Strukturert ukeshospitering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten om pasienter med muskel-skjelettplager Pål Kristensen Ranheim Legesenter, Trondheim spesialist.
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Møteplass for etisk refleksjon
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Utfordringer og muligheter i praksiskonsulentordningen Innlegg til PK-samling, Kirkenes 2. juni 2010 Øystein Fossen/Kristin Reichborn Kjennerud, Arbeidsforskningsinstituttet.
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
læringssyn - menneskesyn
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Landsorganisasjonen i Norge
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Avdeling for sosionomutdanning
Brukerforum voksenpsykiatri
Post 4, sykehuset Levanger
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Prosjektet ”De gode pasientforløpene” Status og fremdrift til styringsgruppen 15.september 2009.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Hvordan evaluere henvisninger og epikriser PKO landsmøte Kirkenes 3.juni 2010 Trygve Kongshavn, praksiskonsulent Vestre Viken HF, sykehuset Buskerud.
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
Praksiskonsulent konferansen 2007 Anne Karin Lindahl.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?

Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
Personalnettverket NT
Cafédialog – elevmedvirkning
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Pasientforløp alkohol
Medvirkning og medborgerskap i skolen
5.og 6.studieår i ny studieplan
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
BARNAS BARNEVERN 2020.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Internasjonalisering
Verktøy for å kartlegge holdninger
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Utdanningsvalg 10.klasse
Velkommen til foreldremøte!
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Strukturert ukeshospitering

S.u.s har hatt en strukturert hospiteringsordning fra 2002. Sus har hat strukturert ukeshospitering fra 2002.Vi fikk ideen og innspirasjonen fra Helse Fonna hvor man ved sykehuset på Stord hadde et opplegg hvor man hospiterte etter en spesiell mal, denne kopierte og tilpasset vi til Sus. 1. Avdeling var Klinikk for blod og kreftsykdommer, denne avdelingen vakte umiddelbart interesse og man hadde fra 2-4 hospitanter de første årene.Siden kom medisinsk avdeling,barneaveldingen, nevrologisk avdeling kvinneklinikken og flere til, men det vakte liten interesse blant fastlegene inntil akutt klnikken kom med tilbud siste året. Det ser ut som akut klinikken og kreftavdelingen har noe som intereserer fastleger når det gjelder hospitering.

Hospitering for 70 år siden Bestemmelser for hospitering (Vedtatt av det 26. landsmøte i 1936) Den norske lægeforenings landsmøte uttaler sin tilslutning til de synsmåter angående ulønnede lægestillinger ved sykehusene som er fremholdt av den nedsatte komite (Johnsen-komiteen). Hospitering ikke noe nytt fenomen, trolig hadde Hippokrates hospitanter, men i Norge er det beskrevet i legeforeningen 70 år tilbake . Her er en større beskrvielse med påmelding og godkjenning .

Historikk Det kom supplering og mer detaljerte regler for hospitering i 1961, 1963 og 1983. Bestemmelser for hospitering er i sin helhet tatt med under: Ytterligere bestemmelser for spesialistutdanningen side 86.

Disposisjon Hospitering som læringsmåte Hospitering som metode for å bedre samhandling Praktisk gjennomføring Erfaring og evaluering av hospitering v akuttklinikken 2006-2007

Hospitering i videre og etterutdanning Nordisk legeråd 2000: Etterutdanning er de formelle og uformelle aktiviteter en yrkesaktiv lege deltar i for å opprettholde og utvikle sin kompetanse ut fra eget og virksomhetens behov. Det er læringsutbyttet og ikke type etterutdanning som er avgjørende. Nordisk legeråd kom i 2000 med et notat om etterutdanning som sier mye om etterutdaningens pedagogikk som passer veldig godt sammen med tankegangen rundt hospitering og bekrefter at hospitering har et veldig spennende potensiale for læringsutbytte.

Moderne tenkning omkring profesjonsrettet etterutdanning bygger på begrepet voksenlæring. Det tar utgangspunkt i at den enkelte profesjonelle yrkesutøver selv er den som kan identifisere sine læringsbehov slik disse kommer til syne i det daglige arbeid med pasienter, som kan beskrive egne læringsmål, gjennomføre læringstiltak og evaluere resultatet.

