KVALITET I HØYERE UTDANNING “DET ER IKKE LETT Å TREKKE VIRKELIGHETEN UT AV ET ABSTRAKT BEGREP SOM KVALITET. JO MER MAN TENKER PÅ DET RENE BEGREPET, DESTO TOMMERE BLIR MAN I HODET.” (Trond Berg Eriksen I: Lindøe,1996 s.88)
Kvalitet i utdanningen- noen begreper Rammekvalitet Inntakskvalitet Programkvalitet Resultatkvalitet (Handal-utvalget, 1990) Undervisningskvalitet Styringskvalitet Relevans (Norgesnettrådet, 2001)
Nyere forståelse av kvalitets -begrepet Kvalitet som det unike og/eller fremragende Kvalitet som realisering av bestemte standarder som bør overholdes Kvalitet som relevans Kvalitet som økonomi Kvalitet som forandring, endring og utvikling NoU 2000: 14 ”Frihet med ansvar. Om høgre utdanning og forskning i Norge.”
Prinsipper for kvalitetsarbeid Brukerfokus Klar ledelse Kontinuerlig forbedring Beslutninger basert på fakta Deltagelse av alle ansatte – ”den lærende organisasjon” Prosessorientering – å gjøre de riktige tingene første gang.
To aspekter ved et kvalitets- system A: System, rutiner, prosedyrer B: Verdier, holdninger, kultur
Hva er et kvalitetssystem? “…et helhetlig system som koordinerer aktiviteter (…) for å rettlede og styre en organisasjon når det gjelder kvalitet.” ISO 9000 s.6
Hvorfor skal vi ha et kvalitets-system? Skaper ”orden i eget hus” Inngir tillit hos samarbeidspartnere Krav fra NOKUT
Hvem har ansvaret for kvaliteten i utdanningen? Alle! I en lærende organsisasjon vil kvalitetsarbeid inngå som en naturlig del av den ordinære virksomheten. => De som har ansvaret for arbeidsoppgaver har dermed i stor grad ansvar for det praktiske kvalitetsarbeidet.
To dimensjoner ved kvalitets-arbeid Før studiestart Underveis i studiet Avslutningen av studiet