© Copyright 2009 Confirmit. All rights reserved. Produktkvaliteter For de som ønsker å være bedre enn konkurrentene sine Trond Johansen – Head of R&D Norway,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

Are you ready to take control?. Hvorfor oppgavehåndtering?  Kvalitet på utført arbeid  finne rett ansatt for oppgaven  Spare tid på oppfølging  Varslingsfunksjon.
om | navigator™ xlreport™
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hvem skal oppdra selgerne?
Tid: fredag Vi holder dørene åpne fra Sted: Making Waves, Kristian IVs gate 13, Oslo Påmelding:
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Copyright © 2009, CIBER Norge AS 1 Scrum i ikke-utviklingsprosjekter Mario Aparicio.
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Behaviour Driven Development, Steg 1: - Ikke tenk som en utvikler Jan Fredrik Stoveland , Smidig 2009.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Grunnkurs gesisPLAN - Del 8
Star Tour Ferievaner September 2009
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Betydning av prosjektkompetanse
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Grunnleggende testteori
Prosjekt 45e - WebConcret
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Side 1. Side 2 Agenda Begreper Norman ASA Mål og hensikt Teknologi Oversikt over systemet Demonstrasjon av systemet Tekniske løsninger Prosessen Konklusjon.
INTERNETT FORMÅL: Å skape forståelse for og gi kunnskap om utvikling av klient-tjener apllikasjoner basert på web.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Svein Ivar Kristiansen
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not?
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Mobil turistguide Suman & Siril. Mobil turistguide Prosjektidé Prosjektmål Undersøkelser Teknologier Status.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Bacheloroppgave Fremtidens front-end teknologi (Analyse for Telenor)
Gruppe 31 Telenor Min Bedrift 2.0 Av:
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. HP Confidential. For.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Nettverk: Connect to success! Anne Gretland Partner Business and Development Lead, Microsoft Norway Leder og medgrunnlegger av Oda-Nettverk.
Bruk av Iphone til innsamling av data til forskning
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
RIS-metoden for prosessforbedring
sporing av barn med klokke
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Utskrift av presentasjonen:

© Copyright 2009 Confirmit. All rights reserved. Produktkvaliteter For de som ønsker å være bedre enn konkurrentene sine Trond Johansen – Head of R&D Norway, Smidig 2009

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Kort om Confirmit 270 ansatte (Oslo, London, Moskva, Yaroslavl, NY, og San Francisco) Vi utvikler programvaren Confirmit som gjør selskaper i stand til å foreta datainnsamling, analyse og rapportering på web/telefon/håndholdte apparater.

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Hvordan skal du slå konkurrentene dine? Er svaret: Flere features? NEI OG ATTER NEI Systemer overlesses med features. En forskningsrapport fra Standish Group i 2002 viser at så mye som 45% av funksjonaliteten i programvare aldri blir brukt, kun 20% blir brukt ofte/alltid. Mary Poppendick (Lean evangelist): ”Extra features is the biggest waste in software development”.

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Er produktkvaliteter svaret? 1. generasjon iPhone Manglet features som konkurrentene hadde: Autofokus, blitz, stereo bluetooth support, 3G, GPS, MMS Enestående produktkvaliteter Usability, intuitivity, slickness, extendability (app store) Hva skiller disse? Maintainabilitiy (MTTF) Performance.Speed Performance.Torque slickness Security Flexibility

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Innfallsmetoden & flaks eller bevisst holdning Alt vi lager karakteriseres av produktkvaliteter, enten vi vil eller ikke. Systemene vi lager er mer eller mindre Brukervennlige, Skalerbare Produktive Valg: La produktkvalitetene materialisere seg etter innfallsmetoden og stole på flaks/intuisjon. Bevisst definere produktkvaliteter, og la disse styre utviklingen av systemer/programvare.

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Hvordan definere produktkvaliteter 1.Finn og prioriter interessehaverne til systemet/programvaren 2.Definer hva slags verdier og overordnede krav disse har til systemet/programvaren Eks: Kunde: ”Det må være mulig å lage standard- spørreskjemaer uten at man skal behøve å gå på kurs”. >> Verdi: lav introduksjonskostnad/opplæringskostnad 3.Konverter verdier til produktkvaliteter Produktkvaliteter skal defineres entydig, uten design, målbare

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Eksempel: Verdi => produktkvalitet Lav opplæringskostnad konverteres til: Usability.Intuitivity Skala: Tiden det tar for [Førstegangsbrukere] å lage en definert [Basisundersøkelse] ”Nåverdi”: 16,5 min (Testresultat konkurrent) Godkjent: 11 min || Mål: 10 min Måling: Testpersoner (studenter fra BI..) uten noen som helst erfaring i brukerundersøkelser lagde en forhåndsdefinert brukerundersøkelse med vårt nye brukergrensesnitt. Resultat: 9 minutter

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Produktkvaliteter - eksempler Produktkvalitet: Produktivitet Skala: Tiden, i minutter, det tar en definert [BrukerType] å utføre et definert [SettAvOperasjoner] i forbindelse med å lage et et brukerforum (Community Panel) i Confirmit. Målemetode: Testpersoner og stoppeklokke Tidligere versjon: 720 min Tolererbart: 180 min Mål: 120 min

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Produktkvaliteter - eksempler Produktkvalitet: Ytelse Skala: Tiden det tar for systemet og kompilere/generere en definert [Kompleks] spørreundersøkelse gitt en definert [HardwareKonfigurasjon] Målemetode: Måle maskintid i sekunder ved kompilering/generering Tidligere versjon: 7200 sek Status: 15 sek

Unclassified© Copyright 2008 Confirmit. All rights reserved. Passionate People Career Development Leading Technology Fra produktkvaliteter til fungerende programvare Basert på produktkvalitetene, kan utviklere bruke kreativiteten sin og komme opp med en rekke løsningsforslag som skal ta oss til målet. Denne leveranse-delen av produktutviklingen kan gjøres vha metoder som Scrum, Evo eller andre smidige metoder. Det anbefales sterkt å gjøre kontrollmålinger av produktkvalitetene underveis. Merk forskjellen: Man starter med en produktkvalitet som kontrollert og skrittvis materialiserer seg i form av features, og ikke omvent (Random-metoden).

© Copyright 2009 Confirmit. All rights reserved. Takk for oppmerksomheten Bøker, inspirasjon: