Hva slags kunnskap trenger vi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Fremtidens psykologer møter samfunnets krav
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Prioritering i helsetjenesten
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Dette er innledningsfoil. Velg Vis, Maler og Tittelmal fra menylinjen og du kan datere og skrive inn bunntekst for hele serien, og endre teksten her. Norwegian.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Planlegge og prioritere tiltak
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Koordinatorforum 5 juni 2012 NYTT fra : Helsetilsynet i fylket OPPHØRER EN klageinstans : Fylkesmannen –For kommunale helse- og oms.tjenester.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Randomiserte kontrollerte studier
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskap og Kunnskapssenteret RHF Topplederprogram 28 januar 2014 Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Fagdag med tema «Å arbeide i andres hjem» Forebygging av sår Simone Pearson fagutviklingssykepleier innen slag og rehabilitering Vestvågøy kommune hjemmetjenesten.
Mini-metodevurdering – som del av et nasjonalt system for nye metoder Divisjonsdirektør Cecilie Daae, Helsedirektoratet Årskonferanse Nasjonalt kunnskapssenter.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Fremtidens spesialsykepleiere
Retningslinjer for klinisk praksis
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Saksnr: 19/07 Drøftingssak:Søvn-apnoe syndrom: Diagnostikk og behandling Møte Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering Berit Mørland.
Det integrerte universitetssykehuset
WP10 og WP11 C3 – Centre for Connected Care
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Likeverdige helsetjenester for eldre
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seksjon for primærhelsetjenesten
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Hva slags kunnskap trenger vi Hva slags kunnskap trenger vi? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Hva slags kunnskapsformidling trenger vi? Tilfeldig kunnskapformidling journalisme Kollegabasert kunnskapsutveksling kan skape skjevheter Systematisk kunnskapshåndtering tid og ressurskrevende

Sjokolade forlenger livet! 11mai 03 Sjokolade forlenger livet! Hva var det vi sa? Endelig er det slått fast at sjokolade er sunt for helsen Med forskernes velsignelse kan vi gomle i oss sjokkis for å unngå både beinskjørhet og hjerteproblemer Vi er alle opptatt av at pasientene skal få behandling for sine helseproblemer, og media i særdeleshet viser stor interesse for kliniske studier og dokumentasjon. Noen ganger er det enkle svar og behandlingen er effektiv og attraktiv, men vi vet at det sjeldent er så enkelt å forholde seg til klinisk dokumentasjon som vist her. Virkeligheten er kompleks

Kollegabasert kunnskap ? Behandling basert på teorier har tatt livet av titusener Steroider ved hodeskader, Lidokain ved hjerteinfarkt Ekspert-råd er heller ikke alltid til å stole på Politikk og prestisje også i faglige utvalg ”Erfaring er den vanligste unnskyldning for mangel på kunnskap” Faglig nysgjerrighet og oppdatering avgjørende! Prof. Scjøtt-Rivers

”good old boys sat around a table.” GOBSAT ”good old boys sat around a table.” GOBSAT

Hva kjennetegner systematiske kunnskapsprosesser ? transparens systematiske metoder for å redusere risiko for feil når man skal finne, velge ut, vurdere og sammenfatte forskning formulere problemstilling definere inklusjons- og eksklusjonskriterier identifisere studier velge studier vurdere studiekvalitet og ekstrahere data analysere og presentere data

Kriterier for å prioritere prosjekter i Kunnskapssenteret Faglig uenighet Usikker effekt Stor variasjon i norsk praksis Mange pasienter, alvorlig tilstand Allmenn interesse Konsekvenser for ressursbruk

Kunnskapsbasert praksis Metodevurdering (HTA) Retnings-linjer Klinisk Forskning Vurdere dokumentasjon Belyse konsekvenser helse-effekter skadevirkninger kost-nytte hvordan organisere pasienthensyn juridiske hensyn ressurser økonomi opplæring /utdanning Er test-egenskapene tilfredstillende? Vil tidligdiagnostikk kunne påvirke helseforløp? Er metoden forbundet med Selv om en diagnostisk metode kan ha glimerende tekniske egenskaper er de alene ikke tilstrekkelig grunnlag for å vurdere metoden. Vi må ha informasjon om hvodan metoden fungerer diagnostisk, i relevnate populasjoner og hvilken betydning den diagnostiske informasjonen får. Dersom et screeningsprogram innføres vil det øke antall barn som henvises til 2-linjetejensten i forhold til dagens situasjon. Hvordan bør da denne kompetansen settes sammen Klinisk praksis

Kunnskapshåndtering i praksis er mer enn forskningsbasert kunnskap Profesjonskunnskap Forskningsbasert (teori, intuisjon, erfaring kunnskap og ferdigheter) Klini sk beslutning Verdier Pasientkunnskap Ressurser (erfaringer, verdier og Lovverk preferanser) Systemer, kontekst

Kunnskap bør i størst mulig grad være: Korrekt (tilstrekkelig evidens) Relevant (praksis) tilgjengelig (gratis, web-basert) Ikke for sen, og alltid oppdatert Faglig forankret (samarbeid) Kunnskap må settes i kontekst

God kunnskap former helsetjenesten Visjon: God kunnskap former helsetjenesten http://www.kunnskapssenteret.no/