gjett/overtolk det barnet uttrykker Hvordan skal vi øke bevisstheten om dette?