Hva vil vi oppnå med undervisning i forskningsetikk?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
ELSA: Etiske, juridiske og samfunnsmessige sider ved NorZymeD Roger Strand, Senter for vitenskapsteori, Universitetet i Bergen Morten Walløe Tvedt, Fridtjof.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Populærvitenskapelig litteratur ABI – – HR.
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Et velfungerende forskningssystem – hva er de største utfordringene i dag? Fagerbergutvalgets dialogmøte 31. mai 2010 John-Arne.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
MENNESKENES LEVEVILKÅR VERDEN HAR ALLTID BESTÅTT AV FOLKEVANDRINGER OGSÅ IDAG.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Bærekraftig utvikling - miljø
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Misjon – å krysse grenser
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Olje og internasjonale konflikter
Innføring i yrkesetikk for lærere
GLOBAL OUTREACH DAY ONE DAY ONE WORLD ONE MESSAGE.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
HVORDAN KAN OFFENTLIGE INNKJØP VÆRE EN DRIVKRAFT FOR ET BÆREKRAFTIG NÆRINGSLIV OG SAMFUNN? ? Difi frokostseminar 17. desember 2014 Idar Kreutzer, adm.dir.
Olje og internasjonale konflikter. Oslo Børs Hovedindeks +0,68% 414,51 kl 10:29.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
1 Etikkseminar, Ph.D, IVT Forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk 3.mai Hva er det vi trenger? Bygge gode forskningskulturer 2.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Effektiv undervisning
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Møte med instituttledere
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Hvor kommer kunnskapen fra
CAMPAIGNING From vision to action.
Kristin Færøvik, styreleder Norsk olje og gass
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Utskrift av presentasjonen:

Hva vil vi oppnå med undervisning i forskningsetikk? Ragnar Fjelland Senter for vitenskapsteori (Institutt for fysikk og teknologi)

På bakgrunn av avsløringene av fusk i forskningen: Er konklusjonen mer undervisning i forskningsetikk?

Bjørn Myskja og Berge Solberg: “Svaret er “mer etikk”. Hva er spørsmålet?” i Rune Nydal og Berge Solberg (red.): Juks, uredelighet og god forskning (2006)

Torben Hviid Nielsen: “Fristere og syndere i det universitets-industrielle kompleks – apropos tilfældene Hwang og Schön” De ytre rammene: kommersialisering økt konkurranse

De ytre rammene kan vi ikke (i hvert fall ikke direkte) gjøre noe med Ingen (eller få) har hevdet at undervisning i forskningsetikk er overflødig Forskningsetikk dreier seg om mer enn fusk i forskningen

Hva ønsker vi å oppnå med undervisning? For eksempel at forskerne følger spillereglene? at forskerne lærer etisk teori? at forskerne utvikler de rette holdningene? at forskerne i det hele tatt bryr seg om etikk?

Robert Merton om vitenskapens ethos (1942) kommunisme: kunnskap er felleseie universalisme desinteresse originalitet skeptisisme Normene er under press

Er normene foreldet? Nei Men de må tilpasses og diskuteres kritisk Eksempel: Normen om universalisme: Blant annet rettet imot ideen om nasjonal vitenskap (for eksempel en arisk eller tysk fysikk) Men den bør i dag ikke ekskludere en diskusjon om betydningen av lokal kunnskap

Eksempel: Karl Popper: The Open Society and its Enemies (1943) Trussel mot det åpne samfunn: nazismen og kommunismen Georg Soros: The Crisis of Global Capitalism. Open Society Endangered (1998) Trussel mot det åpne samfunn: “markedsfundamentalismen”

Det er fundamentalt viktig å opprettholde bevisstheten om at vitenskapelig aktivitet forutsetter visse grunnleggende normer I et videre perspektiv er det ikke bare spørsmål om å opprettholde vitenskapen, men demokratiet. Andre, mer spesifikke normer, er også fundamentalt viktige, for eksempel normen om informert samtykke i forskning på mennesker. Men........

.... de er utilstrekkelige “Det investeres ca. 700 milliarder kroner hvert år i helseforskning. Men 90 prosent av dette brukes på helseproblemer som rammer den rikeste 10 prosent av verdens befolkning.” Asgeir Johannessen, nestleder i Leger Uten Grenser, BT 14.11.2006

“Men skal vi ganske enkelt si at å gjøre det rette utelukkende består i å være sannferdig og å levere tilbake det man har lånt?” Sokrates, Staten (331)

Vitenskapen må settes inn i en større samfunnsmessig sammenheng

Charles Percy Snow: The Two Cultures (1959) The Two Cultures: A Second Look (1964)

Chap. 4 The Rich and the Poor "The main issue is that the people in the industrialised countries are getting richer, and those in the non-industrialised countries are at best standing still: so that the gap between the industrialised countries and the rest is widening every day. On the world scale this is the gap between the rich and the poor."

NENT: Forskningsetiske retningslinjer for naturvitenskapelig og teknologisk forskning 5. Forskningen skal der det er mulig i størst mulig grad bidra til større global rettferdighet i fordeling av goder ved formidling av kunnskap

David Parnas' tre etiske prinsipper (“SDI: A Violation of Professional Responsibility”, i J. Alton, E. Fawcett og L. T. Gardner: “The Name of the Chamber Was Peace”, Toronto: Samuel Stevens 1988) 1. Jeg er ansvarlig for mine egne handlinger og kan ikke overlate til noen ytre autoritet å ta avgjørelser for meg.

Vitenskapen har til nå vært styrt av et “ikke-etikk- prinsipp” “One of the virtues of the new mode of knowledge production is that it cannot brush its ethical problems under its carpet.” John Ziman: “Why must scientists become more ethically sensitive than they used to be?”, Science, 4. desember 1998

2. Jeg kan ikke ignorere etiske og moralske problemer 2. Jeg kan ikke ignorere etiske og moralske problemer. Jeg må bruke noe av min energi til å avgjøre om den oppgaven jeg er tildelt, er bra for samfunnet.

3. Jeg må forsikre meg om at jeg løser det virkelige problemet, og ikke bare kortsiktig tilfredsstiller min overordnede.

En forsiktig konklusjon Hvis vitenskapsfolk som har fulgt kurs i forskningsetikk, følger Parnas' eksempel, er målet med undervisningen nådd.