Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 2 Metoden Ett skritt foran Språkutvikling = prosess i å overskride grenser
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 3 Språkutvikling – sosial aktivitet Utvikling drives av bruk og passe store utfordringer Hverdagen – treningsarenaen
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 4 Den voksne som filter Hjelper barnet å forstå og å bli forstått Tydeliggjør, legger til rette, tolker informasjon mellom barnet og omverden
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 5 Den voksne som ledsager Metoder håndledning tilskuerrollen Å gjøre sammen forbereder selvstendige handlinger.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 6 Den voksne som energigiver For å styrke barnets motivasjon til å lære mer Å hjelpe til med å lære seg selv Oppmuntre, støtte & møte barnet med respekt
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 7 Voksne øver seg i å Fokuser heller på innhold enn uttrykkets form Gi respons ”som om” for å skape meningsfulle sammenhenger Samtale med barnet
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 8 Voksne øver seg i å Forkunnskaper Delaktighet Evne til å vise delaktigheten Respekt ”gå til barnet selv”
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 9 Voksne øver seg i å bli kommunisere med barnet på et språklig nivå rett over barnets egen for å vise hvor barnet er på vei bevisste om & kompetente til å
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 10 Et viktig diskusjonsspørsmål Forståelse – kunnskaper om egen produksjon – uttale Hvordan skal man unngå å undervurdere barnet? Hvordan vet man hva barnet kan selv?