MAROFF Maritim virksomhet og offshore operasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Forskning og Teknologiutvikling for Olje og Gass Virkemidler i Forskningsrådet PETROMAKS, et stort program for petroleumsforskning Norsk Offshore dag.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
Legemiddelindustri som norsk vekstnæring LMIs Næringspolitisk seminar 26. mai 2008 Adm. direktør Stein Lier-Hansen, Norsk Industri - 
Norsk Tverrfaglig Maritim Forsknings-stiftelse (NTMFs)
Teknologi og forskningslære Etterfølgende presentasjon forutsettes å bli supplert og modifisert slik at den passer for den enkelte skole.
Et initiativ for økt verdiskapning i det maritime Norge for
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning

Maritimt IT-Forum En møteplass for deg som vil holde deg oppdatert og påvirke utviklingen av IT-løsningene i den maritime næringen.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Norge forsterker sin stilling som verdens ledende maritime kompetansesentrum frem mot år Verftskonferansen, Bergen, november 2000.
M. Førde, 2001 TBL/Seaway-begrenset Innspill fra TBL til En sammenfatning fra TBL’s samling på Gardemoen Februar 2001 ang.
Terje Grastveit, C-MAP Norway
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Sist oppdatert november 2013.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Puls-programmet i dag og framover
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Statssekretær Oluf Ulseth (H) First Tuesday, 8. oktober 2002.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
HMS i Petroleumsnæringen en egen satsing I Olje og gass programmet Norges Forskningsråd.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
FORNY – FORUM 2-3. nov 2004: LEN’s rolle i FORNY Midt-Norge Vært aktiv i programmet siden starten 1995 Total-leverandør inkl stimulering fram til ’01 FOKUS.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Regionale forskningsfond
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Hvor er vi, og hvor skal vi med Bio-økonomien Oslo, 27 august 2015 Ove Trellevik Colourbox.com.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Forskningspolitiske konferanse 2016
Utskrift av presentasjonen:

MAROFF Maritim virksomhet og offshore operasjoner Presentasjon på Fargis-seminar 5. mars 2003 Sigurd Falch Programkoordinator MAROFF MAROFF er et av IE’s innovasjonsprogrammer. Det startet opp fra og med 2002. Hensikten med denne presentasjonen er å: - gi områdestyret en orientering om MAROFF og hva som foregår av FoU i de maritime næringer og forskningsmiljøer - si noe om hvilke utfordringer vi står overfor, og - forklare hvorfor det er viktig å støtte brukerstyrt forskning i denne sektoren med offentlige midler.

Innhold Maritim sektor Tidligere program Seaway@2010 initiativet Programplanen Budsjettsituasjonen Maritime informasjonsnettverk Presentasjonen vil inneholde følgende punkter: I punktet om Maritim sektor vil jeg si noe om de næringene som MAROFF skal betjene. Presentere tall og karakteristiske trekk. Tidligere program, som gikk forut for MAROFF vil bli omtalt - Vil si noe om inndeling og omfang - Eksempel på prosjekter Jeg vil så si noe om den prosessen som ledet fram til det nye programmet MAROFF. Her var Seaway-initiativet viktig. Resultatet av prosessen er reflektert i Programplanen for MAROFF Avsluttningsvis vil jeg si noe om hvorfor det er viktig med offentlige midler til brukerstyrt forskning i maritim sektor. Fargis-seminar 05.03.03

MAROFF deltar på tre hovedfelter: Skipsfart Skipsfarten er den tradisjonelle delen av maritim virksomhet. Selv om andre næringer og fagfelt utgjør kjernen i Olje&Gass-virksomheten og i sjømat-næringen, er det slik at de maritime næringer og maritim teknologi har vært og er av veldig stor betydning for den norske offshore- virksomheten og for fiskeri og havbruk. Da vi fant olje: Rederier og verft omstilte seg. Skipstekniske fagmiljøer (NTH, Marintek, DnV) var viktig for utvikling av offshore virksomheten. Offshore Fisk og Havbruk Fargis-seminar 05.03.03

Offshore-entrepenører Den maritime klynge UoH Rederi Meglere Forsikring Finans Advokater F- inst Verft Myndigheter: Sjøfartsdir. Kystverket Sjøkartverket Oljedir. SFT Utstyr Offshore-entrepenører Skipskons. Klasse-selskap: DNV Fargis-seminar 05.03.03

