HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA.
Møteplass for etisk refleksjon
Forventninger og videre arbeid…...
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Velkommen til informasjonsmøte om det selvstendige arbeidet på master
«Mot lysere tider» – Bergen 14. – 15. mars 2013
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
LO - NHO - staten «Gevinsten ligger i åpenheten» 1.
AKB-Pårørende en ressurs
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Arbeidet med rusmestringsenhetene: - status pr. januar 2013
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Politiinspektør Leif Ole Topnes
Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk
Hverdagslivets utfordringer Ungdom – voksen - pårørende
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Media og informasjon.
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Informasjonssikkerhet
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Barn som pårørende.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Universell utforming i offentlige anskaffelser
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (40 min)
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Velkommen til foreldremøte.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Forberedende samtaler
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Samhandlingsreformen
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Hvordan møte pårørendes behov?
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
TORSDAG 26. OKTOBER 2017 PÅ SCANDIC RINGSAKER HOTEL, OLRUD
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Forbundets etiske retningslinjer
Kapittel 1 SAMSPILL.
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF

Et bakgrunnsteppe Øvrige sentrale dokumenter:  Normen  St.meld 11 Personvern

De som var med…

Målet med veilederen Et verktøy for ledere for utarbeiding av retningslinjer Personvernsfokus Konkrete tekstforslag Stort potensial for nytte

Retningslinjer – overordnede spørsmål vedr ansattes bruk Grenseganger privat/offentlig Bruk i arbeidstiden Hvordan formidles til ansatte Publisering ved samtykke Kobling til virksomhetens mediekontakt Føringer for kommentarer om interne forhold

Retningslinjer – overordnede spørsmål vedr pasienter/brukere Behov for retningslinjer for pasienters bruk av sosiale medier Tilrettelegging for bruk Hvordan formidle informasjon til pasienter

Retningslinjer – overordnede spørsmål vedr virksomhetenes eget bruk Hensikt og formål Målgrupper Hvordan ivareta informasjon Tillate dialog med leserne

Vedlegg 1: Råd til deg som ansatt Forholdet til pasienter Forholdet til arbeidsplassen Forholdet til kolleger og medarbeidere Bruk av sosiale medier mellom helsepersonell og andre ansatte Generelle råd/nettvett

Vedlegg 2: Råd til deg som pasient eller pårørende Utgangspunkt: Sosiale medier som en måte å kommunisere med omverdenen. Etikk og samtykke Gode råd: Tenk på at informasjon kan være umulig å fjerne! Husk samtykke før du deler informasjon om andre! Er du i tvil – ikke legg det ut! Er du sint og opprørt – la det ligge noen dager! Ikke forvent å få svar fra helsepersonell

Tusen takk for oppmerksomheten!

Nyttige lenker: Veilederen m/vedlegg: informasjonssikkerhet/dokumenter/veiledere/Sider/veileder-for-sosiale- medier.aspx Norm for informasjonssikkerhet: informasjonssikkerhet/Sider/default.aspx St.meld. 11 ( ) Personvern – utsikter og utfordringar PDFS.pdf