TRANSPORT OG LOKALISERING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Hva kjennetegner suksessfulle distriktskommuner
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Markedsstruktur - teori og empiri
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Tr400 TRANSPORT OG LOKALISERING Klassiske vekstmodeller 2
Tr400 TRANSPORT, LOKALISERING OG ØKONOMISK UTVIKLING Forelesning 2: Måling av infrastrukturens virkninger på regional produktivitet Dekker artikkel 2,
Havnedirektør, Bodø havn KF
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Innledning ved BioHus konferansen
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Veienhit–ogvidere? Sverige Norden
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Statlige bindinger på kommunene
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utskrift av presentasjonen:

TRANSPORT OG LOKALISERING Forelesning 1: Introduksjon. Kursets innhold. Noen problemstillinger og eksempler Førsteamanuensis Svein Bråthen Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde

Hva er regionale virkninger? Noen eksempler på regionale virkninger: Endret tjenstetilbud Offentlig Privat Endret arbeidsmarkedsomland Regionen som arbeidsmarked kan bli mer robust Komplementære arbeidsmarkeder

Endrede forutsetninger for lokalisering/nyetablering Flere aktører, skjerpet konkurranse Større marked for sluttprodukter Nettverkseffekter Mellom bedrifter Kunnskapsnettverk Virkninger for enkeltnæringer (f.eks. reiseliv) Sysselsettingsvirkninger Under anlegg Langsiktige, varige Indirekte (multiplikatorvirkninger) Virkninger i eiendomsmarkedet Flyttevirkninger generelt, folk og bedrifter. De opplistede virkningene er både av fordelingsmessig og realøkonomisk karakter.

Regionaløkonomisk utvikling “Sjekkliste” på hva som kan inngå i en analyse av regional utvikling:

Bedret vegtilgjengelighet – virkninger for arbeids- og næringsliv - eksempel fra KRIFAST A. Arbeidspendling Betydelige økning i utpendlingen fra Kristiansund/Frei over Krifast, 146%/ 207 personer. Av disse er det 70% som pendler til Molde. En del av pendlingen skyldes at en del distribusjonsintensive bedrifter er slått sammen, og at de ansatte følger bedriften.

b) Virkninger for næringslivet. Det har vært vanskelig å påvise bedriftsetableringer i Kristiansund som direkte følge av Krifast For markedsadgang generelt er flyplassen fremhevet som langt mer viktig, enn Krifast. For lokal distribusjon av varer, fremheves økt fleksibilitet som den viktigste ”kostnadsreduksjon”. Gevinsten ved spart ventetid på ferjene er i hovedsak spist opp av økte driftskostnader på kjøretøyene, men for enkelte bransjer (transport av ferskvarer inkl. levende dyr) fremheves fravær av ventetid som viktig. Et viktig poeng som understrekes, er redusert planleggingsusikkerhet knyttet til person- og godstransporter.

Indikasjoner på at Krifast har medført: Sammenslåinger og flytting av noen transportintensive bedrifter (meieri, slakteri, frukt og grønnsaker) Endringer i en del tjenesteproduksjon (sykehus, post, tele). Omstruktureringen i disse næringer/sektorer er imidlertid et nasjonalt trekk, og det er vanskelig å skille ut ”Krifasteffekten” her. Liten innvirkning på bedriftenes muligheter for nettverksdannelse Shell hadde Krifast med i sin lokaliseringsvurdering av driftsorganisasjon for Haltenbanken. To viktige forhold: Muligheter for døgnkontinuerlig adgang mellom Kristiansund og omkringliggende distrikt i forhold til rekruttering av nøkkelkompetanse. Muligheten for å kunne ha et potensiale til å kunne utvikle et industrielt støttemiljø for driftsorganisasjonen.

Oppsummering av erfaringer Samfunnsmessige virkninger opptrer over lange tidsrom. Det tar mellom 10 og 50 år for en region å finne sin nye ”likevekt”. Vanskelig å rendyrke ”infrastruktureffekten”. Krifast reduserer ”mental avstand”. Den økonomiske verdien av dette er uviss, en indikasjon er at etteranalyser viser nyttevirkninger ut over de ”forhåndsberegnede”. Krifast er et lønnsomt prosjekt med den valgte finansieringsform. Det samfunnsøkonomiske overskuddet ved bompengefinansiering øker fra null til rundt 400 mill. kr når ulempeskostnaden inkluderes. De intervjuede bedriftene rapporterer mer effektiv distribusjon, bedre tilgang på service og opplever at Kristiansundsområdet har økt sin attraktivitet som bosted for kvalifisert arbeidskraft. Langsiktige økonomiske virkninger vanskelige å måle.

Tunge kjøretøy hadde en vekst fra 1996-97 på over 20% Tunge kjøretøy hadde en vekst fra 1996-97 på over 20%. Dersom dette er en varig tendens, indikerer dette i det minste en lokal økonomisk vekst som det er grunn til å følge i tiden som kommer. Et hovedproblem i denne type analyser er å skille mellom nettovirkninger (realøkonomiske) og ren flytting av økonomisk aktivitet, som i seg selv tilfører økonomien lite. ”Omfordelt vekst” er påvist internasjonalt (USA) Den sikreste indikasjonen vi har på at Krifast kommer ut på pluss-siden samfunnsmessig, er at vi med rimelig sikkerhet har beregnet et samfunnsøkonomisk overskudd.

