Mattefobi? Dag Einar Sommervoll.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Teknologi i klasserommet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
Hvordan intervjue en forsker?
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Godt verktøy er halve jobben
Hva er aktivitet og deltakelse?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Om å skrive om litterære tekster
- Verdsettende ledelse
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
LØFT ER TØFT særlig i SFO
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
© Diakonikurs.com1 Livshistorie Velkommen til kurs.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
Mestringsmodell Breidablikk
dekke opp innenfor egen 16-meter
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Å snakke med seg selv, fali det?
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Fest og følelser Om seksualitet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Lekseplan for 7.trinn uke august 2015.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Utskrift av presentasjonen:

Mattefobi? Dag Einar Sommervoll

Split Brain Vi må forstå hvordan vi virker. Hvordan hjernen virker. Det nytter ikke at jeg står her som en sprelle mann. Slik som Knut Jørgen Rud? Ødegård, og hopper opp og ned og snakker om matematikk, slik han snakker om stjerner og meteorer. Hvordan har vi funnet ut mye om hvordan hjernen fungerer? Først og fremst gjennom kliniske tilfeller hvor den ikke fungerer. La oss starte friskt ut. Split brain. Det betyr at av en eller annen grunn kan ikke høyre og venstre hjernhalvdel snakke med hverandre. Det er et problem. Enkelte av dere kjenner kanskje til filmklassikeren Dr. Strangelove. Det er en svart komedie om verdensundergang, hvor Peter Sellers spiller rollen som den gale tyske legen Dr. Strangelove… Han har det slik at tidvis angriper den en hånden hans ham selv mens den andre prøver å forsvare ham.

Når jeg så filmen for første gang trodde jeg dette var noe tøys som manusforfatterne hadde funnet på. Det er det ikke, det skjer tidsvis når en har split brain. For oss her er det andre mindre tragikomiske effekter av split brain vi skal interessere oss for.

Et artig eksperiment

Eksperiment II:

Hører sammen med?

Et artig eksperiment II Gazzaningas første eksperiment: Viser en bildet av en hatt til venstre halvdel av hver retina. I praksis viste han bildet i et glimt, så fort at forsøksobjektet ikke kunne flytte blikket. Deretter spurte han: Hva så du? Og fikk svaret en hat. Så viste han samme bilde høyrehalvdel av retinaen, og spurte igjen. Denne gangen fikk han svaret: Jeg så ingenting. Bad han i stedet personen peke på hva han så, pekte Jimmi på en hat. Hva skjer? Språksenteret er i venstre hjernehalvdel og derfor kunne Jimmi med største enkelhet svare en hatt. Når kunnskapen om hatten befant seg i høyre hjernehalvdel, var den fanget. Han hadde ikke språk til å uttrykke det. Men hvorfor sa han at han så ingenting? Han så jo noe, gjorde han ikke. Et eksperiment til

Hva har dette med matematikk og mattefobi å gjøre? Vi har alltid gode grunner for det vi gjør og ikke gjør. Disse grunnene trenger imidlertid ikke ha noe å gjøre de faktiske årsakene til våre handlinger. Hva har dette med matematikk og mattefobi å gjøre?

Viktig kunnskap om hjernen Vi, slik vi oppfatter oss, kommandosentralen, er elefantgutten. Ofte må vi bare finne på gode historier som passer med det vi gjør. Kamp mot matteulyst = jobbing med elefanten.

Viktig elefantkunnskap: To hovedmodus: Like eller ikke like Eller ute i jungelen: Nærme meg Eller stikke Den ene siden: Nysgjerrighet, interesse.. En andre: Frykt, mistenksomhet…

Kunsten er å få elefanten i riktig modus Hva eksperimenter forteller oss: Det tar tid å skifte modus. Eksempel å se på bilder… Raskest å skifte til negativt modus. (Fint å unngå å bli spist)

Over til matematikk, og mattespett.. Matematikk, å beherske matematikk, handler mye om å få elefanten med på laget. Første stopp…