Den norske maritime klynge Komplett Verdensledende Internasj. orientert Kompetansebasert Lange tradisjoner Endringsorientert Finnes i hele Norge Komplett: Som vist på foregående bilde, finnes alle deler av maritim virksomhet i Norge. Bare Japan som har en like komplett maritim klynge. - Kompetansebasert: ”En av konklusjonene fra prosjektet Et verdiskapende Norge var at den maritime næringen står i en særstilling i norsk næringsliv. Den opererer i globale markeder og er lokalisert i Norge av kompetansemessige årsaker. Det er ikke tilgang på naturresurser eller billige innsatsfaktorer som gjør at et stort antall rederier, skipskonsulenter og produsenter av skipsutstyr har valgt å drive sin virksomhet fra Norge. De er lokalisert her fordi Norge har et av verdens sterkeste og mest kompetente maritime næringsmiljøer.” Sitat fra Det regionale maritime Norge Endringsorientert: Norge var først / tidlig ute med: Motorskip Tankskip LNG Kuletanker m.m. ………. Fargis-seminar 05.03.03

Tall for de maritime næringer Antall rederier: 300 Maritime konsulenter 50 Utstyrsleverandører 250 Verft 70 Klasseselskap 1 Ansatte 85 000 Omsetning 180 mrd. Andel av total verdiskaping i Norge 9 % Andel av norsk tjeneste-eksport 50 % Tallene er hentet fra TBL … og fra BI Fargis-seminar 05.03.03

The maritime industry makes up a substantial part of total value creation in Norway Andel av verdiskaping (Totalen utgjøres av alle private norskregistrerte selskaper som rapporterer til Brønnøysund-registeret, dvs. offentlig sektor er ikke med.) Fargis-seminar 05.03.03

Tidligere program MARITIM Start 1997 Avsluttet 2001 En del prosjekter videreføres Fargis-seminar 05.03.03

Programmet “MARITIM” FoU-områder og del-programmer FoU-områder: 89 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 FoU-områder: 1. Sjøtransport/logistikk Tidsbegrensede del-programmer “Nærskipsfart” “Sjøtransport/logistikk” 2. Skips drift “Maritim IT” “Skipsdrift og IKT” “Maritim IT drift” “Maritim miljøsatsing” 3. Skipsbygging og skipsteknologi “MARINOR” Figuren fremstiller FoU-aktivitetene innen maritim virksomhet i regi av Norges forskningsråd i perioden 1989-2002. I 1996 ble løpende programmer inkorporert i et større program MARITIM som var planlagt å løpe ut 2002. Som konsekvens av ny programstruktur i Forskningsrådet, ble MARITIM terminert i 2001. Et nytt program Maritim virksomhet og offshore operasjoner - MAROFF starter i 2002. MARITIM var inndelt i FoU-områder, to med rederier som primær målgruppe og to rettet mot den industrielle delen av maritim virksomhet. FoU-aktivitetene i de to første ble gjennomført som fokuserte, tidsbegrensede delprogrammer, noe figuren klart viser. Dette skyldes i stor grad at Norges Rederiforbund som organsisasjon gjennom flere ti-år har spilt en sentral rolle både i forberedelsen, gjennomføringen og finansieringen av delprogrammene. Aktivitetene på industrisiden har både vært mindre av omfang og hatt en annen karakter. Fordi verftene har ”like” problemer, har prosjektene i stor utstrekning vært bransjefelles. Ikke uventet har prosjektene fra utstyrsindustrien vært bedriftsspesifikke. Utviklingen innen IKT har dog gått i retning prosjekter med samhandling på tvers av bransjene. Den foreliggende oversikt viser maritime industriprosjekter fra og med verftsprogrammet MARINOR og senere innenfor programmet MARITIM. Noen løper videre som en del av prosjektporteføljen i det nye programmet MAROFF. 4. Skipsutstyr og utstyrsteknologi Fargis-seminar 05.03.03

Tall fra MARITIM programmet Fargis-seminar 05.03.03

Nytt program fra 2002 - MAROFF Maritim virksomhet og offshore operasjoner Hva er ufordringene ? Hvordan skal vi løse dem ? Hvor skal vi satse ? For å svare på spørsmålene ble Seaway@2010 satt i gang Fargis-seminar 05.03.03

Seaway@2010 initiativet Har tatt IE’s nye FoU Strategi på alvor Kobling til nasjonale utfordringer Helheten fra idè til industrialisering Øke innsatsen til maritim forskning Tredje kulepunkt er illustrert på neste foil. Fargis-seminar 05.03.03

Ressurstilførsel for synliggjort verdiskaping SEAWAY@2010 Synliggjort verdiskaping skjer gjennom... Innovasjonsprosessen Nye ideér FoU Nyskaping Kommers- ialisering Industrial- isering Verdi- skapning Figuren viser innovasjonsprosessen fra idè til verdiskaping. For å få til verdiskaping, er det nødvendig å tilføre ressurser til hvert ledd i prosessen. (illustrert ved de små sorte pilene) Ressurstilførsel for synliggjort verdiskaping Fargis-seminar 05.03.03

