Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
Profilering, media og kommunikasjon Trav 2015: Synliggjøre næringens verdier Skape stolthet over sportslig kvalitet Formidle de gode sportslige resultatene.
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Daglig leder program Samling 2, sept. Hensikt.
Presentasjon Kolstad Håndball
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Lørenskog Idrettsforening
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Dagsorden - Åpent møte kl
PETS 2012 | 1Distrikt 2250John Ivar Solvik Velkommen til PETS Tema: Serviceprosjekter.
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Strategi og handlingsplan
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Oppdrettsnæringa utvikles gjennom levende lokalsamfunn Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Oppfølgingsmøte Alnabru prosjekt Alnabru 8. november 2007.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Bakgrunn og mål for Samfunnsviternes kompetanseguide Kompetanseguiden.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Gode råd for å selge inn en kommunikasjonsplan
1 Småtinget Forum for ledere i mindre bedrifter og politikere 1996: Oslo 1999: Eidsvoll 2002: Kristiansand 2003: Kongsberg 1.
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Frisk torsk !! Et forprosjekt delfinansiert av Hordaland Fylkeskommune (RUP)
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Muligheter for midtnorsk havbruksnæring Alf Jostein Skjærvik, leder Midtnorsk Havbrukslag.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Fagforbundet - ulike roller og oppgaver "Sammen om en bedre kommune" - opplæring Omstillingsenheten, Fagforbundet.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
Sammen får vi ting til å skje
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Kurs for tillitsvalgte i Norges Husflidslag
Frivillighetserklæring – hva, hvorfor og hvordan?
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan nordnorsk havbruk styrke sitt eget omdømme? Inger-Gunn Sande, Nordnorsk Kommunikasjon Solstrand 18.mars 2011

Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker at havbruksnæringa skal legitimere sin virksomhet på en bedre måte at aktørene blir mer aktiv i forhold til befolkning, politiske beslutningstakere og samarbeidspartnere i lokalsamfunnet - Havbruksnæringa er hovedpulsåra i økonomien for mange småsamfunn langs kysten. Næringa bidrar med flere tusen arbeidsplasser, og er ei viktig næring for Norge. Men skal næringa ha legitimitet til å bruke av våre felles arealer, må næringa ta utfordringa og oppfordringa om å legge enda mer igjen i lokalsamfunnene.

Prosjekt lokalt omdømme 5 medlemsbedrifter i Nord-Norge Kartlegge behov og utfordringer lokalt Dybdeintervju i hver enkelt bedrift Web-undersøkelse blant politikere og lokalbefolkning Analyse av funn i kartleggingen Foreslått ulike tiltak Gjennomføre tiltak er opp til bedriftene Gjøre analysen tilgjengelig for andre (verktøykasse) Gangen i kalosjan.

Hva gjør vi Konkret: Roadshow/turne i Nord-Norge - møter med bedriftslederne i de 5 aktuelle selskapene – i Tromsø, Stokmarknes, Steigen, Rognan og på Selsøyvik.

Målsetning – ka ville vi? Styrke havbruksnæringas omdømme lokalt Øke kunnskapen om og stoltheten over havbruket Kommunisere det bedre – ansvarliggjøring Bevisstgjøring

Omdømme Salg Drift Vekst Ved å styrke bedriftenes legitimitet, skal grunnlaget for framtidig drift og vekst sikres Omdømme Salg Drift Vekst Omdømme er viktig for alle de tre pkt. (Drift = måten det drives på. Det er IKKE på salg/drift at slaget står. Fisken selger seg sjøl – drifta – gjøres mye bra. Kampen står om vekst – må ha tilgang på areal, og det får bedr bare med et godt omdømme og lokal aksept. Den enkelte bedrift skal: Styrke lokal aksept for sin virksomhet Få større stolthet og bevissthet i bedriften om egen rolle i lokalsamfunnet Øke kunnskapen om hva næringa betyr – og hvilke verdier den skaper - hos omgivelsene Bransjen som helhet skal: Styrke aksept for næringas virksomhet generelt Få større bevissthet i næringa om egen verdiskapingsrolle Øke den generelle kunnskapen om og betydninga av næringa Skaffe erfaringer med strategiske tiltak

