Operative interaksjoner mellom safety /security fra et human factors perspektiv Solakonferansen Tirsdag 13.09.2011 Av: Kenneth Pettersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Brann som grunnlag for design
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
1 (Marianne Riise, fagdirektør, Valgforum 1. – 2. mars 2010) Utviklingsoppgaver på valgområdet.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Innovative offentlige anskaffelser
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Legeforeningens arbeidstidsundersøkelse – 2014
Vannforvaltning som regional planlegging
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Norsk seilflyging Hva bekymrer oss? Fagsjefen: Nedgang i medlemstallet –Aktive utøvere, starter og timer Aktivitet – sikkerhet Ny Seilflyforskrift.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Konkurransekraft vs. Sikkerhet - et enten eller to sider av samme sak? (et foredrag om utilstrekkelige kriterier for forvaltning av teknologi og storulykkesrisiko)
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Norges vassdrags- og energidirektorat
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Ansvarlig søkers rolle
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
maritim rekruttering og næringens behov
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Bygg og miljø 1 Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker Hovedmål: Prosjektet skal gi grunnlag for forbedring av sikkerheten mot ulykker og.
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
Planlegge og prioritere tiltak
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
HMS i Petroleumsnæringen
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Samhandling og prosessledelse
Mulige konsekvenser av endringer i bransjen
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Utfordringer i bransjen sett fra helikopteroperatørenes ståsted
Skremmer vi vettet av passasjerene?
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
JourneySwipe.
Utskrift av presentasjonen:

Operative interaksjoner mellom safety /security fra et human factors perspektiv Solakonferansen Tirsdag Av: Kenneth Pettersen

Aviation Security post 11. september 2001 Terrorhandlingene 11. september 2001 resulterte i –fall i passasjertransporten –en legitimitetskrise for den sivile luftaften –politisk press for å vise evne til kontroll og handling –et behov for å beskytte –nye og omfattende sikringstiltak iverksatt av myndighetene –at hele industrien har måtte omstille seg (Utdrag fra SORISK prosjektrapport. Kommer høsten 2011)

Karakteristikker ved security- omstillingen post –Reaktiv og hurtig utvikling av tiltak og styringsstruktur –Behov og evne til overnasjonal kontroll –Støtte og harmoni mellom stater –Hemmelighold –Kostnadene er i ferd med å bli et problem –Håndteringen av omstillingsprosessen har vært og er en utfordring (Hentet fra SORISK prosjektrapport).

Et viktig spørsmål Security utviklet i betydelig grad som et eget regelverks- og virksomhetsområde på alle nivå i luftfarten. –Frakoplet ifra andre styringsstrukturer –Konsekvens; industrien fragmenteres Luftfarten er i praksis tett koplet og avhengig av at kjerneprosessene designes, utføres og vedlikeholdes på best mulig måte for å sikre en høy pålitelighet og ytelse –I slike systemer bør omstillinger være preget av integrering, samhandling, kommunikasjon og en tett kontakt med kjerneprosessene (HSLB 2005) Hvem er det som har ansvaret for helheten?

Et viktig spørsmål Hvem er det som har det overordnede blikket og ser til at luftfartens menneskelige kapital forvaltes på en god måte?

Hvorfor er spørsmålet viktig?

Om studien Bearbeidet en spørreundersøkelse gjennomført i Widerøe våren og sommeren Gjennomført intervjuer med ansatte og observasjoner januar Spørreundersøkelsen hadde en svarprosent på 83 og innholder svar fra 675 ansatte: 340 piloter, 151 kabinansatte, 129 stasjonsansatte og 55 teknikere. Vår bearbeidelse viser at de ansatte, særlig piloter og teknikere, opplever at security- kontrollen av ansatte fører til frustrasjon, dårligere kommunikasjon og dårligere arbeidsmiljø.

Resultater et flertall av de spurte (58 %) mener at security- regimet er viktig for å forhindre terroraksjoner, men 67 % av de spurte er helt eller delvis uenige i at security-reglene er fornuftige. To hovedmomenter: –Manuell sjekk foran passasjerer oppleves som ydmykende og nedverdigende og skaper frustrasjon som kan gå utover sikkerheten. –Piloter og kabinpersonell unngår å forlate flyet for å slippe security. Security-kontrollen blir dermed en utilsiktet barriere som fører til at flygende personell utsetter måltider og toalettbesøk og i tillegg kan gå glipp av oppdatert informasjon om vær eller andre sikkerhetsrelaterte opplysninger.

Analyse – er våre funn uventede? Samlet sett peker våre studier på forhold knyttet til kommunikasjon og ansattes atferd ved bakkeopphold på flyplasser hvor security-tiltak i tenkte scenarioer kan bidra til en forringelse av sikkerheten Er dette uventet? –Tidligere forskning viser at omstillingsprosesser i luftfarten er preget av et potensial for negative sikkerhetsmessige konsekvenser (HSLB 2005). –Erfaringer fra andre systemer (e.g. militære operasjoner, kjernekraftverk, olje- og gass) peker på lignende konsekvenser –Det samme gjør et sett av ulike teoretiske perspektiver (e.g. HRO, Normal Accidents, Man- Made Disaster).

Noe må gjøres… Ansvarlige myndigheter bør gå nærmere igjennom potensialet for at security-tiltak kan påvirke flysikkerheten Ansvarlige myndigheter må vurdere i hvilken grad eksisterende mekanismer (herunder tilsynsfunksjoner) for regulering av luftfarten er tilstrekkelige for å håndtere interaksjonen mellom myndighetskravene til security-kontroll og sikkerhet. Noen må ha ansvaret for helheten! –Her har Luftfartstilsynet en særlig sikkerhetsmessig rolle for å sikre at norsk luftfart ikke får reduserte flysikkerhetsmarginer ved innføring av securitytiltak. –”(…) isolerte endringer bør ideelt sett inngå i en konsekvensvurdering på overordnet systemnivå for å vurdere om de vil kunne påvirke det totale risikobildet” (HSLB 2005 s.159).

Takk for oppmerksomheten! Referanser HSLB - Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane (2005), Flysikkerhet i norsk luftfart under omstillingsprosesser. Rapport SL RAP 35 /2005 Pettersen, K.A. og Bjørnskau, T. (2011) Security på norske flyplasser kan gå på sikkerheten løs, Samferdsel Nr. 6, 2011