Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Gardermoen SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Rapportering til Lånekassen
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Nasjonalt opptakskontor for fagskolen Fagskolekonferanse, 13. – 15. mai 2009 i Bodø.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Nasjonal fagskolekonferanse om rapportering og kodeverk Rica Gardermoen Hotell Onsdag 10. februar 2010 Kl Hva.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Startkurs for nye rådgivere 2010
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Fylkeskommuner September Eksamensdata • Test av eksamensdata • Manuell sjekk av filer før innlesing: -ukjente lærestedsnummer.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Erfaringer fra siste års rapportering Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport NASJONALT.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Februar 2010 v/ Siv Frost Rapportering til Lånekassen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Fagskoler i Extens Elin Bjertnes
Veien videre etter ungdomsskolen
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Årskonferansen for RFF 2009
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Vigo Driftsorganisasjon Trude Riple
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Værnes SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Lånekassen Rapportering til Lånekassen Fagskoler Februar 2011 v/ Gretha Sakshaug og Siv Frost.
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter Lærerkonferansen Gjøvik 1. november 2012 v/Bård Inge Thun Nasjonal fagskolekoordinator.
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/of2013 Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Nytt fra opptakskontoret
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Samling for privatskolene 19. mai 2008 Bruk av elevdata (Vigo)
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Det nasjonale karaktersystemet
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Gjennomgang av forslag til
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Rica Gardermoen hotell 10. Februar 2010 v/Bård Inge Thun Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Sluttdokumentasjon Vitnemål … etter fullført og bestått utdanning Kompetansebevis (karakterutskrift) … når en eller flere deler (moduler) av utdanningen er fullført. Kursbevis … ved dokumentasjon av enkeltfag ved alternativt løp Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Revisjon av nasjonale planer pågår Strukturrevisjon for å oppnå nasjonale moduler Rette opp feil i planverk av 2006 Tilpasse planene til et Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk med fokus på læringsutbytte. Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Det norske systemet § 3-5 Ph.d. Master Bachelor Fagskoleutdanning Videregående Ungdomsskole Barne- og mellomtrinn Fagskoleutdanning § 3-5 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Kvalifikasjonsrammeverk EQF-nivåene Nivå 8 Nivå 7 Nivå 6 Nivå 5 Nivå 4 Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Karakterskala A – F (Beskrivelsene er under revisjon) Trinn/symbol Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier (Eksisterende beskrivelser) A Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Studenten har svært gode kunnskaper, ferdigheter og holdninger. B Meget god prestasjon. Studenten har meget gode kunnskaper, ferdigheter og holdninger C Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Studenten har gode kunnskaper, ferdigheter og holdninger. D En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Studenten har nokså gode kunnskaper, ferdigheter og holdninger. E Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Studenten har oppfylt minimumskravene som stilles til kunnskaper, ferdigheter og holdninger. F Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten har ikke bestått på grunn av vesentlige mangler når det gjelder kunnskaper, ferdigheter eller holdninger. Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Berører hele utdanningssystemet. Basert på et prinsipp om å beskrive læringsutbytte gjennom deskriptorer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Fagskolen skal inn i et rammeverk. Planen er å komme frem til et sømløst, overordnet rammeverk som relateres til EQF om et drøyt års tid. Pilotprosjekt med 15 fagskoleutdanninger pågår nå. Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Nye skolenummer for fagskolene Det er innført at alle fagskolene skal ha en tilhørighet til fylke nr. = 70. Ene og alene opptakskontoret skal ha ansvaret for skoleregisteret, og. All import/vedlikehold av skoleopplysninger (også tilbud, moduler og karakterer) skal kun skje gjennom opptakskontoret. Eksisterende tosifrede skolekodene vil ved innføring av ny 7-posisjoners modulkode endres til å bli de to siste sifrene i skolenummeret. Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

KONKRET: Karmsund vgs. har til nå benyttet den tosifrede skolekoden 50 i forbindelse med modulkoder. Karmsund vgs.’s skolenummer i 70000-serien er 70053. Karmsund vgs. skal fra og med neste skoleår benytte skolekoden 53 i forbindelse med modulkoder. Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Nasjonal standard Det blir fra og med skoleåret 2009 – 2010 nasjonal standard å benytte 70000-serien som skolenummer og de to siste sifrene i denne som skolekode. Skolenummer for kombinerte skoler og den ”gamle” tosifrede skolekoden skal ikke benyttes fra og med dette skoleåret. Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Tilbudskoder Brukes ved søkning og opptak samt rapportering til, SSB, KD etc. Finnes i fagskolekatalogen. Disse systematiserer tilbudene og skal fortsatt brukes. Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Nasjonal standard for tilbudskoder (unik kode for tilbud = fordypning, 6 posisjoner) Skoleslag: Fagskole Fagfelt: Helse Fagretning: Helse og sosialfag Fordypning: Eldreomsorg (02) Gjennomføringsstruktur D = deltid F H H 0 2 D Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Modulkoder Modulene er de resultatbærende enhetene i fagskolen. Det er modulkarakterer og eksamenskarakterer for moduler som skal på vitnemål og kompetansebevis(karakterutskrifter). Modulkoder brukes under studiet som referanser til læreplanverk og skoleadministrative systemer, i forbindelse med vurdering og sluttdokumentasjon men også til rapportering av resultater. Modulkoder systematiserer altså modulene. Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Nasjonal standard for modulkoder Unik kode for modulen, 7 posisjoner 1. og 2. posisjon 53 for Karmsund vgs. i henhold skolekode. 3. posisjon H for Helse 4. posisjon H for Helse og sosialfag 5. og 6. posisjon 02 angir fordypning eldreomsorg 7. posisjon settes fortløpende alfabetisk A, B, C, osv. 5 3 H H 0 2 A Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Mer om modulkoder En modul har et omfang på et definert antall fagskolepoeng. Studentens ”produksjon” etter en fullført modul er antall fagskolepoeng sett i forhold til ett års normalløp. Ved avvik fra normalt skoleår: Moduler skal registreres med start og sluttdato. Dette er viktig da telling pr 1.oktober kun skal omfatte moduler med aktiv opplæring ved telletidspunktet. Hvis studenten registreres med samme modulkode i flere år telles kun poengene første året som koden ble registrert. De eksisterende ”fag-kodene” i VIGO må settes passive. De skal ikke være lovlige å benytte ved skoleimporten. Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Koder som ikke skal rapporteres Fagkodene (FTB02C) vil fortsatt forekomme på sluttdokumentasjon men kun med omfang og uten karakter. Skal ikke rapporteres. (Nei til Vigo) TF-kodene døde med gammel fagskoleordning en høstdag i 2006 og skal ikke rapporteres. (Nei til Vigo) Vgs-koder har ingen knytning til fagskolen og skal ikke rapporteres (Nei til Vigo). Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Nasjonal standard for omfang. Nasjonal standard er at omfang i fagskolen skal måles i fagskolepoeng. Timer skal ikke lenger brukes til å måle omfang. Ved konvertering settes 22 årstimer = 1 fagskolepoeng (fsp). Et normalt årsomfang er 60 fagskolepoeng. Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210

Nasjonalt fagskolenettsted www.fagskolen.info http://fagskolekontor.wikispaces.com Bård Inge Thun, Rica Gdm. 100210 Bård Inge Thun, Rica Gdm 100210