KVALITET I HØYERE UTDANNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Alt om kvalitetssystemet
Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssikring av høgre utdanning Med blikk også på e-læringstilbud Grimstad, 13. mars 2006 Jon Haakstad, NOKUT.
Hva er Smart™.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
IKT Orkide Ledelse og Skole
Strategiarbeid i praksis
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Nasjonalforeningen - utfordringer og muligheter Landsstyremøte 14.juni Lisbet Rugtvedt.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kommunen som arbeidsgiver
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Page 1 Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet? Bjørn Stensaker.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Dialogkonferanse Behovene
Stoisismen og kristendommen
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Asker - mulighetenes kommune
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Kvalitet i fleksible studier
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

KVALITET I HØYERE UTDANNING “DET ER IKKE LETT Å TREKKE VIRKELIGHETEN UT AV ET ABSTRAKT BEGREP SOM KVALITET. JO MER MAN TENKER PÅ DET RENE BEGREPET, DESTO TOMMERE BLIR MAN I HODET.” (Trond Berg Eriksen I: Lindøe,1996 s.88)

Kvalitet i utdanningen- noen begreper Rammekvalitet Inntakskvalitet Programkvalitet Resultatkvalitet (Handal-utvalget, 1990) Undervisningskvalitet Styringskvalitet Relevans (Norgesnettrådet, 2001)

Nyere forståelse av kvalitets -begrepet Kvalitet som det unike og/eller fremragende Kvalitet som realisering av bestemte standarder som bør overholdes Kvalitet som relevans Kvalitet som økonomi Kvalitet som forandring, endring og utvikling NoU 2000: 14 ”Frihet med ansvar. Om høgre utdanning og forskning i Norge.”

Prinsipper for kvalitetsarbeid Brukerfokus Klar ledelse Kontinuerlig forbedring Beslutninger basert på fakta Deltagelse av alle ansatte – ”den lærende organisasjon” Prosessorientering – å gjøre de riktige tingene første gang.

To aspekter ved et kvalitets- system A: System, rutiner, prosedyrer B: Verdier, holdninger, kultur

Hva er et kvalitetssystem? “…et helhetlig system som koordinerer aktiviteter (…) for å rettlede og styre en organisasjon når det gjelder kvalitet.” ISO 9000 s.6

Hvorfor skal vi ha et kvalitets-system? Skaper ”orden i eget hus” Inngir tillit hos samarbeidspartnere Krav fra NOKUT

Hvem har ansvaret for kvaliteten i utdanningen? Alle! I en lærende organsisasjon vil kvalitetsarbeid inngå som en naturlig del av den ordinære virksomheten. => De som har ansvaret for arbeidsoppgaver har dermed i stor grad ansvar for det praktiske kvalitetsarbeidet.

To dimensjoner ved kvalitets-arbeid Før studiestart Underveis i studiet Avslutningen av studiet