Humor en vei til godlynne Matematikk er et spill, første regel er å ikke ta oss selv for høytidelig. Skal matematikk bli som en lek, må vi leke. Dette er litt høyt svevende, og det vi tenker, lettere sagt enn gjort. Kanskje vi får litt den følelsen nå en ser Knut Jørgen xxx Ødegard. Han bobler over av entusiasme over noen stjerneskudd, men vi klarer ikke helt å la oss rive med. Og jeg vil si godt poeng. Det er ikke sikkert at det ligger i alles natur å småhumre for seg selv av stjerneskudd og matematiske formler. Som mattespettbok forfatter, har jeg imidlertid søkt å blande inn litt humor, for som i Archofobia, kan ikke hjernen være i positivt og negativt modus på en gang. La oss se på noen eksempler

Om hvorfor rette linjer er spesielt viktige…

To minuser møtes i det ytre rom

Matematikk som en lek= Mestringsglede Flow… Selvtillitt… Lett nok å si, den dårlige selvtilliten kommer av at jeg ikke får til oppgavene…

Begynn enkelt, ikke K2…

Men

En kan nesten ikke begynne for enkelt… Selv leser jeg bøker som ”Introduction to Mathematics”. Matematikk minner mest om kroppsøving. Det handler om å trene og å flytte grenser. Matematikk handler stort sett om noen få enkle steg, vårt problem er å finne disse stegene. Eksempel: Meg selv og sjakk. Jeg skjønner logikken, men er en elendig sjakkspiller. Jeg mangler trening. Kan sammenliknes med en teoretisk fotballsparker. Forstår at jeg skal løpe og sparke ballen. Så fort jeg er ute på banen, begynner beina å stokke seg.

Mens vi er inne på klatring Det er vanskelig for oss å være på grensen av det vi kan klare langs flere dimensjoner på en gang. Det er mer en vanskelig. Det er umulig. Du må å kontroll på noe. Det er litt som skigåing. Hvis du skal tenke på hvordan du bruker armene, må beina gå av seg selv.

Visualisering Hvis vi kan se ting for oss…

Hvor mange desimaler av pi husker vi? 3. 1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899 8628034825 3421170679 8214808651 3282306647 0938446095 5058223172 5359408128 4811174502 8410270193 8521105559 6446229489 5493038196 4428810975 6659334461 2847564823 3786783165 2712019091 4564856692 3460348610 4543266482 1339360726 0249141273 7245870066 0631558817 4881520920 9628292540 9171536436 7892590360 0113305305 4882046652 1384146951 9415116094 3305727036 5759591953 0921861173 8193261179 3105118548 0744623799 6274956735 1885752724 8912279381 8301194912 9833673362 4406566430 8602139494 6395224737 1907021798 6094370277 0539217176 2931767523 8467481846 7669405132 0005681271 4526356082 7785771342 7577896091 7363717872 1468440901 2249534301 4654958537 1050792279 6892589235 4201995611 2129021960 8640344181 5981362977 4771309960 5187072113 4999999837 2978049951 0597317328 1609631859 5024459455 3469083026 4252230825 3344685035 2619311881 7101000313 7838752886 5875332083 8142061717 7669147303 5982534904 2875546873 1159562863 8823537875 9375195778 1857780532 1712268066 1300192787 6611195909 2164201989 3809525720 1065485863 2788659361 5338182796 8230301952 0353018529 6899577362 2599413891 2497217752 8347913151 5574857242 4541506959 5082953311 6861727855 8890750983 8175463746 4939319255 0604009277 0167113900 9848824012 8583616035 6370766010 4710181942 9555961989 4676783744 9448255379 7747268471 0404753464 6208046684 2590694912 9331367702 8989152104 7521620569 6602405803 8150193511 2533824300 3558764024 7496473263 9141992726 0426992279 6782354781 6360093417 2164121992 4586315030 2861829745 5570674983 8505494588 5869269956 9092721079 7509302955 3211653449 8720275596 0236480665 4991198818 3479775356 6369807426 5425278625 5181841757 4672890977 7727938000 8164706001 6145249192 1732172147 7235014144 1973568548 1613611573 5255213347 5741849468 4385233239 0739414333 4547762416 8625189835 6948556209 9219222184 2725502542 5688767179 0494601653 4668049886 2723279178 6085784383 8279679766 8145410095 3883786360 9506800642 2512520511 7392984896 0841284886 2694560424 1965285022 2106611863 0674427862 2039194945 0471237137 8696095636 4371917287 4677646575 7396241389 0865832645 9958133904 7802759009 9465764078 9512694683 9835259570 9825822620 5224894077 2671947826 8482601476 9909026401 3639443745 5305068203 4962524517 4939965143 1429809190 6592509372 2169646151 5709858387 4105978859 5977297549 8930161753 9284681382 6868386894 2774155991 8559252459 5395943104 9972524680 8459872736 4469584865 3836736222 6260991246 0805124388 4390451244 1365497627 8079771569 1435997700 1296160894 4169486855 5848406353 4220722258 2848864815 8456028506 0168427394 5226746767 8895252138 5225499546 6672782398 6456596116 3548862305 7745649803 5593634568 1743241125 1507606947 9451096596 0940252288 7971089314 5669136867 2287489405 6010150330 8617928680

