Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Advertisements

”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Risløkka kompetansesenter
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Velkommen til Informasjonsmøte om utveksling
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Knut Grønvold •Eidsvoll videregående skole •Fagbrev som forskalingssnekker •Svennebrev som tømrer •Hovedfag i pedagogikk •Utdannet innen karriereveiledning.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Snart klar for videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
FYR Ny GIV
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
Prosjekt til fordypning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Prosjekt til fordypning
Status for Kunnskapsløftet
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Time vidaregåande skole
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Overgangsprosjektet – NY GIV
Utdanningsvalg 10.klasse
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Yrkesretting.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt skole? Petter Mortensen, Sogn VGS Jan Steffensen, Sogn VGS Geir Efjestad, Bjørnholt skole Dag Arne Midtland, Hellerud VGS Petter Høglund, Hellerud VGS Glenn Johnsrud, Hellerud VGS

Yrkesveiledning eller yrkesopplæring? Bakgrunn for valg av oppgave Yrkesveiledning eller yrkesopplæring? Ulik fagbakgrunn og kompetanse blant lærerne på de ulike skolen Ulike verkstedlokaler og Vg2 yrkesfaglige studieprogram på de ulike skolen Ikke organisert og satt i system innenfor BA i Oslo-skolen tidligere

gode relevante oppgaver som gir mening Metode for gjennomføring Utveksle elever og lærere mellom våre tre skoler for å utnytte den enkelte skoles kompetanse innen et eller flere fagområder. gode relevante oppgaver som gir mening og relevans Gjennomføres i løpet av en skoleuke, 35 skoletimer

Formål med Sputnik II Gode relevante oppgaver Utvikling av læreres kompetanse Kunnskapsdeling

Organisering Sogn: Har ansvar for gjennomføring av øvelser i fag som rekrutterer til Vg2 KEM Bjørnholt: Har ansvar for gjennomføring av øvelser som rekrutterer til murer faget Hellerud: Har ansvar for øvelser som rekrutterer til betongfagene

Visjon Utvikle den enkeltes skoles kompetanse slik at elevene får en bedre opplæring innen bestemte fagområder i Bygg og Anleggsteknikk.

Dokumentasjon og Kunnskapsdeling Fiff skal benyttes for dokumentasjon av arbeidsoppgavene. Det er opprettet en egen gruppe kalt: PTF Vg1BA Oslo Elevene kan dele arbeidet sitt med resten av gruppen veileder/lærer kan i samråd med elever legge noen arbeider i ”Bransjens arbeider” slik at alle med tilgang til fiff/byggfag kan lese elevenes arbeider Slik kan elevene drive en god kunnskapsdeling på tvers av skoler og fylker http://www.fiff.no/Byggfag/Default.aspx?did=4662095

Forskalingsøvelse, Hellerud VGS: Pedagogisk opplegg Forskalingsøvelse, Hellerud VGS: © Jonas Haugane

Matematikk: ”Under praktisk arbeid i bygghallen skal eleven kunne lese og tolke byggtegninger og dra nytte av matematikken i eget arbeid” ”Det blir viktig at eleven opplever å mestre regneoppgaver, Og at dette kan motivere til å forstå nødvendigheten av å kunne anvende matematikken i byggfagene."

Pedagogisk opplegg Matematikkoppgaver knyttet til praktisk arbeid med forskalingsøvelsen Regn ut: a). Areal av veggen med ventil og dør. Svar i kvadratmeter. Areal = l x b b). Areal av ventil og døråpning. Svar i kvadratcentimeter. (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) c). Areal av betongveggen. Svar i kvadratmeter. 2. Regn ut: Volum av den mengde betong som går med til å støpe veggen. a). I kubikkmeter, m3 (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) b). I liter. (Tips: liter = kvadratdesimeter dm3, gjør derfor først om til dm.)

Pedagogisk opplegg Murerøvelse, Bjørnholt skole © Magnus Ruud

Pedagogisk opplegg Matematikkoppgaver knyttet til praktisk arbeid med murerøvelsen. Regn ut: a). Arealet av ”utvendige” vegger (to kortvegger og en langvegg). Svar i kvadratmeter. m2. Areal = l x b (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) 2. Regn ut: Volumet av hele veggen Volum = l x b x h b = bredden på teglsteinen a). I kubikkmeter, m3. (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) b). I liter. dm3.(Tips: liter = kvadratdesimeter, dm3, gjør derfor først om til dm.) 3. Regn ut: Kan du ved å kombinere svaret i 2.b). med målene på teglsteinen beregne volumet på mørtelen du trenger for å mure 20 skift. (Tips: bruk dm. som enhet).

Pedagogisk opplegg Rør oppgave, Sogn VGS

Ledelse Elevmedvirkning Lærere som arbeider mot samme mål Organisering som gir muligheter for: Elevmedvirkning Lærere som arbeider mot samme mål Utvikle en lærende organisasjon Dra fellesfagene enda tettere inn i yrkesfaget

Økonomiske rammer Ressursskolen Sogn, ved rektor går inn for at ressursskolen dekker utgifter til vikarer og materialer som går med til prosjektet.

Gjennomføring neste år Involvering av Vg2 Videre arbeid Gjennomføring neste år Involvering av Vg2

Takk for oppmerksomheten