det første ordforrådet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
– tidlig kommunikasjon
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Media håndtering og kommunikasjon
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Aggression Replacement Training
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Om å skrive om litterære tekster
Dialektisk relasjonsteori
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
I dag snakker vi om psykiske problem:
Menighet i bevegelse En prosjekt- presentasjon. Prosjektets målsetting Bidra til å forstå og svare på de utfordringer det er å være misjonerende kirke.
HelART i Ulåsen barnehage
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Litterære virkemidler
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Info om barn og begreper
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Detta er en automatisk lønnsforhandling
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
29 Stå over en omgang Nevn 5 ting på bokstaven A. Hvis du klarer det kan du flytte 3 plasser fram Ekstrakast! Fortell en.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Emilios jobb som assistent
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

det første ordforrådet Kursmøte 2 På-vei-mot det første ordforrådet

De første 50 ordene slik kan det se ut ordeksplosjon

I en periode øker ikke antallet aktive ord En periode med frustrasjon for de voksne Barnet tester ordenes nyttighet og øker det passive ordforrådet Hvordan skal vi øke forståelsen for at ordforrådet utvikles likevel?

Ved ordeksplosjonen ca 45 aktive ord, 160 passive ord

De første ordene – ikke en avgrenset betydning objekt sted handling følelse person Etterhvert frigjøres ordet fra helheten og begynner å bety bare bil

De første tegnene og talte ord Vanskelige å forstå Et uttrykk kan ha flere betydninger En betydning kan uttrykkes på flere måter Dessuten er uttalen ikke stabil Hvordan skal vi finne ut hva tegnene betyr?

Hvilke ord behøver barnet? Ord for spesielle personer, ting, steder Ord for handlinger f.eks bade Sosiale ord f.eks takk hei Modifiserende ord f.eks stor sterk Grammatiske ord; f.eks borte mer der.. Hvordan skal vi vite hvilke ord som er nyttige?

Med ord blir uttrykket mer nøyaktig Ordene peker ut hva, hvem, hvordan, hvor Bestestemme samtaleemne Tydligere språklige handlinger Feks hilse be om benevne bestemme gi (svar, informasjon…) protestere hevde seg

Barnet er din samtalepartner VENT – gi tid La barnet begynne Gi barnet tid til å svare Gjett/overtolk det barnet uttrykker Hvordan skal vi øke bevisstheten om dette?