Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Hvordan ser framtiden ut for de som har investert?
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
BankID i Vital Forsikring ASA
Import og distribusjon av varer i et miljøperspektiv
Fremtidens Transportbehov
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Schenker AS Det enestående førstevalg
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
Arctic Sea and Rail Express
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Seminar januar 2012 Geir Berg
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Europcar presentasjon
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
COCA COLA DRIKKER AS SOM LOGISTIKK OG TRANSPORT- BEDRIFT
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Asak Miljøstein AS.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
NTS-KONSERNET Resultatpresentasjon pr 3. kvartal november 2011 kl 0800.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Verdiskapning i en logistikkjede
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
ASKO er en del av NorgesGruppen
Administrerende direktør Organisasjonsutvikling og økonomi
På sporet av den tapte tid
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Næringslivet har miljøansvar
Utskrift av presentasjonen:

Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen kan transporteres sjøveien?

Agenda ASKO NORD i nytt bygg ASKO en del av Norges Gruppen ASKO Miljømål Krav og forventninger til sjøveien

ASKO NORD AS 130 ansatte Omsetter for 1,7 milliarder ISO-sertifisert

NorgesGruppen på 1-2-3 Norges største handelshus 58,6 milliarder kroner i driftsinntekter i 2011 10. største selskap i Norge Egeneid og kjøpmannseid dagligvare- og kioskvirksomhet over hele landet. Engrosvirksomheten ASKO: Har ansvaret for den totale vareflyten 3000 ansatte Omsatte for 42 milliarder i 2011 Egeneid og kjøpmannseid dagligvare- og kioskvirksomhet over hele landet 2.350 utsalgssteder og ca. 27.000 medarbeidere 37 % markedsandel innen dagligvare 29 % mHar ansvaret for den totale vareflyten fra produsent til til sisteleddet. arkedsandel innen servering og storhusholdning Eiendomsutvikling, produktutvikling

ASKO - Distribusjon i hele landet ASKO i Norge ASKO NORGE AS Oslo ASKO DRAMMEN AS Drammen ASKO ØST AS og ASKO SENTRALLAGER AS Vestby ASKO VESTFOLD - TELEMARK AS Larvik ASKO HEDMARK AS Brumunddal ASKO OPPLAND AS Leira ASKO AGDER AS Lillesand ASKO ROGALAND AS Stavanger ASKO VEST AS Arna H.I. GIØRTZ SØNNER AS Eidsnes ASKO MOLDE AS Molde ASKO MIDT-NORGE AS Trondheim/Bodø NORDNORSK ENGROS AS Sortland ASKO NORD AS Tromsø 1% 9% 13%

TRANSPORT I ASKO 17.000 kundeleveranser hver uke ca. 640 lastebiler Vi investerer nærmere 100 millioner kr. hvert år i nytt materiell Vi kjøper drivstoff for ca. 140 millioner kr. hvert år 50 baneplasser på tog hver dag = 50 trailere ca. 640 lastebiler (inn+utgående og både egne og innleide biler) (ca. 300 egne biler på utgående transport) Visste du: ASKO forsyner Norges befolkning med nesten halvparten av det daglige behov av matvarer… •ASKO kjører over 14 millioner kilometer årlig, eller over 340 ganger rundt ekvator... •ASKO distribuerer et årlig volum på 2.000.000 m3...tilsvarer fulle paller stablet etter hverandre fra Oslo til Kirkenes... •ASKO betjener ukentlig 13000 kunder med over 22000 ulike vareslag... •ASKO håndterer 1.800.000.000 forbrukerpakninger årlig… •ASKO'S logistikksystem behandler 550 millioner økonomiske transaksjoner hvert år og er slik sett en betydelig logistikkbedrift i europeisk sammenheng...

VÅRT DAGLIGE LEVERINGSOMRÅDE I luftlinje: =720km Langs vei fra Å til Pasvik: 1282 km VÅRT DAGLIGE LEVERINGSOMRÅDE Vårt leveringsområde er fra Å i lofoten til Pavik ved russegrensen. Daglige avganger og alle våre kunder får sin varer levert DAG 1(neste dag etter avgang)

ASKO AMBISJON ! Norges mest kundeorienterte og effektive logistikkmaskin ! 100 % av varestrømmen ! Klimanøytral – best på miljø! Konkurransedyktighet - 100 % av varestrømmen ! Øke kapasiteten i ASKO totalt ved å utvide omfanget av sentrallagerfunksjonen Økt konkurransedyktighet for ASKOs kunder Alt fra en leverandør Økt frekvens (hyppigere hos kunde) Tilgang til et bredere sortiment Økt effektivitet internt

CO2-utslipp 50% reduksjon i løpet av 2014 ASKO miljømål CO2-utslipp 50% reduksjon i løpet av 2014 Energi 20% reduksjon i løpet av 2014 Avfall 90% kildesortert i løpet av 2014 KING 2 Sertifiseringer kvalitet/miljø •ISO 2200 – ISO 1400/ - MSC - IEH Vår miljøfilosofi •Miljø står langt oppe på vår agenda - det gjelder vår fremtid ! •Vi kan ikke unnslippe fordi vi alene betyr så veldig lite ! •Vi stiller ikke samme avkastningskrav til miljøinvesteringer som til øvrige investeringer - dvs vi tar en høyere bedriftsøkonomisk kostnad for å nå våre miljømål ! •Vi våger å satse - vi tør gå foran - vi tar et skritt frem og to tilbake - vi skammer oss ikke over å gjøre tabber i våre bestrebelser for et bedre miljø ! •Vi får ny kunnskap hver dag - en bratt lærekurve - nye erkjennelser og endrede beslutninger ! •Vi er ydmyke - vi hater glansbilder og skryt - og dyrker gjennomføringskraft !

