Kropp og selvfølelse 10.05.11 Selvopplevelse i et utviklingspsykologisk perspektiv Vigdis Wie Torsteinsson Vigdis Wie Torsteinsson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Selvfølelse vs selvtillit
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Å lykkes eller være lykkelig?
Sosiologi i barnehagen
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Et økende problem i skolen?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
7. Motivasjon i organisasjoner
Kulturhistorisk perspektiv
Bokpresentasjon Bergen
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Stress, utbrenning, mobbing
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Spiseforstyrrelser, relasjoner og selvopplevelse
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Ulikheter og variasjoner
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
Daniel Stern`s Teori.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Avd. for helseopplysning - SiA
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
1 Kommunikasjon.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kropp og selvfølelse 10.05.11 Selvopplevelse i et utviklingspsykologisk perspektiv Vigdis Wie Torsteinsson Vigdis Wie Torsteinsson

Hva er spiseforstyrrelser? Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Cost-studien I forbindelse med den store COST-studien i Europa ble det gjort en stor survey over behandlingsfilosofien slik den uttrykte seg i alle de aktuelle landene som var involvert. Det viste seg at behandlingen varierte langs de fleste variablene. Men de viktige variablene ble rangert på følgende måte: Gjenetablering av normal vekt Terapeutisk engasjement mellom klient og terapeut/allianse Klientens aksept av at spiseforstyrrelsen er et problem Øke foreldrenes handlekraft Pasientens uavhengighet og bedring i jevnalderrelasjoner stod nederst på lista over betydningsfulle faktorer (Gowers et al 2002, EEDR) Vigdis Wie Torsteinsson

Hvordan forstår de problemet? Eksempel 1 Hva tror du selv er grunnen til at du har utviklet problemer med kropp og spising? Jente 15 år: Usikkerhet ved egen kropp. Ved avslutning: Har din forståelse av grunnene til at du har utviklet problemer med kropp og spising endret seg? Ja - jeg setter store krav til meg selv og er en person som er veldig utrygg på meg selv. Vigdis Wie Torsteinsson

Hvordan forstår de problemet? Eksempel 1 Hva tror du selv er grunnen til at ditt barn har utviklet problemer med kropp og spising? Far: Ved avslutning: Har din forståelse av grunnene til at ditt barn har utviklet problemer med kropp og spising endret seg? Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Forebygging ”It is well known that problems in the sense of self are paramount in eating disorders (Connors 1996, Ewell et al 1996). Helping young girls to develop a solid self of who they are… is an absolute necessity in prevention programs” (Franko & Orosan-Weine 1998) Vigdis Wie Torsteinsson

Studier av selvfølelse Gowers et al: mangel på personlig handlekraft, lav selvfølelse og mangel på sosial kompetanse er bidragsytere til utvikling av spiseforstyrrelse. Troop og Treasure (1999): kvinner som hadde erfart mer hjelpeløshet og mindre mestring hadde større sannsynlighet for å utvikle spiseforstyrrelse Vigdis Wie Torsteinsson

Studier av selvfølelse Forebygging: Shisslak & Crago: lav selvfølelse predikerer utvikling av spiseforstyrrelser. Forebygging må fokusere på de prosessene som bidrar til utvikling av selvfølelse Effekt av behandling: Bjõrk et al: selvbildet hos personer med spiseforstyrrelse preget av selvbebreidelser og selvforakt. Høy grad av selvbebreidelser predikerer også dårlig utfall av behandling Vigdis Wie Torsteinsson

Studier av selvfølelse Damon and Hart: spiseforstyrrelser assosiert med liten handlekraft – dvs liten opplevelse av å kunne påvirke sine omgivelser Surgenor et al (2007): skille mellom å like seg selv og opplevelsen av å være en kompetent person (self-liking and self-competence) Vigdis Wie Torsteinsson

Studier av selvfølelse Surgenor et al (forts): opplevelse av manglende kompetanse er assosiert med ineffektivitet, perfeksjonisme og manglende tillit til andre. Denne faktoren av selvfølelsen som er assosiert med spiseforstyrrelser Geller et al (2002): kompetanse en beskyttelsesfaktor mht utvikling av spiseforstyrrelse Vigdis Wie Torsteinsson

Sanna Gustafsson, Ørebro Intervjustudie av unge jenter med spiseforstyrrelser og deres opplevelse av krav og forventninger i vennskapsrelasjoner 15 jenter mellom 15 og 19 år Alle hadde nylig fått diagnosen SF, og var i behandling ved den samme spiseforstyrrelsesenheten Vigdis Wie Torsteinsson

Bakgrunn for undersøkelsen Funn som tilsier at tenåringsjenter sammenligner seg med jevnaldrende mer enn med kjendiser eller foreldre Sosialt press fra kamerater vedr utseende er assosiert med negativ kroppsopplevelse og spiseforstyrrelsessymptomer (Peterson et al 2007) Jenter med SF internaliserer kulturelle holdninger vedr utseende i større grad enn andre jenter (Griffiths et al 1999) Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson forts Opplevd press på 5 ulike områder: Utseende Vise glede, være sosial Kjærlighetsrelasjoner Skoleprestasjoner Fremtiden Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Forts.: Presset ikke alltid uttrykt som spesifikke krav og forventninger fra venner Tvert imot: nesten alle opplevde at ingen egentlig stilte krav eller hadde bestemte forventninger Presset opplevd som en sammenligning som de selv initierte En snakke stygt om hverandre-kultur blant jenter, opplevd som et press Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Konklusjoner Man oppfattet seg påvirket av venner, men uten opplevde krav og forventninger fra venner. Kravene kom fra dem selv Egne krav dukket opp for at venner ikke skulle bli misfornøyd med dem Vanskeligheter med å oppfatte andres uutalte forventninger, og hvordan de ble påvirket av disse. Internaliseringer? Vigdis Wie Torsteinsson

En tilstand hun går inn i….. (Marte Nilsson) Hvordan tenker man i etterhånd om hva som bidro til utvikling av en spiseforstyrrelse? Relasjonsdilemmaer en av de viktige faktorene Relasjonsproblemer i familien ofte forbundet med konflikt med foreldre eller konflikt mellom foreldrene Relasjoner til venner ikke nødvendigvis preget av konflikt, men av usikkerhet og opplevelse av å være på siden, utenfor Vigdis Wie Torsteinsson

Hvorfor jobbe med familien? Hva gjør spiseforstyrrelsen med de viktige relasjonene? Hvilke utviklings- (modnings-) utfordringer relevant for dette temaet finner vi i ungdomstida? Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Scholz et al 2005 Intra-familiære kjennetegn ved relasjonene: Sammenlignet tre grupper familier: anoreksi, depresjon og atferdsforstyrrelser: sammenlignet med en kontrollgruppe uten kliniske symptomer. Anoreksi-gruppen: foreldrene (spesielt mødrene) til døtre med anoreksi - mindre selvtillit Døtrene selvstendige: oppnådd gjennom anoreksien? Foreldrenes manglende selvtillit kombinert med døtrenes selvstendighet gir noen rammer for den terapeutiske strategien: Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Scholz et al 2005: Øke foreldrenes interpersonlige autonomi Bevare de emosjonelle båndene i familien Bevare pasientens autonomi uten den stabiliserende effekten av anoreksien Vigdis Wie Torsteinsson

Utviklingspsykologiske perspektiver Tidlig ungdom: innholdsmessig: interpersonlige attributter og sosiale ferdigheter som påvirker samspill med andre er viktige. Ferdigheter og typiske følelsesmessige tilstander også viktige. En økende differensiering. Både konstruktivistiske og sosiale elementer. Økende variasjon knyttet til sosial kontekst Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Utviklingspsykologi Selvbeskrivelsene i tidlig ungdom er abstraksjoner over trekk som tidligere er beskrevet konkret. Kombinasjoner. Selv om de er abstraksjoner og generaliseringer, er de atskilt fra hverandre. Overdifferensiering. Fragmentering er regelen, ikke unntaket Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Utviklingspsykologi Overdifferensieringen beskytter mot opplevelse av motsigelser, indre inkonsistens Også starten på selv-verdi, eller selv-evalueringer: å like seg selv i den ene konteksten, ikke i den andre. (1/4 - 3/4) Disse evalueringene er knyttet til opplevelser av verdsetting fra andre. Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Utviklingspsykologi Starten på selv-evalueringene innebærer også en økt sensitivitet for reaksjoner fra andre. Også økt bruk av sosiale sammenligninger Abstraksjoner som fordel og ulempe! Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Midt i ungdomstida Selv-beskrivelsene blir lengre og lengre - ungdom blir mer introspektive, og de er nesten morbid opptatt av hva andre syns om dem (adolescentegocentrism) Den ureflekterte aksepten av seg selv forsvinner - det som tidligere var uproblematiske sannheter blir problematiske hypoteser de har om seg selv. Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Midt i ungdomstida Sammenhenger mellom enkle abstraksjoner. Legger bildene oppå hverandre, men det er fortsatt vanskelig å integrere dem De overlappende kartene konstrueres som motsetninger. Oppmerksomheten på motsetninger kan skape forvirring, fortvilelse, frustrasjon Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Midt i ungdomstida Hvem er jeg EGENTLIG?? Behov for sammenheng Forskjell mellom jenter og gutter: jentene oppdager flere konflikter, og blir mer frustrert over de konfliktene de oppdager Jenter som definerer seg i hovedsak i forhold til tradisjonelle feminine verdier er spesielt sårbare for konflikt og motsigelse i selvbeskrivelsene Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Midt i ungdomstida Rosenberg: de seriøse forsøkene på perspektivtaking som foregår, gjør forskjellen mellom meg og deg tydelig, og forsterker usikkerheten på hva andre EGENTLIG mener Kan også bidra til en lavere generell opplevelse av egenverd. Ingen kan leve opp til alles forventninger samtidig Vigdis Wie Torsteinsson

Siste delen av ungdomstida Beskrivelsene mer preget av personlige valg, overbevisninger, moralske standarder som er internalisert Opprinnelsen ikke like tydelig: har tatt et valg blant mange mulige grunnlag Høyere ordens abstraksjoner: tilpasningsdyktig; fleksibel; stemningsmenneske; ambivalent (jfr eksempel 1) Vigdis Wie Torsteinsson

Siste delen av ungdomstida Disse kognitive løsningene kommer ikke av seg selv - de krever aktiv scaffolding fra omgivelsenes side i å understøtte erfaringer av at det er normalt, sunt å oppleve ulike virkeligheter i en selv Konfliktene reduseres både pga økende abstraksjonsmuligheter OG det å se verdi i motsetningene Vigdis Wie Torsteinsson

Terapeutiske implikasjoner Det er en del av ungdoms alminnelige utviklingsprosesser å oppleve seg selv som mangefasetterte og motstridende. Det foregår et arbeid i ungdomstiden med å skape integrasjon mellom ulike selvbeskrivelser Et metaperspektiv som kan inkludere ulike sider er et utviklingsprodukt Vigdis Wie Torsteinsson

Betydningen av viktige relasjoner Vigdis Wie Torsteinsson

Spiseforstyrrelser og interpersonlige vanskeligheter Interpersonlige problemer en risikofaktor Interpersonlige problemer en opprettholdende faktor Interpersonlige problemer en konsekvens av spiseforstyrrelsen Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson De interpersonlige problemene kommer til uttrykk som Sosial angst Underkastelse: unngå konflikter, undertrykker negative følelser for å ivareta relasjoner Kontaktsøkende atferd Frykt for avvisning Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Hvilke relasjoner? Mor, far, søsken, bestevenn (hvis den fins) Ungdomstida: en periode med utfordringer på den biologiske, psykologiske og sosiale fronten Kognisjoner, handlingskompetanse, erfaringer med emosjoner og målorientering: 4 viktige områder hvor andres støtte er viktig for å komme seg videre Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Ulike måter å definere støtte på: Funksjon: f eks penger Spesifikk relasjon er viktig Kombinasjon Hvordan har ulike konfigurasjoner av støtte konsekvenser for psykisk helse, tilpasning? Vigdis Wie Torsteinsson

Fem dimensjoner i oppfattet støtte Støttte fra foreldre Støtte fra søsken Støtte fra venn Sammenfallende mål Respekt for autonomi Vigdis Wie Torsteinsson

2200 nederlandske ungdommer skårer slik: Gruppe 1: høy støtte på alle dimensjoner Gruppe 2: middels støtte på alle dimensjoner Gruppe 3: liten støtte på alle dimensjoner Gruppe 4: liten støtte fra foreldre, gjennomsnittlig fra søsken, høy fra venner Gruppe 5: ingen nær venn Vigdis Wie Torsteinsson

Sammenheng støtte/tilpasning Type 5: mest bekymret for hjemmesituasjonen, lave skårer på selvfølelse, høy på ensomhet og grubling Gruppe 3: også det samme mønsteret Disse to gruppene blir også oppfattet på en spesiell måte av sine jevnaldrende, gruppe 5 på aggressivitet/uoppmerksomhet, gruppe 3 på ærgjerrighet/tilbaketrekning Vigdis Wie Torsteinsson

Sammenheng støtte/tilpasning Gruppe 3 oftest mobbet direkte, gruppe 4 og 5 oftest utsatt for indirekte mobbing (isolasjon, utestengning) Vigdis Wie Torsteinsson

Tre viktige sammenhenger 1 Gruppe 3: lav generell støtte: uttrykte internaliserende OG eksternaliserende vansker, lav psykologisk velvære, høye nivåer av atferdssavvik og mobbing Blir ikke oppfattet slik av sine klassekamerater! Ungdom med problemer som ikke er så lette for andre å oppdage Vigdis Wie Torsteinsson

Tre viktige sammenhenger 2 Skaper mest problemer for omgivelsene, mye atferdsproblemer, mye konflikter hjemme Kommer til uttrykk både gjennom selvrapportering og i jevnalderbeskrivelser Mye støtte fra bestevenn kompenserer ikke for opplevd manglende støtte hjemmefra Rapporterer lav selvfølelse Vigdis Wie Torsteinsson

Tre viktige sammenhenger 3 Uten bestevenn: økende isolasjon og ensomhet Kan ikke kompensere for manglende jevnalderrelasjoner ved å ha et nærmere forhold til familien (gjennomsnittlig til lav støtte) Skolemestring viktigere og viktigere, samtidig som den avtar noe hos ungdomsgruppa forøvrig Skolemestring og sosial inhibisjon ofte samvarierende i denne aldersgruppa (Ann Masten) Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Husk: Opplevd støtte er ikke det samme som faktisk mottatt støtte!! Hvis dere vil lese mer om denne studien selv: Scholte, R., van Lieshout, C. & van Aken, M. (2001): Percieved relational support in adolescence: Dimensions, configurations and adolescent adjustment. Journal of Research on Adolescence Vol 11 no 1, s 71-94 Vigdis Wie Torsteinsson

Hvordan jobbe med relasjonene? Hva er det vi skal være opptatt av? Hvilke fenomener, hvilke erfaringer? Hvordan skal vi forholde oss til dem? Vigdis Wie Torsteinsson

Daniel Sterns samhandlingskategorier Basert på observasjoner av mikrosamspill Livstemaer, ikke fasespesifikke temaer Grunnleggende utviklingsprosesser som er nærværende i alle betydningsfulle relasjoner Er derfor også betydningsfulle innfallsvinkler i terapirommet Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Det gryende selv Selvopplevelse Kroppslige tilstander, aktivering Amodal persepsjon Vitalitets-affekter Fellesskaps-erfaring Regulering av tilstander, affekter Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Kjerneselv Selvopplevelse Handlekraft Sammenheng og kontinuitet i opplevelse Representasjoner av interaksjoner som generaliseres Fellesskaps-erfaring Imitering Selvregulerende annen Protodialog Indre ledsager Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Det subjektive selv Selvopplevelse Forskjell mellom indre tilstand og ytre uttrykk Å dele oppmerksomhet, affektive tilstander, intensjoner Fellesskaps-erfaring Affektiv inntoning Sosial referering Intersubjekt-ivitet Vigdis Wie Torsteinsson

Det verbale/symbolske selv Selvopplevelse Selvbevissthet Selvet som en kategori, tilgjengelig for andre (meg) Språk: klassifisering, kategorisering Fellesskaps-erfaring Samskaping av merkelapper på felles erfaring Språklig ”vi” Muligheter for forvrengning, forskyvning Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Det narrative selv Selvopplevelse Selvbiografisk Episodisk hukommelse Organiserer erfaring i helhet Narrativ organisering Fellesskapserfaring Narrativer utvikles i fellesskap med andre Samkonstruksjon av historier, mening Fortelles til noen Vigdis Wie Torsteinsson