Det er dette som kalles selvstyrt læring Det er dette som kalles selvstyrt læring. Det inkluderer også at man aktivt søker støtte og råd hos sine kolleger for å få en best mulig vurdering av læringsbehov og -resultat (peer assessment). Når vi kommer til den praktiske gjenomføring av hospitering vil dere se at dette er veldig i tråd med dette .

Hospitering som læringsmåte Mulighet for stort læringsutbytte ved økt faglig kunnskap økt samhandlingskompetanse Mulighet for endring av praksis og samhandling Jeg vil påstå at hospitering som læringsmåte gir mulighet for stort læringsutbytte med både økt faglig kunnskap og økt samhandlingskompetanse. Det er det siste som nok er det viktigste resultatet. Dvs økt samhandlingskompetanse.Det er kort tid for faglig fordyping og trening av håndtverksmessige prosedyrer med en uke, men det er veldig passe tid for å få økt samhandlingskompetanse. Evalueringene som jeg kommer tilbake til fra de som har hospitert tyder og å at dette kan stemme. Mange sier at hospitering ser ut til å være den metode som gir størst mulighet for endring av praksis.og det ser ut som om evalueringene bekrefter dette.

Hospitering som metode for å bedre samhandling Fordeler for sykehuset Hovedmålet med hospitering er å bedre samhandlingen mellom allmennlegene og sykehuset, ved å øke gjensidig kjennskap og tillit. Dette kan gi bedre pasientflyt ved at sykehuset får henvist pasienter som er optimalt undersøkt på forhånd og legen kan bli bedre i stand til å følge opp. Dette kan effektivisere bruken av poliklinikk og avdeling Hovedmålet m hosp i regi av PKO er bedre samhandling , Det er opplagt at en allmenlege som lærer sykehuset bedre å kjenne ved en ukes hospitering blir bedre i stand til samhandling,ved at egen samhandlingkompetanse øker, men det som har vært litt overraskende har vært den kikkehuslleffekten en hospierende lege i sykehuset faktisk er. I alle de 3 klnikkene jeg har hospitert har jeg vært overrasket over hvor lite de jeg har møtt i klinikken har visst om primærhestetjenesten og fastlegens muligheter og begrensinger og jeg har hver gang opplevd meg som et vindu ut og opplevd det som en meningsfull jobb å faktisk bidra til økt samhandlingskompetanse hos kolleger i klinikken. Vi har et sterkt ønske o at hospitering skulle være gjensidig, dvs at sykehuskolleger skulle hospitere hos oss,det har vi ikke fått til.Der er ikke samme gullerot i form av poenger for dem.

Praktisk gjennomføring Avdelingens overlege er ansvarlig Allmennlegene må melde seg på til en kontaktperson oftest en sekretær på avd. Allmennlegene må formulere læringsmål som presenteres for avdelingens overlege som finner en erfaren lege på avdelingen som kan være hospiteringsvert Hospiterende lege og hospiteringsvert har kontakt enten ved et møte eller pr telefon i god tid før hospitering og avtaler hvordan læringsmål kan nås. Der er en mal for hospiteringsverter slik at disse vet hva som er viktig og lurt å forberede i avdelingene for et best mulig læringsutbytte .

Fordeler for hospiterende leger Allmennlegene øker sin kompetanse. En uke med hospitering gir 25 poeng til videre og etterutdanning. En uke er ikke en forutsetning, ved kortere hospitering gis 5 p pr dag. Ordningen er gratis. Det viktigste målet er at hospitering kan bedre samhandling og kan dermed øke tryggheten for pasientene.

Praktisk gjennomføring Pko har en egen hjemmeside under SUS Hospiteringsordningen har et eget kapittel Der finner man: dokumenter som omtaler ordningen, mal for hospitering, kursbevis, evalueringsskjema og omtale av de avdelinger som er klar for hospitering med påmeldingsmulighet direkte til avdelingenes kontakt personer .