Tiltak i ASKO distribusjon ASKO først i verden med bioetanol-lastebil ”avduket” av miljø- og utviklingsminister Erik Solheim mai 2009 Vi forventer å ha 30 slike biler i drift innen utgangen av 2012 Vi føler ett stort ansvar med så stor energikrevende byggningsmasse og så mange lastebiler/vogntog på veiene, da må vi hele tiden ha fokus på hvordan vi kan få ned våre utslipp. Så dette er ett tiltak på transportsiden og flere muligheter ønsker vi å se på. Men finnes det flere alternativ for mer miljøvennlig transport?

God fyllingsgrad og null utslipp

Hva skal til for at ASKO skal velge sjø som fremføringsmåte til våre kunder ? Sjøveien er et meget interessant for oss først og fremst for det kan gi en miljøgevinst.

Krav og forventninger til HAVNER: Modernisering av terminaler Matsikkerhet: Ubrutt temperaturkjede , fra skip til terminal, fra terminal til bil og til kunde, Tem logger, renhold/skadedyr , riktige godkjenninger, mattilsynet m.m. Effektivitet i alle nasjonal havner på inngående gods. (Ro-Ro og effektive palle løsninger) Havneavgifter må reduseres  Kunne tilby kostnadseffektive omlastninger mellom sjø og veitransport Det holder ikke med at Tromsø Havn forbedrer seg det må oppgraderes langs hele kysten Krav mundigheter Havneavgifter Havnestruktur vs samlasting (industrihavner vs fiskerihavner) Detaljert kartlegging av overføringspotensialet Styrket gjennomføringsevne med raskere planlegging og mer forutsigbar finansiering. Insentivordninger til nye prosjekter – Forutsatt forpliktende volumer 

Krav og forventninger til TRANSPORTØRENE Kunne drifte på lik linje og med samme godkjenninger som landtransport. Priser – Synliggjøre kost/nytte og miljøfordeler Forbedret kvalitet – Effektiv og profesjonell avvikshåndtering Terminaltid(lasting/lossing) må ned Frekvens og avgangstider Differensierte logistikk-tjenester (termo,container,stykkgods,parti osv) Kvalitet og regularitet. Er i rute, Just in time! Kunne drifte på lik linje og med samme godkjenninger som landtransport. Mattilsynet, temp logg osv Priser – Synliggjøre kost/nytte og miljøfordeler (likt eller bedre) Forbedret kvalitet – Effektiv og profesjonell avvikshåndtering Mer differensierte krav til fremføringstider (varegrupper)kombinere bil og båt. Utgående fra ASKO NORD Skipets miljøprofil Kriteriene er fordelt på tre områder: utslipp til luft (SO2 og NOx), driftsutslipp til sjø og faren for utslipp ved ulykker som f.eks. grunnstøting.

ASKO foreslår følgende tiltak for mer gods på sjø: Effektivisering av terminaler og tilrettelegging for integrerte logistikknutepunkter Insentivordning for overføring av gods fra lastebil til sjø Synliggjøre konkurransedyktighet både når det gjelder pris, leveringssikkerhet og miljø Bedre samvirke mellom alle aktørene i transportkjeden = Kunnskapsoverføring og utvikling! Regjeringen vil stimulere til at norsk nærskipsfart skal bli et miljøvennlig og konkurransedyktig alternativ til veitransporten slik at mer gods kan fraktes med skip. Strategien skal utarbeides innenfor rammen av Nasjonal Transportplan 2014 – 2023. Anbefalingene vil gi mer transport på sjø og bane, og mindre på lastebil. Godstransport på lastebil vil likevel øke kraftig i mange år framover

Ser ASKO potensialer i sjøveien? Et grønt JA ! Stikkord: leveringspresisjon, veisystem inn mot havnene og avgangshyppighet, og det må være både billigere og mer miljøvennlig, kundevennlig og ikke minst matsikkerhet

Konserndirektør engros og miljø : ”Miljø er ikke noe vi skal konkurrere på- til det er temaet for stort og viktig. Vi ønsker å ligge i forkant av utviklingen, og vi har en bratt læringskurve. Ny kunnskap gjør at vi må korrigere kursen underveis, men vi tester ut løsninger istedenfor å vente. Hvis alle svarene skal foreligge før vi gjør noe, taper vi miljøkampen” Torbjørn Johansson

Fremover ? Fra vei til sjø ? ”Ballen” er kastet …. Kick off! Vi må få til mer samarbeid mellom aktørene i transportkjeden