Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VEFSN KOMMUNE LOV OM RETT TIL INNSYN I DOKUMENT I OFFENTLEG VERKSEMD (OFFENTLEGLOVA) Monica Nøtland.
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saker og dokumenter på Internett
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prinsipper og idealer for utøvelse av offentlig myndighet (II): Spesielt om rettssikkerhet og personvern Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny offentlighetslov – hva betyr det for deg som er innkjøper?
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Rådgjevar Ole Knut Løstegaard Justisdepartementets lovavdeling  
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Justisdepartementets lovavdeling  
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg – generelt stoff  
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny offentleglov med forskrift
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Seminar i Utenriksdepartementet 24. november 2008 Gjennomgang ved lovrådgiver.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Offentlighetsloven - ansvar og konsekvenser fra et arkivsynspunkt
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Forvaltningslova og offentleglova For tilsette hjå Fylkesmannen i Sogn og Fjordane 2011 Kurshaldar: Turid Måseide, juridisk sjef.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
3 Marius Stub.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
UNNTAK FRA SØKERLISTER
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA – BAKGRUNN (1) Dokumentoffentlighet: Offentlighetsloven 1970. 2004: Grl. § 100 Enhver har Ret til innsyn i Statens og Kommunenernes Akter… Møteoffentlighet: Grl.1814:i Stortinget Kommuneloven, etter hvert 2004: Grl. § 100 ”Enhver har Ret til …at følge Forhandlingerne i … folkevalgte Organer. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA – BAKGRUNN (2) Sivilombudsmannsloven 1962 Forvaltningsloven 1967 Offentlighetsloven 1970 Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA – BAKGRUNN (3) Hva ønsket man? Politisk styring – folkemakt Offentlig dialog – ytringsfrihet Tillitskapende - åpenhet Maktkontroll Forebygge triksing, korrupsjon, m.v Rettssikkerhet Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA – BAKGRUNN (4) Ble ønskene innfridd? På mange måter, men: Fvl. og Offl. er ikke folkelesning, delvis vanskelig tilgjengelig, egne ord og uttrykk. Offentlig forvaltning er blitt større, mer mangesidig og mindre oversiktlig Den teknologiske utvikling Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune HVA ER EN KOMMUNE? SERVICEPRODUSENT FORVALTNINGSORGAN POLITISK ARENA RESSURSFORVALTER ARBEIDSGIVER M.V Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA KOMMUNEN ER BLITT ANSETT SOM ETT ORGAN ” For regjeringen er det en sentral målsetting å iverksette tiltak som kan skape større åpenhet i kommunene” St. meld. nr 32 (1997 - 1998) OFFENTLEGLOVA ”DELER OPP” KOMMUNEN Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA Lang forhistorie: Stortingsvedtak i 1995 St. meld 32 (1997-98) om off.prinsippet NOU 2003:30 Ny offentlighetslov Ot. prp. 102 (2004 - 05) offentleglova Ot. prp. 9 (2005 - 06) offentleglova I kraft 01.01.2008 (?) Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA – INNHOLD (1) I hovedsak en videreføring av dagens lov. Fortsatt system med off. dokumenter, dok. som kan unntas (meroffentlighet), og dok. som skal unntas. Fortsatt ordningen med at i noen tilfeller er det opplysninger som kan unntas, andre tilfeller kan dokumenter unntas. Forsiktig utvidelse av virkeområdet Kommunene ikke lenger ett organ. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA – INNHOLD (2) Kap. 1 Innleiande føresegner Formål og virkeområde Kap. 2 Hovudreglane om innsyn Meirinnsyn Kap. 3 Unntak frå innsynsretten Bl. a. særregel for kommunesektoren Kap. 4 Saksbehandling og klage Forskrifter er under utarbeidelse. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 1 Formål: offentleg verksemd open og gjennomsiktig styrkje informasjons- og ytringsfridomen styrkje den demokratiske deltakinga styrkje rettstryggleiken til den enkelte styrkje tilliten til det offentlege styrkje kontrollen frå ålmenta leggje til rette for vidarebruk av off. info. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 2 Lova gjeld for: c) sjølvstendige rettssubjekt der stat, fylkeskommune eller kommune direkte eller indirekte har ein eigardel som gir meir enn halvparten av røystene i det øvste organet i rettssubjektet, d) …..rett til å velje meir enn halvparten av medlemmene i det øvste organet i……. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA § 2 – forts. Bokstavane c) og d) gjeld ikkje rettssubjekt som hovudsakleg driv næring i direkte konkurranse med og på same vilkår som private. Forskriftshjemmel. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 3 Hovudregel: Saksdokument, journalar o.l. register for organet er opne for innsyn. Alle kan krevje innsyn …..hos vedkommende organ Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA – INNSYN (forts. 1) Gratis innsyn - § 8 Innsyn i sammenstilling fra databaser - § 9 Innsyn kan kreves skriftlig eller muntlig. Må gjelde en bestemt sak eller i rimlig utstrekning saker av en bestemt art - § 28 Avgjøres uten ugrunna opphold - § 29 Hensynet til forsvarlig saksbeh. - § 30 Papirkopi eller elektronisk kopi - § 30 Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA – INNSYN (forts. 2) Avslag på innsynskrav skal være skriftlig. Hjemmelskrav – detaljert. Opplyse om klageadgangen. Klagefrist 3 uker Kan innen 3 uker kreve nærmere begrunnelse skriftlig. Svar senest innen 10 arbeidsdager. - § 31 Fylkesmannen er klageinstans - § 32 Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 4 Dokument = ei logisk avgrensa informasjonsmengd. Saksdokument = dokument som er kome inn til eller lagde fram for eit organ, eller som organet har sjølv har oppretta. Oppretta = sendt ut av organet, eller ferdigstilt. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 5 Utsett innsyn: Såfremt det er grunn til å tru at dei dokumenta som ligg føre, gir eit direkte misvisande bilete av saka, og at innsyn derfor kan skade klare samfunnsmessige eller private interesser. Dersom vesentlege private eller offentlege omsyn tilseier det, kan innsynsrett i eit dokument utsetjast til det har komme fram til den det vedkjem, eller hendinga der det skal offentleggjerast, har funnet sted. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 10 Organet skal føre journal etter reglane i arkivlova… Organet ….kan gjere dokument allment tilgjengelege på internett, … Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 11 Når det er høve til å gjere unntak frå innsyn, skal organet likevel vurdere å gi heilt eller delvis innsyn. Organet bør gi innsyn dersom omsynet til offentleg innsyn veg tyngre enn behovet for unntak. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Unntak frå innsynsretten OFFENTLEGLOVA: Kapittel 3 Unntak frå innsynsretten Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 13 Opplysningar som er underlagde taushetsplikt…., er unnatekne frå innsyn. Samtykke: Svarar vedkommende ikkje, skal dette reknast som nekting av samtykke. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 14 (Organinterne dokument) Eit organ kan gjere unntak frå innsyn for dokument som organet har utarbeidd for si eiga interne saksførebuing. Første ledd gjeld ikkje Dokument eller del av dokument som inneheld den endelege avgjerda til organet i ei sak, Generelle retningslinjer for saksbehandlinga til organet Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA § 15 Dokument innhenta utenfra for den interne saksforberedelsen. Kan gjøres: Når det er nødvendig for å sikre forsvarlige interne avgjørelsesprosesser For deler av dok. som inneholder råd om og vurderinger av hvordan et organ bør stille seg i en sak, når det er påkrevet for en forsvarlig ivaretakelse av off. interesser Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 18 Det kan gjerast unntak frå innsyn for dokument som eit organ har utarbeidd eller motteke som part i ei rettssak for norsk domstol. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA § 16 Innsyn i interne dokumenter hos kommunene og fylkeskommunene Unntakene i §§ 14 og 15 gjelder ikke: Saksframlegg m/vedl. til folkevalgt organ Saksliste til folkevalgt organ Dok. til/fra kontrollutv., revisjon, klageutv. Dok. i saker der komm. enhet opptrer som ekstern part i forehold til annen enhet i kommunen Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA § 16 - forts. Innsyn i interne dokumenter hos kommunene og fylkeskommunene Dok. mellom kontrollutv. og dets sekretariat ansees som interne. Dok mellom kommune og KF/ særlovsorganer ansees ikke som interne. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

OFFENTLEGLOVA § 16 - forts Unntaket i § 14 gjeld heller ikkje for dokument frå eller til ei kommunal eller fylkeskommunal eining på område der einingane har sjøvstendig avgjerdsrett. Unntaket i § 14 gjeld likevel for dokument i saker der adm. sjefen… gjennomfører kontrolltiltak overfor ei eining, og for utkast til vedtak og innstillinger som blir lagde fram for adm. sjef…… Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune OFFENTLEGLOVA § 25 Det kan gjerast unntak frå innsyn for dokument i sak om tilsetjing….. Unntaket i første ledd gjeld ikkje søkjarlister. Organet skal snarast etter at søknadsfristen er gått ut, setje opp søkjarliste. Dersom søkjaren sjølv ber om unntak. Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune

Takk for oppmerksomheten! Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune