Riksantikvarens universitets- og høgskolesatsing Orientering om Utviklingsnett, Riksantikvarens rolle og programmet i dag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Melding til Stortinget…
Velkommen til TV -konferanse Vrådal og 19. mai 2009.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Høgskolen i Østfold Personalseminar for IT-drift og Avdeling for IT Mandag 8. og tirsdag 9.mai 2006 Mühlbocks Hotell, Ed, Sverige.
Maritim politikk og regionene Sverre Mauritzen Internasjonal koordinator Vestlandsrådet Sola
Universitetsturne 2013 i Nordland
Nils Marstein Riksantikvarens rolle i byggesaker.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
A: Holsetgata 22, 2317 Hamar T: W: ncdchamar.no E:
Grønn utdanning – utfordringer
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum IKS
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Mobiliseringskonferanse Interreg
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Førstelektorprogram ved UiT
TUP By- og samfunnsplanlegging (BSP)
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Riksantikvarens universitets- og høgskolesatsing Orientering om Utviklingsnett, Riksantikvarens rolle og programmet i dag

Nye studiemoduler der Riksantikvaren er inne Kulturminneforvaltning og samfunnsplanlegging, Høgskolen i Bodø Kulturminneforvaltning og lovverk, Riksantikvaren Ny bruk av gammel bygningsmasse, NTNU Stedutvikling i kystsonen, Høgskolen i Bodø

Programmet i dag skal: Stimulere arbeidet med studiemodulen ”kulturminner og reiseliv” Bygge nettverk rundt utviklingsarbeidet som sikrer at tilbud treffer etterspørsel Gjøre Utviklingsnett til et attraktivt forum for undervisningsinstitusjoner med studietilbud innenfor kulturhistorie, forvaltning og vern

Program 22. mai 2003 Kl : Registrering Kl :Velkommen v/ avdelingsdirektør Kirsten Tegle Bryne: ”Riksantikvarens fremtidige rolle i Universitets- og høgskolesatsingen” Kl :Høgskolen i Lillehammer v/førsteamanuensis Thor Flognfeldt presenterer studiemodulen ”Kulturminner og reiseliv” (arbeidstittel) Kl : Kaffepause Kl :Professor Peter Aronsson, Linköpings universitet: ”Vad vil man uppnå med resan til det förflutna?” Kl : Underdirektør Synnøve Vinsrygg, Nordic World Heritage Foundation ”En bærekraftig turisme for verdensarven” Kl : Diskusjon m/inviterte innlegg Kl : Avslutning

Kort historikk Universitets- og høgskolesatsingen etablert 2001 Skulle opprinnelig utvikle et modulbasert etter- og videreutdanningstilbud i kulturminneforvaltning sammen med utvalgte høgskoler Prosjektet utvidet til å omfatte universiteter sommeren 2002 Første kull fra grunnkurs i kulturminneforvaltning ”kulturminneforvaltning og samfunnsplanlegging” uteksaminert våren Nytt grunnkurs starter i Bodø september inneværende år. Flere påbygningsmoduler under planlegging

Hvor vil Riksantikvaren med universitets- og høgskolesatsingen? Bidra til økt oppslutning om kulturarven Bedre kulturminneforvaltningen på lokalt og regionalt nivå gjennom å stimulere nye grupper til utdanning innenfor kulturminnevern og –forvaltning Bygge nettverk på tvers av sektorer og fagdisipliner Initiere etablering av en Bachelor i kulturminneforvaltning innen 2005 Etablere en Bachelor i kulturminneforvaltning innen 2005

Riksantikvaren har tilpasset sin universitets- og høgskolesatsing til: At det allerede pågår et omfattende planleggings- og utviklingsarbeid av nye og relevante studietilbud ved landets universiteter- og høgskoler Det er viktig å bygge videre på eksisterende undervisningstilbud og kompetansemiljøer Det er like viktig å trygge rekrutteringen til de studietilbud som utvikles At forholdene må legges til rette for at kurstilbudene legges til rette for målgrppenes behov, både økonomisk og faglig. En strammere budsjettsituasjon som krever at flere bærer kostnadene

Riksantikvaren skal heretter: Fortsette med undervisning Nedtone sin rolle som initiativtaker til nye studiemoduler I større grad koordinere og veilede undervisningsinstitusjonenene, samt stimulere til samarbeid Stimulere pågående utviklingsarbeid, faglig og økonomisk Subsidiere studieplasser for prioriterte målgrupper Bygge nettverk mellom undervisningsinstitusjonene, kulturminneforvaltningen og målgruppene, samt formidle behov til departementer og andre direktorater Være driftsansvarlig for Utviklingsnett

Samarbeidspartnere for Riksantikvaren er: Universiteter- og høgskoler for grunn og etter-/videreutdanning Kursinstitutter for etterutdanningstilbud av mindre omfang Målgrupper som definerer behov i forhold til de enkelte kurstilbud

Universitets- og høgskolesatsingen består av: Styringsgruppe: Riksantikvarens ledermøte Prosjekteier: Organisasjonsavdelingen v/Kirsten Tegle Bryne Prosjektleder: Sjur Harby Utviklingsnett: Forum for presentasjons av nye moduler, bygging av nettverk nog arbeidsfordeling mellom undervisningsinstitusjonene Fagforum: møtested for drøfting av saker av mer overordnet/prinsippiell karakter og andre med undervisningstilbud innenfor kulturminneforvaltning og -vern. Riksantikvaren har intern forankring gjennom kontaktpersoner i alle avdelinger. Alle studietilbud som Riksantikvaren økonomisk bidrar til gis også tilbud om faglig oppfølging fra Riksantikvaren.

Hva er behovet? En grunnutdanning i kulturminneforvaltning eller beslektede temaer Et modulbasert etter- og videreutdanningstilbud rettet mot offentlig forvaltning Et kurstilbud rettet mot privat og offentlig sektor