Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
NESOs Formannskole klasse / 2014
Organisering av PTF Vg1RM
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
FDV Nord-Østerdal vgs. • Sosial tilhørighet med felles måltider og mye samarbeid i grupper • Arbeidspraksis, utplassering en eller flere dager pr uke.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Nasjonal digital læringsarena
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Prosjekt til fordypning
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Temabasert undervisning
Design og Håndverk Haugaland videregående skole
Time vidaregåande skole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Utdanningsvalg 10.klasse
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Karriereveiledning i grupper
Slåtthaug ungdomsskole
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Utviklet av pedagoger i
Utdanningsvalg 10.klasse
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2017.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole ”vi får fordype oss i det yrket som vi vil bli, slik at vi kan kjenne ekstra etter om det er det vi vil bli” elevsitat

Problemstilling Hvordan organisere prosjekt til fordypning for egne elever? Målsetting Utvikle gode veiledningsstrategier Organisere veiledning opp mot enkelteleven ”Løfte” faget for elevene God fagopplæring til alle Fokuset i oppgavene ligger på hva eleven skal kunne/skal ha lært etter endt oppgave Utvikle og innføre verkstøykasser for grunnleggende teknikker i flere fag

Nåsituasjonen i klassen mars 2008 1,5 klasse – 20 elever Vi har elever mellom 16 og 28 år Jentedominans, men vi har også to gutter! Noen av elevene visste hva de ville da de startet, hovedvekt av disse vil bli frisører Elevene har i tillegg til frisør vært innom fag som kjole- og draktsøm, aktivitør, blyglasshåndverker, børsemaker, strikkefaget. Flere elever har avsluttet tidligere påbegynt utdannelse på andre programområder.

Rammer og organisering Sammenslått gruppe som har ett hovedrom + tilgang til verksteder og grupperom Stort sett ”tolærer” i programfag og prosjekt til fordypning Lærerne har ulik yrkesbakgrunn/fagutdannelse Aktivitør med yrkesfaglærer utd., frisør, klær- og kostymedesigner, faglærer i forming. Faget er for VG1 og VG2 lagt til en dag i uka, fredag. Elevene kan velge fordypning blant alle fagene som kommer inn under design og håndverk, totalt 47 fag + kryssløp. I tillegg kan de som velger nytt VG1 velge fordypning innen andre programområder, f. eks medier og kommunikasjon Ulike tidsfrister på prosjektene

Arbeidsformer Individuelle prosjekter Tilbakemelding fra elevene: Sitat: ” når jeg får holde på med det jeg liker best blir det en god avlastning til alt det andre” ”det at vi kan fordype oss i det vi kan velge på VG2” ”muligheten til å utforske de ønskene man har innen de forskjellige yrkene” ”at jeg kan lære mer om det jeg kanskje kommer til å ta en utdannelse i” Arbeidspraksis, skole/bedrift ”gode muligheter både gjennom utplassering og på skolen” ”jeg har fått jobbe med det jeg vil og valgt det meste selv” Gruppearbeid mest i starten på skoleåret

Kompetanse- og læringsmål Vår praksis i dag: Eleven velger fag og kompetansemål på VG3, de lager egne læringsmål og setter disse ut i praksis. Eleven planlegger, gjennomfører og evaluerer egne prosjekter Planlegging: Elevene får tidsfrist for innlevering av kompetansemål og læringsmål Lærer går gjennom oppgaven i plenum og veileder hver enkelt elev Eks fra tekstiloppgave: Elevene har ikke erfaring med verken teknikk, materiale eller mønster. Elevene fikk individuell veiledning. Felles innføring i grunnleggende teknikker. Hvilke kompetanse har eleven behov for ? Årsplan må prioriteres.

Vår erfaring i dag: Vi ser at elevene har vanskelig for å gå inn i planene og finne relevante mål og omsette disse i praktisk arbeid, dette bekreftes også i undersøkelsen vi gjorde blant elevene. ”Hva er din største utfordring i faget PTF?” 10 av 14 har svart: ”å planlegge arbeidet og gjennomføre det slik at jeg blir ferdig innen fristen jeg har satt meg”. 7 av 14 har svart: ”å velge kompetansemål fra læreplanen” 5 av 14 har svart: ”å velge ut hva jeg skal arbeide med ut fra valgte mål fra læreplanen” 5 av 14 har svart: ”at utfordringen er å presentere det ferdige arbeidet” 4 av 14 har svart: ”å velge hvilket yrke jeg skal fordype meg i”

Nå Fag – kompetansemål – læringsmål utførelse – vurdering Ønsket situasjon Velg hva du vil gjøre, fag (læringsmål) – utfør –dokumenter, FIFF -kompetansemål

Momenter for videre arbeid Refleksjon ut fra erfaring Har vi hatt god nok veiledning opp mot den enkelte elev i forhold til kompetansemålene? Hva med presentasjon/erfaringsdeling Målsetting Endre veiledningsstrategi – stramme opp Dele inn i fagrelaterte grupper med en ansvarlig lærer som veileder. Fast veiledningstid (i grupper/individuelt) Presentasjon i ”egne” grupper – trygghet …

Oppgavemodeller Tema- ”Ferdig pakke” oppgave Yrker med gitte Åpen oppgave Tema- oppgave ”Ferdig pakke” Yrker med gitte kompetansemål og læringsmål Arbeidspraksis Individuelt/ gruppe

Vilkår Vilkår som må være tilstede for at vi skal kunne organisere som vi ønsker: ”Spissede” team – stabile team med bred fag- og yrkeskompetanse Bedre utnyttelse av ressursene i teamet Mulighet for å periodisere undervisningen etter behov, også fellesfagene Teamet må få større innflytelse når det gjelder planleggingen/organiseringen av skolehverdagen, også når det gjelder det økonomiske. Hovedfokus på fag og ikke på administrative/andre oppgaver Ressurs ut fra de arbeidsoppgaver vi gjør utover undervisning Samarbeid skole/ næringsliv, Intensjonsavtaler med ”utvalgte”/interesserte bedrifter Elevforutsetninger – motiverte elever

Eksempel på deler av elevlogg