Konsentrasjon om noen nasjonale oppgaver... Seaway @ 2010 Konsentrasjon om noen nasjonale oppgaver... Vise at den norske maritime klynge i samarbeid om en sterkt økt FoU-innsats kan styrke sin internasjonale konkurranseevne og bidra til økt verdiskaping i Norge Overordnet visjon Vitalisere norsk skips-industri Øke verdi-skapingen fra norsk gass Noen nasjonale utfordringer Øke verdi-skapingen fra norsk sjømat Bidra til bedre miljø og sikkerhet Utvikle og bruke kompetanse mer effektivt Marine operasjoner for billig gass til forbruker Høykapasitets produksjon og distribusjon av sjømat Høypålitelig sjøtransport Neste generasjons nettverks-bedrift Det modul-baserte skip Noen demon-stratorer NETTPROFIT SAFESHIP MODSHIP INNOGAS FRESHFISH Generiske programmer Teknologi- og forretningskompetanse Tverrfaglig samarbeid Fargis-seminar 05.03.03

Olje og gass Marine ressurser Shipping NETTPROFIT Safeship Modship Innogas Freshfish For å oppsummere foregående foil ser vi her hvordan de fem marinnovasjonene retter seg mot ulike deler av MAROFF’s virkefelt. Fargis-seminar 05.03.03

Sammenhengen Seaway@2010 - MAROFF Seaway@2010 ble initiert av MARITIM og er basert på innspill fra næringen MAROFF har adoptert satsingene Marinnovasjonene er betydelige (> 100 MNOK) og krever innsats på mange felt Det er de innovasjonsmessige og kompetansemessige forskningsutfordringene som er MAROFF’s oppgave De to siste kulepunktene illustreres ved den neste figuren. Fargis-seminar 05.03.03

Strukturen på en marinnovasjon Seaway @ 2010 Strukturen på en marinnovasjon Marinnovasjon Forretning Polititikk . Kunnskapsaksen Økonomi . Logistikk IKT . Prod./Mark./ Komp.ledelse Nyskapinger . Figuren skal illustrere at Marinnovasjonene er betydelige og krever innsats på mange felt. Innenfor enkelte av rutene i matrisen vil det være behov for forskningsinnsats for å forbedre kunnskapene, som kan lede til nyskapninger (innovasjoner). Kunnskapsaksen viser de ulike områder vi trenger kunnskap og kompetanse om for å realisere Marinnovasjonen. Noen av disse er definert som viktige kompetanseområder for MAROFF. Dette er vist på neste foil: Maritime og offshore operasjoner Teknologi & metode Marked Objekter Operasjon Organisasjon Innovasjonsaksen Fargis-seminar 05.03.03

Sammenhengen mellom kompetanseområdene og marinnovasjonene INNOGAS FRESHFISH MODSHIP SAFESHIP NETPROFIT Marked, etc Logistikk, IKT Marin teknologi Marine operasjoner HMS Marinnovasjoner Kompetanse- områder Avledede kunnskaps- behov Fra marinnovasjonene har man identifisert kunnskapsbehov, hvorav de 5 mest sentrale er illustrert i figuren som kompetanse- områder. Komteanseutfordringene må enten løses som del av de brukerstyrte innovasjonsprosjektene (BIP), eller gjennom virke- midlene KMB, SIP og SUP. Figuren ligner på IE`s programstruktur(se neste figur) Fargis-seminar 05.03.03

MAROFF’s bidrag til nasjonale satsinger Marine ressurser Programstyret er kjent med de tematiske prioriteringene som er gjort av Regjeringen, og vi har tatt inn over oss at det er viktig at alle kompetente og relevante aktører bidrar til forskning og utvikling innenfor disse temaene. Vi mener vi at vi vil være i stand til å gi gode bidrag til temaene innefor områder som er relevante for oss. Et av MAROFFs innovasjonsområder, FRESHFISH (verdens mest konkurransedyktige sjømat), er en direkte programerklæring fra MAROFF om å bidra til storsatsingen innenfor marin sektor. INNOGAS (verdens mest konkurransedyktige distribusjon og anvendelse av gass), er rettet mot økt verdiskapning basert på norske gassresurser. Ved hjelp av forbedret teknologi og innovative løsninger tas det spesielt sikte på å øke utnyttelsen av gass fra ulike typer felt, og til å øke markedsanvendelsen av gass til ulike formål og i ulike geografiske områder. Alt dette vil i høy grad bidra til å reduser de globale miljøproblemene som er knyttet til bruk av energi. Flere norske IKT- bedrifter har skips- og offshore- næringen som sine største kunder. Disse bedriftene er en viktig del av den maritime næringsklyngen. I sin utvikling av nye programvarer fremhever de betydningen av å ha nærhet til krevende kunder. I flere tilfeller plasserer de pilot-installasjoner på skip eid av norske redere, før de lanserer nye produkter på verdensmarkedet. De forskningsprogrammene som har vært rettet mot maritim virksomhet, har i flere år hatt aktiviteter med sikte på forbedre og øke anvendelsen av IKT i den maritime næringen. Dette vil bli videreført i MAROFF. Halvparten av løpende prosjektportefølje er IKT-relatert. Miljø/ Energi IKT Fargis-seminar 05.03.03

