Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Hva er en sak - hvordan komme på?
Den kristne fasten Nei, dette er fasten jeg har valgt: å løse urettferdige lenker, sprenge båndene i åket, sette undertrykte fri og bryte hvert åk i.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
HVA ER DU REDD FOR? Et tv-program som ”ufarliggjør” det barn er redd for. På ulike måter. Informativ, billedlig, morsom og engasjerende. De som sender.
Fra ord til liv August 2012.
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Kirkens Nødhjelp Ungdomsbevegelse
Hvordan intervjue en forsker?
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?
INSTRUKSJONER I manusdelen under finner du instruksjoner for hvordan du skal bruke denne presentasjonen, og for hvordan du best mulig kan tilpasse den.
Roman- og novelleanalyse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Taushetsplikt for frivillige
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Om å skrive om litterære tekster
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
808 – Guds offerlam 1/3 Si, hvem er han som bærer sår og skrammer,
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Jesus, døperen Johannes og jul
Fra ord til liv April 2010.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
KIRKENS NØDHJELPS FASTEAKSJON Årlig aksjon i fastetiden Hele menighetens aksjon Samlet inn 28 millioner i bøssebærere i hele Norge, flertallet.
KIRKENS NØDHJELPS FASTEAKSJON 2010 FLASKEPOSTKAMPANJEN Hvert år under Kirkens Nødhjelps fasteaksjon oppfordrer vi og Changemaker folk i Norge til å gi.
1 Kirkens Nødhjelps fasteaksjon Årlig aksjon i fastetiden. Hele menighetens aksjon. Samlet inn 31.5 millioner i bøssebærere Over.
10 regler for å skrive for web
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Krise: fare & mulighet.
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
Konfirmasjon i Helleland menighet
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Problemløsning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Til deg som skal holde denne presentasjonen:
Historien om Kirkens Nødhjelp startet med sjømannspresten som fikk i oppdrag å reise ned til Tyskland i 1947, for å se til kirka. Det var stor nød i Tyskland,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
MEDIA.
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Utskrift av presentasjonen:

Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013 Intervjutips Denne presentasjonen handler om lokal synlighet. Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013

Innhold Nøkkelsetninger om Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013 Hvordan tenker journalisten? Forberedelser til et intervju

Nøkkelsetninger Hvis du skal intervjues om Kirkens Nødhjelps fasteaksjon, bør du ha disse setningene under huden  Vi møter hverdagshelter i Kirkens Nødhjelps prosjekter over hele verden. Og det er nettopp disse hverdagsheltene som vi løfter frem under fasteaksjonen 2013. Dette er mennesker som er født på feil side av urettferdigheten. De kjenner fattigdommen på kroppen – forakten, fornedrelsen, fortvilelsen. Men de vil forandre verden, og de vet hvordan. De er forandring. De er forbilder. Annet: Midlene som kommer inn gjennom aksjonen går til Kirkens Nødhjelps arbeid over hele verden.

Konflikt/kuriøst/kjendis Nyhetskriterier V I S A Kort Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Aktuelt Konflikt/kuriøst/kjendis I lokale medier er det særlig den lokale vinklingen som er viktig, for eksempel en lokal aktivitet, person eller liknende. Saken bør være vesentlig for de som bruker mediet, og de bør kunne kjenne seg igjen (identifisere seg) med noen av personene i saken. Sensasjoner regnes ofte som nyheter, det samme gjelder aktuelle saker. Saker som inneholder et konfliktelement slår gjerne an i pressen. Og ikke minst kuriøse saker passer fint i lokale medier. Har for eksempel noen i lokalmiljøet gjort noe kuriøst/annerledes/oppsiktsvekkende for å samle inn penger til Kirkens Nødhjelp-aksjonen? Få gjerne med en lokal kjendis på laget, for eksempel til å gå med bøsse!

I journalistens hode… Nyhetskriteriene Jakten på den gode historien Jakten på de gode bildene DU har noe hun vil ha! Deadline

Verktøy for intervjuet Tenk gjennom: Hva er situasjonen? Hva slags intervju? (tv, radio, avis?) Hva er din rolle? Øyevitne (etter prosjekt-besøk) Konfirmant? Lokal arrangør? Lokal ildsjel? Bøssebærer? Husk: DU vet mer enn journalisten! 

Forbered deg! 1 Spør gjerne om spørsmålene på forhånd Ikke vær redd for å be om å få lese gjennom svarene før de trykkes Si ifra på forhånd dersom det er noe spesielt du ikke kan svare på Dersom du har en god, personlig historie/opplevelse for eksempel fra reisen: FORTELL OM DET!

Forbered deg 2 Planlegg to eller tre hovedpoeng som du ønsker å få fram uansett (NB Se slide med nøkkelsetninger) Et mål kan for eksempel være å kommunisere: Hva er situasjonen? Hva skjer? Når? Hvorfor er lokalsamfunnet engasjert? Hva gjør Kirkens Nødhjelp Forsikre deg om at du er i stand til å fortelle om hva Kirkens Nødhjelp gjør Det er lov å ha huskelapp! ØV!

Vanskelige spørsmål Tenk gjennom: Kan det komme kritiske spørsmål? For eksempel ”Kommer pengene frem?” Forbered svar. Dersom du får spørsmål du ikke kan svare på eller du står fast, kan du gjøre en avledningsmanøver: Det viktigste er…. Det viktigste budskapet er… Vårt håp er at….

LYKKE TIL!!!! Til slutt… Husk: Du kan mer om Kirkens Nødhjelps fasteaksjon enn journalisten! Han/hun er på jakt etter de gode historiene, derfor er DU viktig for ham/henne! Forbered to-tre punkter før du blir intervjuet Medieomtale av aksjonen har STOR betydning for innsamlingsresultatet! LYKKE TIL!!!!