Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Samhandling.
– tidlig kommunikasjon
Vurdering for læring.
Samspill og Samhandling
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Dialektisk relasjonsteori
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Lek og Læring i barnehagen
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Klubben for alle.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 2 Metoden Ett skritt foran Språkutvikling = prosess i å overskride grenser

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 3 Språkutvikling – sosial aktivitet Utvikling drives av bruk og passe store utfordringer Hverdagen – treningsarenaen

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 4 Den voksne som filter Hjelper barnet å forstå og å bli forstått Tydeliggjør, legger til rette, tolker informasjon mellom barnet og omverden

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 5 Den voksne som ledsager Metoder håndledning tilskuerrollen Å gjøre sammen forbereder selvstendige handlinger.

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 6 Den voksne som energigiver For å styrke barnets motivasjon til å lære mer Å hjelpe til med å lære seg selv Oppmuntre, støtte & møte barnet med respekt

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 7 Voksne øver seg i å Fokuser heller på innhold enn uttrykkets form Gi respons ”som om” for å skape meningsfulle sammenhenger Samtale med barnet

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 8 Voksne øver seg i å Forkunnskaper Delaktighet Evne til å vise delaktigheten Respekt ”gå til barnet selv”

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 9 Voksne øver seg i å bli kommunisere med barnet på et språklig nivå rett over barnets egen for å vise hvor barnet er på vei bevisste om & kompetente til å

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 10 Et viktig diskusjonsspørsmål Forståelse – kunnskaper om egen produksjon – uttale Hvordan skal man unngå å undervurdere barnet? Hvordan vet man hva barnet kan selv?