Erfaringer Klinikk for blod og kreftsykdommer har siden 2002 hatt 2-4 hospiterende leger pr år. De andre klinikkene har hatt noen få. Akuttklinikken har sitt første år m hospiteringsordning hatt 5 som har hospitert.

Akuttklinikken

Erfaringer Akutt klinikken Rangering fra 1-5 hvor 5 er best. Kjennskap til akutt klinikken : 2,4   Utbytte av uka 4.4 Vil du endre praksis etter denne hosptireingsuken: 4.2 Vil du endre samarbsmåte 3.8 Det så ut til å bi mer enn 5 som skulle hospitere det første året pga interesse, men noen har trukket seg pga travelhet i praksisen like før. Dette er basert på evalueringsskjema.

Eksempler på læringsmål nevnt i evalueringsskjema:   Øke kjennskap til organisering av akuttkliniken og kompetansen i ambulansetjenesten Øke egen trygghet og mestring i akutmedisinsk samhandling. Lære intubering og innsetting av venfloner.

Utbytte Faglig oppdatering vedr skader Se forløpet av en akuttmedisinsk respons Lytte til 113 svar Lære prinsipper for triage Oppdatering av akuttmedisinske tilstander og skader Økt kjennskap til samarbeidende personell sin kompetanse og ansvar i hele kjeden. Økt forståelse for utfordringer og vansker som møter ambulanse og amk personellet.   Dette er utsagn fra evalueringsskjemaene

Utbytte Bedre håndtering av innleggelser. Økt kjenneskap til : ambulansenes utstyr og muligheter til ambulansepersonellets kompetansenivå til akuttmottakets organisering og pasientbehandling. AMK sine arbeidsmetoder og hjelpemidler

Utbytte Det mest positive: Masse positive mennesker som ville dele erfaringer med en gammel landsbylege. Vaktleder i akutt motak organiserte dagen svært godt m tanke på læringsmål. Det mest negative: Mye venting og lite dramatikk Det at denne uken gir kun 25 poeng og ikke 40

Utfordringer Markedsføre og øke bruken av ordningen blant fastleger og sykehjemsleger. Øke verdsetting m flere poeng? 25 p for 3 dager eller 40 poeng for en uke? Legge til rette for hospitering for sykehusleger hos fastleger og i sykehjem. Flere praksiskonsulenter hospiterer. Jeg har gått gjennom den nasjonale nettsiden vår for å finne ut hvordan det ligger an på andre sykehus og fant kun Aker? Men jeg vet at der er ordninger på Stord og at der skulle være på UNN, det ville være veldig fint om det ble lett å finne frem ang hospiteirng på denne sida. Jeg skulle ønske at hospitering i større grad ble markesført fra sykehusene,det oppleves litt krevende å hospitere, man går alene inn i et miljø man ikke kjenner og kjenner seg faglig underlegen i.Det er lettere om man innviteres enn å innvitere seg selv inn. Verdsettingen med 5 poeng pr dag oppleves ikke å stå i forhold til det å la egen praksis hvile i en uke.Mange av evalueringene har kommentarer om at dette bør økes.Jeg skrev selv til spesialiteskommiteen i legeforeningen i fjor og ba om dette på vegen av PKO v sus, og fikk et hyggelig svar med honnør for en strukturert ordning, men ingen flere poeng.og ønkser at noen større og sterkere enn meg prøver seg igjen. Praksiskonsulenter bør ha hospitert på egen avdeling, det gir stort utbytte i form av kjennskap til avd og det gjør praksiskonsulentordningen synlig og tilgjengelig for en stor gruppe av personalet

Konklusjon Hospitering gir stort læringsutbytte øker samhandlingskompetanse hos både hospitant og vertsavdeling bedrer samhandling Hospitering foreløpig lite benyttet. Avdelinger vekker veldig ulik interesse. Hospitering bør verdsettes v annerledes eller økt poeng. Gullerotfaktoren bør økes på en eller annen måte hvis vi tror på og ønkser å promontere dette.