Budsjettutvikling Offentlige midler til brukerstyrt forskning i maritim sektor Etter en gradvis økning til et stabilt nivå på ca. 35 mill for årene 1997-2001, er vi nå tilbake til under 1996-nivå. Fargis-seminar 05.03.03

Budsjettall 2002 - Utvikling fremover Til NFR: SFF, m.m. Grunnforskn. Direkte til Universitet 13 mrd Forskningsfondet Avkastning 525 mill Til næringsrettet langsiktig kompetanseoppbygging Forskningsfondet - KUF Brukerstyrt forskning redusert til 277 mill Strategìsk SUP, SIP Reduksjon 140 mill (1/3) 196 mill NHD: ”Ordinære” midler Forskningsrådet ”normale” aktivitet Tendens ! FIN 510 mill i 2002 (redusert proveny) SkatteFUNN Tidligere FUNN ordning tilskudd 400 mill Utgår Fargis-seminar 05.03.03

Budsjettsituasjonen i 2003 Foreløpig oppsummering av innkomne BIP søknader registrert pr. 18. Oktober. (Noen søknader er ikke kommet med) Fargis-seminar 05.03.03

Maritime informasjonsnettverk Sikkerhet, beredskap, miljøbeskyttelse Skipsbyggings - nettverket Skips- drifts nettverket Det inter- modale logistikk- nettverket Skipet er det fysiske resultat av prosessen i dette nettverket Nettverket for Sikkerhet, beredskap, miljøbeskyttelse Trafikkontroll (VTS) Navigasjon (ECDIS) - Shipsraportering, etc Fargis-seminar 05.03.03 PFS/rev.06.10.96/rev.24.05.00/div-mv/marine informasjonsnettverk

Maritime informasjonsnettverk Sikkerhet, beredskap, miljøbeskyttelse Skipsbyggings - nettverket Skips- drifts nettverket Det inter- modale logistikk- nettverket 3.3 Skipet er det fysiske resultat av prosessen i dette nettverket Nettverket for Sikkerhet, beredskap, miljøbeskyttelse Trafikkontroll (VTS) Navigasjon (ECDIS) - Shipsraportering, etc 3.10 Fargis-seminar 05.03.03 PFS/rev.06.10.96/rev.24.05.00/div-mv/marine informasjonsnettverk

Maritime informasjonsnettverk Sikkerhet, beredskap, miljøbeskyttelse De samme brukerne samspiller i ulike nettverk i ulike faser og forbindelser Leverandør Verft Klasse Konsulent Myndigheter Rederi etc. Skipsbyggings - nettverket Rederi Agent Skips- drifts nettverket Verft Befrakter Det inter- modale logistikk- nettverket Leverandør Havn Skipet er det fysiske resultat av prosessen i dette nettverket Klasse Speditør Myndigheter Toll Befrakter Nettverket for Sikkerhet, beredskap, miljøbeskyttelse Trafikkontroll (VTS) Navigasjon (ECDIS) - Shipsraportering, etc Mottaker Rederi Electronic Chart Center Agent Forsvar Havn Politi Trafikkontrollsenter Fargis-seminar 05.03.03 Redningstjeneste Toll PFS/rev.06.10.96/rev.24.05.00/div-mv/marine informasjonsnettverk

Maritime informasjonsnettverk Med et Europeisk / internasjonalt perspektiv MARITME & SEASPRITE Skipsbyggings - nettverket Skips- drifts nettverket Det inter- modale logistikk- nettverket STEMM Internasjonalt samarbeid nødvendig! Interoperabilitet! Harmonisering! Standardisering! IPSI DISC INTERPORT PISCES INFOLOG Nettverket for Sikkerhet, beredskap, miljøbeskyttelse Trafikkontroll (VTS) Navigasjon (ECDIS) - Shipsraportering, etc DG VII DG XIII 5FWP Thematic Networks DG XII SAFECO ECHO POSEIDON VTMIS NET WATERMAN THEMES Fargis-seminar 05.03.03