Lærlingordningen i Stavanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Veiledning av elever / lærlinger
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Elev- og lærlingombudet •Fylkestingets ombud for videregående opplæring. •Opplyse elever/lærlinger om rettigheter og plikter. Være pådriver for økt medbestemmelse.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Skikkethetsvurdering
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Lærlingordningen Bergen kommune
Samhandling i smittevern et tilbud I henhold til forskrift om smittevern i helsetjenesten Liv Torvik.
Oppfølgning Rekrutteringsdommer. Utdanning : - OFK ønsker årlig å utdanne 50–75 nye rekrutteringsdommere.
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Lærekandidatordningen
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Styret – hjertet i foreningen
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Organisering og arbeidet i kommunene
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Opplæringskontorets hjørne
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Kari Jølle TIDLIG INN I PROSJEKTET VÆRT MED I PROSJEKTGRUPPEN VÆRT MED I ARBEIDSGRUPPEN I NAMDAL «FAGBREV PÅ JOBB»
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lærlinger i Bærum kommune
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.

Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Stiftelsen Verdighetsenteret – omsorg for gamle Stiftet av Fagforbundet, Norges Røde Kors, Helle Bennets Allmennyttige fonn og GC Rieber fondene Registrert.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
Yrkesfaglig fordypning
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Lærlingordningen i Stavanger Øyane får lærlinger fra Opplæringskontoret i Stavanger kommune Målsetting: Å utvikle og tilrettelegge for fagopplæring i kommunen i henhold til opplæringsloven Opplæringskontoret er ansvarlig for: Lærlingens opplæring og tilsettingsforhold Samarbeidsorgan for virkesomhetene Øyane er medlem av kontoret

Hva karakteriserer en god lærebedrift? Sørger for at lærlingen får den opplæringen som er nødvendig for å nå de fastsatte mål Sette av tid til veiledning og evaluering Behandle lærlingen som egne ansatte Gi lærlingen skriftlig evaluering hvert halvår Sørge for at instruktører er kvalifisert for arbeidet med opplæringen

Hvordan håndterer vi dette ved Øyane sykehjem Gjennom gang av alle mål i opplæringsboken som ”tilhører” vår praksisperioden. Samarbeid med lærling og instuktør Sørger for at lærlingen får minimum 1 time veiledning i løpet av uken. Vi behandler våre lærlinger som en del av oss, både på godt og vondt

Lærlingene evalueres hvert halvår, etter oppsatt struktur/skjema. Dette gjøres av lærling, avd.leder og instruktør i sammen. Våre instruktører får jevnlig oppdatering gjennom å kunne delta på Stavanger kommunes kurser for instruktører. Aktuelle kurs: Grunnkurs for instruktører (3 dager) Videregående kurs (servicemedarbeideren – 1 dag) Mappevurdering (1 dag) Husk skjema for å vise

Hvordan fungerer lærlingeordningen i praksis Hvert år blir vi bedt om melde inne ønsker for antall lærlinger pr.virksomhet Når opptaket for høsten er gjort får vi en oversikt over hvem og når de ulike lærlingene kommer. Omsorgsarbeiderlærling er 4 ulike steder i kommunen, hvor av ett av stedene er sykehjem

Daglig leder er hovedansvarlig for lærlingen mens hun/han er hos oss, men delegert ansvar til oversykepleier Avklart hvem som skal være instruktør, ca 1 måned før lærlingen kommer. 14 dager før tiltredelse, sender ut informasjonsmateriell. Tar imot lærlingen Gir kort orientering om sykehjemmet Orienteringsrunde Deretter overtar avdelingene ansvaret

Viktige premisser for en vellykket lærlingperiode Instruktøren: Være på plass i god tid før lærlingen kommer – være forberedt. Lærlingen skal oppleve å være ventet! Lærlingen følger samme turnus de 2 første månedene, deretter vurdere å slippe litt opp. Være behjelpelig i starten med å planlegging og føring av opplæringsbok

Generelt: Avdelingene må være forberedt på at lærlingene er unge – noe ”oppdragelse” må beregnes! Viktig med mye tilbakemelding, både ris og ros. Ta negative elementer tidlig, med omsorg! La lærlingen føle seg betydningsfull, ha forventinger og krav.

Skolefag - lærefag Skolefag: Veiledning fra skolen i tillegg til arb.stedet Ikke arbeidsgiveransvar Elevene er i korte perioder, mer intens opplæring

Skolefag – lærefag forts… Arbeidsstedet er de eneste som veileder Instruktøren tar over skolelærerens jobb Viktig med gode rollemodeller Arbeidsgiveransvar Lærlingene er over en lang periode, opplæringen får synke inn bedre. Ansvar for å ”forme” kommende kollegaer Utarbeidelse av delprøve/fagprøve 6-7 måneder i sykehjem

Nå kun lærefag – konsekvenser! Hjelpepleiere må i større også være instruktører – opplæring må beregnes Økt antall lærlinger Ukjent fagstruktur Store krav til ledere av avdelingene – fordele lærlingene utover hele døgnet for å sikre god opplæring