Internkontroll i norske kommuner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Systematisk HMS arbeid
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Rutiner for finansforvaltning
Arbeidsgivers plikter.
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Internkontroll i kommuner
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Plikt til internkontroll Per Gammelsæther Ikks AS / RO
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Byggherreforskriften
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Risikostyringsprosessen
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Orientering om Fiskeridirektoratets tilsyn og kontroll Startseminar Rømningskommisjonen 29. september 2006.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
Hovedverneombudet i Kristiansund. Det er arbeidsgiveren som har hovedansvaret for at arbeidsmiljøkravene blir gjennomført. Arbeidsmiljøloven.
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Håndtering av avviksmeldinger
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Departementets styring og styrenes rolle
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Alt henger sammen med alt
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Ledelsens evaluering: krav til løpende forbedring Oversikt over lov, forskrift Definert ansvar og myndighet Bedre introduksjon for nyansatte Medarbeidersamtaler.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
ROS-analyse.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Dialogkonferanse Behovene
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Helse miljø og sikkerhet
Forskrift om Internkontroll
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Internkontroll i norske kommuner Morten Stenstadvold NKRF Kontrollutvalgskonferansen 05.02.2009

Hva er internkontroll? ”Systematiske tiltak som skal sikre at virksomhetens aktiviteter planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar med gjeldende krav.” Internkontroll i Kommuneloven, § 23.2: ” Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll.”

KUs oppgaver ifm. internkontroll Kommuneloven § 77.4 ”Kontrollutvalget skal påse at det føres kontroll med at den økonomiske forvaltning foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak, og at det blir gjennomført systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger”

KUs verktøy for å kontrollere Gjennom bestillinger til kommunerevisjonene Gjør kommunen tingene riktig? Gjør man de riktige tingene? Revisjoner rettet mot kommunens internkontrollarbeid er en effektiv måte å kontrollere om kommunene har ”betryggende kontroll” og dermed gjør de riktige tingene riktig. Det virker ikke som om denne kontrollmuligheten utnyttes i særlig grad. Undersøkelsen viste at det generelt er lite systematisk oppmerksomhet fra politisk nivå når det gjelder kommunens internkontroll. Der hvor det er oppmerksomhet r det gjerne knyttet til enkeltsaker ”Er oppmerksomhet fordi vi har en politiker i KU/Kommunestyret som er revisor”

Oppbygning av et moderne IK-system Overordnet IK IK på sektor/tjeneste: R4 : risikoanalyse, rutiner, rapportering, revisjon. Overordnet: IK knyttet til sektorovergripende forhold – HMS, Personal osv Sammenstilling av rapportering far IK-arbeidet – ”Gjør vi de rette tingene, gjøres de riktig?” -Følges regelverket -Oppfyller vi kvalitetskravene -Har vi styring?

Overordnet IK - system Innhold: Ligge hos rådmannen/rådmannens stab Styringsdel – mål for IK, ansvar og organisering av IK-arbeidet Sektorovergripende IK: HMS, Personal Sammenstilt rapportering – på viktige resultatområder Etiske retningslinjer Innkjøpsregelverk Ligge hos rådmannen/rådmannens stab Org.enheter: Internrevisjon (permanente /ad-hoc), Controller, Varslingsgrupper, Innkjøpsteam (IK/QA av større innkjøp) Redegjøre for IKS oppbygning Redegjøle for IKs når det gjelder sektorovergripende områder HMS – Personal med mer Rapportering – økonomi, kvalitet, personalutvikling , organisering mm

IK – på sektornivå IK/Kvalitet – Helse og omsorg, Skole, Sosial Kvalitetssystemer Saksbehandlingssystemer – sjekklister/rutiner Kvalitetsgrupper/kvalitetssirkler Systemer for avviksrapportering

IK - risikoanalyse Kartlegge og analysere risikoområder Vurdere årsaker og sannsynligheter Vurdere konsekvenser Systematisere og prioritere risikoforhold Risikoanalyse: Hva er risiko? Sannsynlighet X konsekvens Hva kan skje, hva er sannsynligheten for at en hendelse inntreffer, hva er konsekvensen Kontrollutvalg: Pålagt å leger en ”Plan for forvaltningsrevisjon revisjon” basert på risiko- og vesentlighetsvurderinger, med sikte på å identifisere behovet for forvaltningsrevisjon på de ulike sektorer og virksomheter. Strategier for å forebygge/redusere risiko - akseptere risikoen – hva er vi nødt til/villige til å leve med (kostnad) - dele risiko med andre - redusere risikoen gjennom konkrete tiltak, bedre styring og intern kontroll - fjerne årsaken til risikoen – gjennom tiltak Forebyggende og begrensende tiltak

Risikoanalyse forts. Få kommuner gjennomfører grundige analyser usystematisk og udokumentert fare for ”hull” Viktig grunnlag for betryggende kontroll Kjenne risiko Grunnlag for prioritering Pålagt ROS – hvorfor ikke drifts-ROS? Kommunene er pålagt å gjennomføre ROS analyser (Risiko og sårbarhetsanalyser) I sammenheng med kommunal beredskapsarbeid – mye fokus på håndtering av ”krig og katastrofer” Lengt færre kommuner gjør systematiske risikovurderinger av den ”ordnære driften” – men det er tross alt da de fleste hendelsene skjer. -I kommunen foregår det mye risikovurdering og håndtering, men mye skjer intuitivt, usystematisk og udokumentert. Risiskoanalyse – viktig grunnleg for betryggende kontroll

Rutiner Beskrivelse av IK –systemet Beskrive tjenestekrav – hva er standarden Beskrivelse av konkrete arbeidsprosesser Krav og opplegg for rapportering Beskrivelser av hvordan IK skal gjennomføres

Rutiner i dag Høyst varierende Best i de sektorer som har kommet lengst med kvalitetsarbeid IK – ikke særlig i fokus i sammenheng med utvikling av rutiner

Rapportering Avviksrapportering Økonomi Kvalitet (BMS) Viktig at avvik sammenstilles og analyseres i forhold til risikobildet Trender Systematiske avvik

Rapportering i dag Hovedvekten på økonomirapportering Eksempler på bredere rapportering: BMS Kvalitetssystem Få eksempler på rapportering knyttet opp mot risiko

Revisjon Kommunerevisjonen Internrevisjon Internrevisjonsgrupper (team) faste grupper sammensatt etter tema/behov Ledelsens gjennomgang For eksempel enhetsleder og rådmenn Forbedringskultur, Forbedringskultur, Forbedringskultur

Hva gjør kommunen for å sikre bedre internkontroll? De fleste kommunene har iverksatt tiltak Eksempler på tiltak er Utvikle IK i forhold til kvalitetskrav på sektornivå HMS- arbeid Fullmaktsstrukturer Web-basertet prosjekter/IKT Bedre IK på innkjøp og finans Etikk

Hvordan jobbe videre? Mer systemtenkning i kommunene Binde sammen det som allerede eksisterer Kvalitetssystemer kan ivareta mye IK Initiativer fra staten? Avmystifisere feltet Praktisk veiledning i systemtenkning? IKT-hjelp Idébank/Eksempler Regelverksforenkling