Vet vi hvor vi skal, er alt lettere… Tenk på altfor detaljert veibeskrivelse, ofte er retningen nok. Eller at det ligger ved siden av brygga eller …

Ok, så vet vi hvor vi skal, men hvordan gjør vi det… Tenk praktisk, matematikk er et språk. Det er essensen, ofte kan det være lurt å tenke på det som er bak symbolene

Et sidesprang: Hvor lærer vi i det hele tatt matematikk? x+3=5. Ja vel, men er det noen som er interessert i hva x er? Nei, selvfølgelig ikke. Matematikk er viktig først og fremst for å lære å tenke. I tillegg kan vi få bruk for litt regning når vi holder på med selvangivelsen, eller skal på ferietur til Thailand. Inn med historien fra pinnekjøttlaget. Matematikk en ideell liten lekegrind, ellers er det altfor mye annet som kommer inn. Hva er størst et hus eller et tre? Politikkdiskusjoner for mange momenter, det betyr ikke at vi kan høre opplagt tøv, men det være vanskelig å bevise. Det er for vagt. Matematikk er klart. X=2, lev med det.

Likheter = vannrette dumphusker Ulikheter=skjeve dumphusker Legg merke til at dette ble nesten litt vanskelig å skrive. Figuren er meget grei.

Ok, så vet vi hvor vi skal, vi tenker konkret, men…

Regning handler om å rydde Rydde er ikke veldig gøy. Skal vi gjøre det til litt gøy, er det på et annet nivå. At det blir fint. Hvis vi vasker opp kan vi glede oss over at vi har tatt alle glassene. Svakt punkt for meg selv dette. Hvis regningene ser mest ut som en krattskog, er sjansene små for at vi regner riktig. Dette kan gi ekstra problemer, av regneteknisk art.

Lærerrollen i dette Selvfølgelig vanskelig å motivere elever som har gjort seg opp en mening om matte. Det finnes noen ”selling points”: Matte er større enn livet Matte er hardt, som i tøft. Smiskfritt! Matte er som kroppsøving: Det dreier seg om å forstå og gjøre. Puggfritt!

Kort oppsummert (Vær positiv…) Start enkelt (kan du det fra før, kommer du raskt videre) Se ting for deg. Hva er det snakk om? Tenk konkret, og Regn ”abstrakt” Ta gjerne en sjanse, litt drømmeregning, men stopp rett etter og spør på utenlandsk: Does this make sense? Regning er mye rydding, tren på å rydde… Husk at det er umulig å presse grenser i mange retninger på en gang.

Tilbake til psykologi Livshistorier: Vi lager, bearbeider hele tiden våre livshistorier i kommandosentralen. Vi er opptatt av å få ting til å passe. Jeg hater matte og jeg er dårlig i matte, passer fint i en livshistorie. Livshistorier er ikke skrevet i stein, det er fullt mulig å lage nye som også passer fint inn Eksempel karakterer og matematikk. En interessant effekt, en del som liker matematikk, men oppdager at de ikke er spesielt gode, slutter å like matematikk på ungdomsskolen. Tilfeldig? Nei, dette handler om life stories. Det handler om å få ting til å passe. Oppsiden til dette er at historiene skriver vi på hele tiden, så selv om vi ikke blir verdens beste matematikere kan vi endre holdning over tid. Og kanskje si i at matematikk ble først gøy når… For andre kan å få et mer nøytralt forhold til matematikk, og forbedret mestring være suksess nok. Matematikk er som xxx, det gjennomsyrer livene våre, som en allstednærværende svigermor, eller elskerinne, i begge tilfeller er det en fordel å kunne oppgås… skrus inn.