Biblioteket hva er det? hva skal det være?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Organisasjon. Hva er SAP ? Arne Kjetil Nilsen Gruppeleder for Virksomhetssystemer i Allianse solutions AS.
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Kapittel 14 Simulering.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Introduksjon til systemutvikling
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Malverk intern produktopplæring
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Velkommen! 4/4/2017.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Elektroniske tidsskrifter ved UBO Mars 2001 Eva Tesaker.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Forskningsstøtte ved UBA
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Utskrift av presentasjonen:

Biblioteket hva er det? hva skal det være? Borregaard Biblioteket hva er det? hva skal det være? “Presentation” - page 1

Borregaard skal ha en kompetent bibliotek-og informasjonstjeneste Vedtak i Fou--råd i 1996 FoU-rådsmøte 2/12-96 sa: Borregaard skal ha en kompetent bibliotek-og informasjonstjeneste “Presentation” - page 2

Fagbibliotek De fleste fagbibliotek er knyttet til og skal yte sin service overfor en eierorganisasjon. Eierorganisasjonen (=Borregaard) er bibliotekets marked. Bibliotekets mål er å bidra til at eierorganisasjonen (=Borregaard) når sine mål, og biblioteket er avhengig av de vilkår eierorganisasjonen gir. “Presentation” - page 3

“Presentation” - page 4

Bibliotekaren rapporterer til informasjonssjefen - konsern. 4.0 Samarbeidsforhold Bibliotekaren rapporterer til informasjonssjefen - konsern. Bibliotekaren skal ha løpende kontakt med de aktuelle fagmiljøer i forretningsområdene og også bidra til at kompetanse på informasjonssøk og -innhenting kan overføres til andre områder i konsernet “Presentation” - page 5

Arbeidsvilkår Fagfolkene må få tilgang til informasjonsressurser slik at de kan arbeide smartere. De må gis anledning til å vedlikeholde og videreutvikle sin egen kunnskap, slik at de får bedre mulighet til å utnytte sine evner til nyskaping. “Presentation” - page 6

Forskning Forskning er en investering i troen på fremtidige resultater og avkastning “Presentation” - page 7

En time i biblioteket sparer 1 uke på lab’en Påstand: En time i biblioteket sparer 1 uke på lab’en “Presentation” - page 8

Project Development at BSY R&D - fasene i et farmasiutviklingsprosjekt Phase 0 Literature study Synthetic route SHE Phase A Initial lab. work Test sample  25 % total resources 10 % total resources Phase B Optimisation Scale-up Customer Partner New product development starts with identification of a (potential) need for a certain compound in the market. The market potential, the chemistry involved and technical challenges and possibilities are first reviewed by our New Business Development group. If we decide to initiate a project, we carry out a so-called phase 0 study. Phase 0 is a literature study, where the aim is to evaluate the chemistry, the equipment needed, the economy and SHE issues. Based on these aspects one or two synthetic routes are recommended. If the phase 0 work is promising, we initiate what we call a phase A study, which is the designation of the initial lab. work, where we test the most promising synthetic approaches and prepare a test sample. The next step is a phase B study. The work is normally carried out partly in the lab. and partly in the pilot plant. The two main goals here are to optimise the process and to test it in larger scale. At this stage “larger scale” means 50-250 litre reactors in the pilot plant. If everything still seems promising, we continue with a phase C study. The main key-words here are qualification and test production. And as you all understand the ultimate goal is to perform what we call a technology transfer. Which means to transfer the product from a development stage till regular production.  70 % total resources tech. transfer Production Validation Commercial prod. Phase C Qualification Test-production 100 % total resources  95 % total resources “Presentation” - page 9

Hvordan jobber Forskningsavdelingen til BSY og hvorfor er det viktig for dem å ha en bibliotektjeneste Pharmaceutical Development (customer) Chemical Development (BSY) Number of Projects Phase I Phase II Phase III Registration Launch Lit. search / Lab Pilot / Lab Pilot / Production Production / Pilot Full Production Intensity Likelihood of Success Phase I (10%) Phase II (30%) Phase III (80%) Registration (90%) “Presentation” - page 10

INFORMASJONENS ØKONOMISKE VERDI legger grunnlag for bedre beslutninger unngå feilinvesteringer riktigere strategiske valg bedre markedsposisjonering spare tid i planleggingen nye forretningsmuligheter “Presentation” - page 11

Målsetting (virksomhetsidé) Borregaard skal ha en kompetent bibliotek-og informasjonstjeneste kfr .FoU-rådsmøte 2/12-96 “Presentation” - page 12

Hovedmål Tilfredstille brukerne’s behov for informasjons- og bibliotektjenester Være den beste kilde for informasjonsfremskaffing i bedriften Være aktiv i samarbeid med brukerene med å strukturere, finne frem og evaluere informasjonsdatabaser og andre informasjonskilder. Være bidragsyter i en bedriftskultur der informasjons- og ressursdeling er viktige element “Presentation” - page 13

BIBLIOTEKET SKAL: Gi tilgang til informasjonsressurser internt og eksternt Bidra med riktig informasjon til rett tid Skaffe internasjonal vitenskaplig litteratur som er en innsatsfaktor i FoU-basert virksomhet “Presentation” - page 14