Tommelfinger-regler for når transportinfrastruktur kan utløse regionale vekstprosesser: Dårlig infrastruktur i utgangspunktet gir større muligheter for vekst (flaskehalser fjernes). Regionen bør ha et klart utviklingspotensiale, for eksempel næringer som settes i stand til å samhandle eller trekke på et felles arbeidsmarked. Der bør være egnede politiske og næringsmessige miljøer i regionen og/eller at regionen utgjør et stort marked som kan utløse vekstpotensialet Norges adgang til europeiske markeder. Vekst eller knallhard konkurranse på tidligere «beskyttede» hjemmemarkeder? Se på omfang og innhold av nyskapt trafikk!

Redusert reisemotstand for næringslivet kan medføre: Reiseomfanget øker - lettere å nå kunder/leverandører Ingen vesentlig trafikkøkning på kort sikt - reallokering av ressurser med langsiktige virkninger i trafikkmarkedet. Tilbudet av infrastruktur i førsituasjonen såvidt tjenelig (f.eks et godt ferjetilbud sammenlignet med en bratt undersjøisk tunnel) at effekt uteblir.

Lokalisering er en viktig bit i et komplisert bilde:

Artikkel: EN MODERNISERINGSSPIRAL Angrepsvinkel: Hva er virkninger av et bedret transportsystem for lokalisering av virksomheter? Kjennetegn ved vegprosjekter i dirstriktene: Lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet sammenlignet med bynære prosjekter Det er vanskelig empirisk å etterprøve virkninger av endret vegtilgjengelighet verken på bosetting eller næringsutvikling Fokus i debatten er på avstandsulemper for eksportbedrifter - disse synes imidlertid likevel å klare seg godt. Er det dermed slik at investeringer i veger og annen transportinfrastruktur ikke har noen innvirkning på regional utvikling?

Det finnes klare virkninger - i form av en annen funksjonsdeling mellom ” by og land”: Servicenæringene sysselsetter 70% av den yrkesaktive befolkningen Transport er koblingen mellom produsent (f. eks matbutikken) og konsument. Bedret transport gjør den tradisjonelt nære geografiske koblingen mellom produsent og konsument innenfor service næringene løsere.

Sentralstedsteori: Begrepene rekkevidde og terskelkrav sentrale: Rekkevidden til en bestemt serviceaktivitet er definert som den maksimale avstanden folk er villige til å reise for å skaffe seg tilgang til godet. Jo lenger borte, desto høyere totalkostnad. Terskelkravet er det minimums befolkkningsgrunnlaget som skal til for at tjenesten skal kunne svare seg økonomisk. Ofte bruk av en tjeneste: Lavere ordens funksjon. Relativt få husstander trengs (matvarer) Spesialiserte tjenester: Høyere ordens funksjon. Et større befolkningsgrunnlag behøves (restaurant, bilforhandler)

Tettstedshierarki På samme måte som for servicefunksjoner kan tettsteder inndeles i et hierarki. Mindre tettsteder har kun lavere ordens funsjoner som matbutikk og post Byer og tettsteder har flere og høyere ordens funksjoner ettersom størrelsen øker (større museer, gallerier f.eks) Dette gir fordeler ved større kundegrunnlag, større og mer rasjonelle enheter og en større attraktivitet ved et mer variert tjenestetilbud. Det er ingen skarpe omlandsgrenser mellom ulike deler av senterhierarkiet, men: Mindre tettsteder klarer seg i konkurransen vesentlig fordi avstanden skjermer dem Yrkesdeling og dekning av flere funksjoner (f.eks post i butikk) kan senke terskelkravet

Hva skjer når mobiliteten øker? Rekkevidden øker For private, fast lokaliserte tilbud (dagligvare) kan tidligere skjerming falle bort, handelslekkasjen øker. Større, gjerne bilbaserte varesentra overtar. Arbeidspendling forsterker denne tendensen (”man handler på veg hjem”) Sentraliserte, spesialiserte tjenester forsterker sin sentraliserte posisjon Mobile tjenester (håndverkere): usikker effekt. Håndverkere i utkantene kan dra nytte av sin rimeligere lokalitet til å konkurrere, men store, sentrale aktører kan også tilby sine tjenester i et større omland. Avhenger av kostnadsforholdene! Offentlig tjenesteyting: Sosiale hensyn, men tendens mot sammenslåing, spesialisering og sentralisering (skoler, bibliotek, helse)

Transport, distribusjon og engroshandel: Økt rekkevidde gir mulighet for å utforme ruter med større geografisk neslagsfelt. Nedleggelse av lokale lager og sentralisering til større byer. Industrinæringer rettet mot forbrukere (meieri, trevare) kan også oppleve sentralisering og nedleggelse. Teknologiutvikling og eierstrukturer også viktig her, men økt mobilitet er en underliggende drivkraft! Hva skjer som følge av dette? Økt mobilitet bidrar til uttynning på lokalt nivå, og konsentrasjon på regionalt nivå (styrking av byer og større tettsteder) Økt dagpendlingsomland gjør at et betydelig omland fanges opp av byenes vekst. (”bo- og arbeidsmarkedsregioner”) Betydelig utfordring: De (under 20% av befolkningen) som bor utenfor dagpendlingsavstand til et større tettsted