Hva slags kunnskap trenger vi Hva slags kunnskap trenger vi? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
Hva slags kunnskapsformidling trenger vi? Tilfeldig kunnskapformidling journalisme Kollegabasert kunnskapsutveksling kan skape skjevheter Systematisk kunnskapshåndtering tid og ressurskrevende
Sjokolade forlenger livet! 11mai 03 Sjokolade forlenger livet! Hva var det vi sa? Endelig er det slått fast at sjokolade er sunt for helsen Med forskernes velsignelse kan vi gomle i oss sjokkis for å unngå både beinskjørhet og hjerteproblemer Vi er alle opptatt av at pasientene skal få behandling for sine helseproblemer, og media i særdeleshet viser stor interesse for kliniske studier og dokumentasjon. Noen ganger er det enkle svar og behandlingen er effektiv og attraktiv, men vi vet at det sjeldent er så enkelt å forholde seg til klinisk dokumentasjon som vist her. Virkeligheten er kompleks
Kollegabasert kunnskap ? Behandling basert på teorier har tatt livet av titusener Steroider ved hodeskader, Lidokain ved hjerteinfarkt Ekspert-råd er heller ikke alltid til å stole på Politikk og prestisje også i faglige utvalg ”Erfaring er den vanligste unnskyldning for mangel på kunnskap” Faglig nysgjerrighet og oppdatering avgjørende! Prof. Scjøtt-Rivers
”good old boys sat around a table.” GOBSAT ”good old boys sat around a table.” GOBSAT
Hva kjennetegner systematiske kunnskapsprosesser ? transparens systematiske metoder for å redusere risiko for feil når man skal finne, velge ut, vurdere og sammenfatte forskning formulere problemstilling definere inklusjons- og eksklusjonskriterier identifisere studier velge studier vurdere studiekvalitet og ekstrahere data analysere og presentere data
Kriterier for å prioritere prosjekter i Kunnskapssenteret Faglig uenighet Usikker effekt Stor variasjon i norsk praksis Mange pasienter, alvorlig tilstand Allmenn interesse Konsekvenser for ressursbruk
Kunnskapsbasert praksis Metodevurdering (HTA) Retnings-linjer Klinisk Forskning Vurdere dokumentasjon Belyse konsekvenser helse-effekter skadevirkninger kost-nytte hvordan organisere pasienthensyn juridiske hensyn ressurser økonomi opplæring /utdanning Er test-egenskapene tilfredstillende? Vil tidligdiagnostikk kunne påvirke helseforløp? Er metoden forbundet med Selv om en diagnostisk metode kan ha glimerende tekniske egenskaper er de alene ikke tilstrekkelig grunnlag for å vurdere metoden. Vi må ha informasjon om hvodan metoden fungerer diagnostisk, i relevnate populasjoner og hvilken betydning den diagnostiske informasjonen får. Dersom et screeningsprogram innføres vil det øke antall barn som henvises til 2-linjetejensten i forhold til dagens situasjon. Hvordan bør da denne kompetansen settes sammen Klinisk praksis
Kunnskapshåndtering i praksis er mer enn forskningsbasert kunnskap Profesjonskunnskap Forskningsbasert (teori, intuisjon, erfaring kunnskap og ferdigheter) Klini sk beslutning Verdier Pasientkunnskap Ressurser (erfaringer, verdier og Lovverk preferanser) Systemer, kontekst
Kunnskap bør i størst mulig grad være: Korrekt (tilstrekkelig evidens) Relevant (praksis) tilgjengelig (gratis, web-basert) Ikke for sen, og alltid oppdatert Faglig forankret (samarbeid) Kunnskap må settes i kontekst
God kunnskap former helsetjenesten Visjon: God kunnskap former helsetjenesten http://www.kunnskapssenteret.no/