Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Advertisements

Hva er en sak - hvordan komme på?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Informasjonssjef Christian Fossen
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Presentasjonsteknikk
Markedsføring og pressearbeid
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Intervjuteknikk.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den vanskelige samtalen
Dette er SMART.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Hva tenker du på ?.
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Grunnleggende pedagogikk,
Krise: fare & mulighet.
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Misjonstime Velkommen til dd.mm åååå
Utarbeidet av Sissel Vestre
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Presentere en teknisk rapport
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
MEDIA.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvem er vi og hva er oppdraget?
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.

Innhold Hva gjør en nyhet til en nyhet i lokale medier? Intervjutrening Idéutvikling: Stunt i ditt nærmiljø!

Konflikt/kuriøst/kjendis Nyhetskriterier DEN LOKALE VINKELEN! V I S A Kort Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Aktuelt Konflikt/kuriøst/kjendis I lokale medier er det særlig den lokale vinklingen som er viktig, for eksempel en lokal aktivitet, person eller liknende. Saken bør være vesentlig for de som bruker mediet, og de bør kunne kjenne seg igjen (identifisere seg) med noen av personene i saken. Sensasjoner regnes ofte som nyheter, det samme gjelder aktuelle saker. Saker som inneholder et konfliktelement slår gjerne an i pressen. Og ikke minst kuriøse saker passer fint i lokale medier. Har for eksempel noen i lokalmiljøet gjort noe kuriøst/annerledes/oppsiktsvekkende for å samle inn penger til Kirkens Nødhjelp-aksjonen? Få gjerne med en lokal kjendis på laget, for eksempel til å gå med bøsse!

Hvordan forberede et intervju? Planlegg 2 eller 3 poeng du ønsker å få fram Et mål kan for eksempel være å kommunisere: Hva er situasjonen? Hva skjer? Når? Hvorfor er lokalsamfunnet engasjert? Hva gjør Kirkens Nødhjelp Tenk gjennom: Kan det komme kritiske spørsmål? Forbered svar. Øv!  Jan forteller om sine erfaringer. Deretter går vi gjennom ”løsningen”. Folk kan komme med ideer til hva som kan være konkrete poenger knyttet opp til et intervju ”dagen før dagen”. For eksempel ”Du er lokal aksjonsleder – hva bør du få fram?” Forbered deg. Noter stikkord. Hvis det blir tid, kan vi la folk øve i par.

Vanskelige spørsmål Dersom du får spørsmål du ikke kan svare på eller du står fast, kan du gjøre en avledningsmanøver: Det viktigste nå er…. Det viktigste budskapet er… Nå er det viktig å fokusere på… Vårt håp er at….

I intervjusituasjonen Gjenta ”Kirkens Nødhjelp” så ofte du kan På tv/radio: Snakk rolig og tydelig, bruk pausene Bruk et enkelt språk Ha et rolig kroppsspråk

Ideer? Stunt i ditt nærmiljø Lag en skisse for stuntet: Hva er konseptet? Hvem, hva, hvor, budskap Tenk nyhetskriterier Praktiske forberedelser: Materiell og folk Innsalg til lokale medier Hvilke medier? Salgsargumenter (lag stikkord) Hvilke ideer har dere til stunt? (Vi tar en kjapp idémyldring i plenum. Få opp noen gode ideer. Gjerne knyttet til flaskepost-kampanjen. Folk kan jobbe én og én, evt i par dersom dere er fra samme lokalmiljø.

Oppsummering!