Familienarrativer om vanskelige erfaringer Vigdis Wie Torsteinsson

Samkonstruksjon av historier Måten familier uttrykker og diskuterer følelser på har konsekvenser for barns sosiale kompetanse Men forskningen viser motsigelsesfulle resultater: Foreldres uttrykk for negative erfaringer har negativ effekt på selvfølelse, kompetanse osv hos barna Emosjonssosialiseringsforskningen: det er BRA for barn at familien diskuterer negative erfaringer. Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Ikke hva, men hvordan! Et eksempel på en studie: Marin et al 2008 Problemstilling: hvordan familier som helhet diskuterer negative erfaringer Hvordan relateres dette til hvordan barnas/ungdommenes sosiale kompetanse og selvfølelse utvikler seg Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Selve studien 24 familier med en preadolesent Oppdraget: å diskutere en vond (negativ) emosjonell hendelse i familien (alle opplevd) Uttrykk for emosjoner kategorisert etter verdi og spesifisitet i det emosjonelle uttrykket Kodet alle utsagn for prosess (initiativ, samarbeid) og funksjon (utrykke, forklare) Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Resultater Signifikante sammenhenger mellom flere selvfølelses- og kompetansescorer og flere struktur- og funksjonsvariable fra familiesamtalene Høyere sosial kompetanse: Familier som initierte flere samtaler om negative opplevelser Familier som var mer samarbeidsorienterte i samtalene Familier som uttrykte og forklarte flere spesifikke negative emosjoner Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Resultater Familier som forklarte flere spesifikke negative emosjoner hadde ungdommer med høyere selvfølelse og bedre sosial kompetanse Dvs: familier med samarbeidsorienterte og forklarende samtaler om spesifikke negative emosjoner bidrar positivt til ungdoms kompetanse og selvfølelse Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Resultater Den tilbakeskuende konteksten tillater høyere nivåer av refleksjon og evaluering av emosjonell erfaring Skaper en narrativ atmosfære hvor alle kan dele sine erfaringer Foreldre-barn narrativer som plasserer negative emosjoner innenfor en kausal og forklarende kontekst er bra for barn Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson Resultater Uttrykk for spesifikke negative emosjoner og forklaringer av både positive og negative emosjoner som var assosiert med høyere sosial kompetanse og selvfølelse En viktig sammenheng mellom samkonstruksjon av familiehistorier og ungdoms opplevde sosiale kompetanse og selvfølelse over tid. Vigdis Wie Torsteinsson

Den autentiske samtalen Vigdis Wie Torsteinsson

Jenter og autentisitet Å gå inn i ungdomstida medfører for mange et fall i selvfølelse, for de fleste stiger den jevnt igjen i løpet av ungdomstida Gjør en undersøkelse av relasjonell autentisitet som et bidrag til denne prosessen Ønsket om å utvikle og opprettholde relasjoner er viktig i ungdomstida Jenter har en tendens til å gjøre dette på bekostning av relasjonsautentisiteten Vigdis Wie Torsteinsson

Relasjonell autentisitet Betyr: Sammenhengen mellom det du tenker og føler og det du sier og gjør i relasjonelle kontekster Utviklet en test for å undersøke sammenhengen mellom selvfølelse og autentisitet Eksempler på utsagn: ”jeg sier det jeg ærlig mener selv om det er en upopulær mening” – ”jeg sier det jeg mener bare hvis jeg kan finne en pen måte å si det på” Høy relasjonsautentisitet predikerer høyere selvfølelse og mindre depressive trekk Vigdis Wie Torsteinsson

Undersøkelsen viste at Når jenter blir ærligere i relasjoner øker også selvfølelsen Denne sammenhengen er gyldig selv om man kontrollerer for andre kjente påvirkningsfaktorer på selvfølelsen som for eksempel sosioøkonomisk status, skole- prestasjoner, kroppsopplevelse og pubertetsutvikling Vigdis Wie Torsteinsson