Er det plass til flere oppdrettsanlegg/virksomheter i ditt område? Veldig BRA! De som har svart på dette spørsmålet, er Lokale og regionale politikere/lokale meningsbærere – og de ønsker vekst

Stolthet  Snitt for alle bedriftene er 7,1 STILLE SEG VEDSIDEN BERIFTENE, identifiserer seg med dem STÅ FOR DET DE DRIVER MED GRUNNLAG FOR Å SNAKKE POSITIVT OM DEM Snitt for alle bedriftene er 7,1

Del av lokalsamfunnet Snitt for alle bedriftene er 4,3 Dette handler om det fiskeriministeren etterlyser. SAMMENHENG MED BESØKSTALL ER KLAR (Et annet spørsmål i us – har du besøkt et anlegg) Snitt for alle bedriftene er 4,3

Miljøpåvirkning Hovedtyngden sier JA her – likevel ønsker de vekst

Syn på lokale bedrifters omdømme For alle 5 har vi definert hva som skal være PRIMÆR-kommunen. De fleste holder til i flere kommuner, og vi sjekker også der. Å tenke gjennom målgruppene, er også en øvelse i bevisstgjøring – tenke gjennom KEM som e opinionsdannera, kem e de stemman vi bør knytte oss opp imot lokalt.. Selsøyvik scorer høyt fordi det er et lite lokalsamfunn. (Husk at det er Mainstream i FMRK)

Neste steg Nasjonalt dårligst overalt. Viktig å huske at hver enkelt bedrift er med på å danne det nasjonale omdømmet, er en del av det. Summen av alle dokkers bedrifter er med på å danne det nasjonale omdømmet.

Utfordringer framover Kommunikasjon Mer offensiv holdning overfor lokale beslutningstakere Mer synlig i lokalsamfunnet, ikke bare ved bruk av media Lokal forankring Samarbeid med lokale aktører (skoler, kokkelaug, arr. etc) Få fram fakta om lokal verdiskaping Skape identitet og nærhet gjennom å delta mer i lokale arrangement/sponsing Miljø/sykdom/rømming Dokumentere fakta – tilbakevise evt feilaktige påstander Felles utfordringer for alle bedriftene.

Eksempel tiltaksliste

Forslag til tiltak Kommunikasjon Lokal forankring Kommunikasjonsplattform, spesielt i konflikter Medieplan Styrke identiteten internt Lokal forankring Deltakelse, åpenhet, invitere til anleggene Bevisst bruk av verdiregnskap Skape lokal aktivitet som involverer befolkningen. Synlige og spennende aktiviteter

Bedre kommunikasjon mellom bedrift og lokalsamfunn Mer synlig lokalt Mål etter prosjektet Bedre kommunikasjon mellom bedrift og lokalsamfunn Mer synlig lokalt Større bevissthet om omdømmebygging 5 ulike konkrete tiltakslister Godt grunnlag for andre aktører også Inngår i FHLs verktøykasse Større bevissthet bare ved å gjennomføre undersøkelsen/intervjuene. Må tenke gjennom ting.

Ta sats – gjøre noe

Ka har skjedd? Kommunikasjonsplattform Mainstream H.fest Kultur-næringsfond Nordlaks Init. til å møte nasjonale/regionale politikere Konkret tiltaksliste for å bli mer synlig lokalt Bygge stolthet internt – satser mer på internkommunikasjon m/ bedriftsavis Større bevissthet om eget omdømme Ungdomskonferanse om havbruk Skrytetavle  & Dytt.no Kultur- og idrettssponsing Noen konkrete ting + noen effekter av arbeidet med undersøkelsen

Vestnorsk Havbrukslag Hvordan hadde deres bedrifter scoret i en omdømmeundersøkelse? Hvordan er den lokale forankringa her? Hva mener vestlendingene om havbruket lokalt? Har dere behov for å vokse? Har dere en bevisst plan for å bygge et sterkt lokalt omdømme for næringa? Hvordan er det med LYSTEN og VILJEN til å jobbe med slike spørsmål? Uansett – vi anbefaler alle å jobbe med disse spørsmålene, enten dere tar tak i det sjøl, velger andre eller kommer til oss. Vi vil at havbruksnæringa skal framstå som det fabelaktige næringa den faktisk er.

KLIKK PÅ BILDET FOR Å KOMME TIL WEBSIDEN