BIBLIOTEKETS TJENESTER Innkjøp av litteratur utlån innlån/bestilling av artikkelkopier fra inn- og utland søking i internasjonale databaser etter referanser til artikler m.m om ulike emner generell informasjonssøking administrere tidsskriftholdet inngå avtaler med leverandører av elektronisk informasjon på nettet “Presentation” - page 15

Hva var de første oppgavene i nytt bibliotek Opprydding i boksamling - kassering Fjernmagasin (trykt utg av CA) Tidsskrifter - elektroniske utgaver Databasert tidsskrifthåndteringssystem - valgte Tidemann Elektroniske innholdsfortegnelser til tidsskr. (diestribusjon pr. mail Nytt biblioteksystem - valgte Mikromarc Konvertering av katalogopplysninger fra gml. database til nytt biblioteksystem - frafalt Oppussing av lokalet - nye møbler “Presentation” - page 16

Kassering av bøker Alle bøker utgitt før 1990 i generelle fag kastes Bøker innen kjemi, kjemiteknikk, bioteknikk og polymerer gjennomgås av fagekesperter i miljøet mht kasting “Presentation” - page 17

Hvorfor skal vi ha et biblioteksystem Fordeler: Ressursdeling - hvilke informasjonskilder har vi? Kunnskapsbank Effektivisering Ulemper: Kostnader “Presentation” - page 18

Bidrag til verdiskapningen Hvordan kan man måle bibliotekets bidrag til den totale verdiskapningen ved bedriften? Blir dette målt av noen? Hvilke parametre er relevante i denne sammenheng? “Presentation” - page 19

Mål som viser bibliotekets bruk Andelen av ansatte som bruker biblioteket Andelen av forskere som bruker biblioteket Antall henvendelser Antall bestilte artikkekopier Antall databasesøk Antall databaser tilgjengelig for sluttbruker og bruken av disse. “Presentation” - page 20

Statistikk - sammenligning i år med i forrige år “Presentation” - page 21

Kost/nyttemål Kostand pr utlån Kostnad pr artikkelbestilling Levering av artikkelkopier pr. ansatt Utlån pr. ansatt Antall lån pr. innkjøpt dokument “Presentation” - page 22

Kvalitetsindikatorer Andel av litteraturbestillinger som dekkes fra egne samlinger Andelen av litteraturbestillinger som effektueres innen 1 dag. 1 uke og 1mnd. “Presentation” - page 23

Kostsenter “Presentation” - page 24

Kostsenter Biblioteket er eget kostsenter (dvs. bedrifen allokerer ressursene) og utarbeider derfor eget budsjett. Det budsjetteres på hovedpostene direkte i SAP “Presentation” - page 25

SAP SAP -- 30 Years in the Business of E-Business 10 Million Users. 44,500 Installations. 1,000 Partners. 21 Industry Solutions. Founded in 1972, SAP is the recognized leader in providing collaborative e- business solutions for all types of industries and for every major market. Headquartered in Walldorf, Germany, SAP is the world's largest inter-enterprise software company, and the world's third-largest independent software supplier overall. SAP employs over 27,800 people in more than 50 countries. “Presentation” - page 26

Modules of SAP R/3 R/3 Client / Server ABAP/4 SD MM PP QA PM HR IS OC AM CO FI Sales & Distribution Materials Mgmt. Production Planning Quality Assurance Plant Main- tenance Human Resources Industry Solutions Office & Communi- cation Project System Fixed Assets Controlling Financial Accounting “Presentation” - page 27

Goods receipt and inventory management Procurement Cycle Purchase order Invoice Rqmts. determination 1 ? Rqmts. planning 7 Invoice verification MM Materials mgmt Goods receipt and inventory management 6 Source determination 2 Purchase order 5 Order follow-up Vendor selection 3 Order processing 4 “Presentation” - page 28

Roller i SAP Rekvirent Innkjøper Varemottaker Kostsenteransvarlig “Presentation” - page 29

Charge back Hvordan etablere enkle rutiner for “charge back”? Med “charge back” menes iflg. Warner at kostnadene som påløper for tjenester biblioteket yter blir kostnadsført på det kostsenter eller det prosjekt som ønsker tjenesten utført. Hos oss gjøres dette direkte i SAP’ “Cost-of-time” blir ikke “Charged-back” “Presentation” - page 30

Fee-based? Sluttbruker betaler direkte for den utførte tjenesten Ikke aktuelt pr. idag, men hvis det noen gang blir aktuelt: Full eller delvis inntjening? Omfanget av tjenesten? Skal det genereres overskudd? “Presentation” - page 31

Outsourcing Er ikke diskutert Muligheter finnes Hvem definerer behov og inngår avtaler til akseptabel pris? Argumenter for/argumenter imot? “Presentation” - page 32

Momenter i gruppearbeidet Strategi Reultatindikatorer Muligheter for “fee-based” service Outsourcing Forbedrede rutiner for “charge-back” “Presentation” - page 33

Web-adresser nevnt i forelesningen http://stnweb.fiz-karlsruhe.de/ http://www.fiz-karlsruhe.de/autodoc/ - leverer artikkekopier i PDF-format raskt og effektivt. http://www.micropatent.com/ - leverer patentkopier over nettet i ulike elektroniske format bl.a. PDF http://www.bl.uk/services/current/inside.html (ikke nevnt, men en meget nyttig tjeneste) “Presentation” - page 34