HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF
Et bakgrunnsteppe Øvrige sentrale dokumenter: Normen St.meld 11 Personvern
De som var med…
Målet med veilederen Et verktøy for ledere for utarbeiding av retningslinjer Personvernsfokus Konkrete tekstforslag Stort potensial for nytte
Retningslinjer – overordnede spørsmål vedr ansattes bruk Grenseganger privat/offentlig Bruk i arbeidstiden Hvordan formidles til ansatte Publisering ved samtykke Kobling til virksomhetens mediekontakt Føringer for kommentarer om interne forhold
Retningslinjer – overordnede spørsmål vedr pasienter/brukere Behov for retningslinjer for pasienters bruk av sosiale medier Tilrettelegging for bruk Hvordan formidle informasjon til pasienter
Retningslinjer – overordnede spørsmål vedr virksomhetenes eget bruk Hensikt og formål Målgrupper Hvordan ivareta informasjon Tillate dialog med leserne
Vedlegg 1: Råd til deg som ansatt Forholdet til pasienter Forholdet til arbeidsplassen Forholdet til kolleger og medarbeidere Bruk av sosiale medier mellom helsepersonell og andre ansatte Generelle råd/nettvett
Vedlegg 2: Råd til deg som pasient eller pårørende Utgangspunkt: Sosiale medier som en måte å kommunisere med omverdenen. Etikk og samtykke Gode råd: Tenk på at informasjon kan være umulig å fjerne! Husk samtykke før du deler informasjon om andre! Er du i tvil – ikke legg det ut! Er du sint og opprørt – la det ligge noen dager! Ikke forvent å få svar fra helsepersonell
Tusen takk for oppmerksomheten!
Nyttige lenker: Veilederen m/vedlegg: informasjonssikkerhet/dokumenter/veiledere/Sider/veileder-for-sosiale- medier.aspx Norm for informasjonssikkerhet: informasjonssikkerhet/Sider/default.aspx St.meld. 11 ( ) Personvern – utsikter og utfordringar PDFS.pdf